Kdy je možné služeb ombudsmana využít? „Jde zejména o případy, kdy se občané obávají, že ze strany úřadu došlo k pochybení, nebo nejsou spokojeni s jednáním úředníků. Mým úkolem je pak zjistit, zda skutečně došlo k nějaké chybě a následně učinit vhodné kroky a opatření, aby se již podobná situace neopakovala,“ vysvětlil v tiskovém prohlášení ombudsman Prahy 5 Jiří Vejmelka.
Mezi problémy, které obyvatele nejčastěji řeší, patří bytová oblast. Nájemníci obecních bytů například řeší, zda mají správně vypočítanou plochu bytu.
„Při právním posouzení jedné stížnosti bylo zjištěno, že u bytů se zkosenými stropy v současné době žádný právní předpis nestanovuje pravidla pro způsob výpočtu podlahové plochy bytu ve vztahu k výši nájmu. To může v některých případech vést k faktickému znevýhodnění nájemců, kteří v bytech se zkosenými stropy bydlí. Je třeba zvážit, jak v těchto případech postupovat,“ popsal Vejmelka jeden z řešených případů.
Celkový přínos ombudsmana by se prý měl odrazit nejen v pomoci konkrétním občanům městské části, ale také by měl mít celkově pozitivní dopad na zlepšení činností úřadu. Pokud ombudsman odhalí nějaké pochybení radnice, bude zároveň navrhovat nápravu.
autor: Tomáš A. Nový