ODS a TOP 09 se pořád tváří vstřícně, ale když přijde na věc, tak dají veto, postěžoval si na Primě ministr Brabec

08.06.2014 12:55

Překvapivě nekonfliktně probíhala debata vládního politika s opozičním v dnešní televizní diskuzi v pořadu Partie na televizi Prima. O tom, proč státní firma Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemá k dispozici nejkvalitnější lidi, jaké byly klady a zápory bývalé pracovnice ŘSD Miloslavy Pošvářové či proč trvají opravy zdánlivých maličkostí na silnicích příliš dlouho, diskutovali ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) se stínovým ministrem dopravy z KSČM Pavlem Hojdou.

ODS a TOP 09 se pořád tváří vstřícně, ale když přijde na věc, tak dají veto, postěžoval si na Primě ministr Brabec
Foto: KSČM
Popisek: Pavel Hojda

Podle Prachaře platové podmínky lidí na ŘSD neodpovídají tomu, co mají na starosti. „Nedostanete tam skutečné odborníky,“ poznamenal ministr. S tím Hojda souhlasil. Podle něj je ŘSD takovým investorem, který by si skutečně zasloužil mít nejkvalitnější lidi.

Na poznámku moderátora, že i když byl Hojda pouze opozičním poslancem, mohl pomoci situaci nějak řešit, komunista reagoval tím, že v tomto směru měla největší možnosti „smluvní opozice“. „Když něco řekl poslanec KSČM, tak to v Parlamentu vyšumělo, když jsme interpelovali, byla odpověď, ale nebyla náprava,“ řekl Hojda s tím, že komunistům se některé věci dařilo řešit v letech 1998 až 2004, pak prý už ne.

Podle Hojdy ve srovnání s dalšími státními firmami v rezortu dopravy, kterými jsou ČD a SŽDC, je na tom po stránce kvality personálního obsazení ŘSD nejhůře.

Ministr soudí, že jednou z možností, jak situaci změnit k lepšímu, je změnit ŘSD na státní podnik. S tím souhlasil i Hojda: „První krok na státní podnik by byl vhodnou formou.“

Pošvářová nebyla schopna zvládnout kolektiv

Dikuze se dotkla i bývalé vedoucí pracovnice úseku kontroly na ŘSD Miloslavy Pošvářové. Podle Prachaře udělala spoustu záslužné činnosti, stavebnictví prý ale není jen o mostech a ocelových konstrukcích, kterým rozuměla nejlépe. Uvedl, že přes všechny „mediální přestřelky“, pokud prý Pošvářová na Ministerstvo dopravy přijde, jsou připraveni se jejími návrhy zabývat. Hojda uvedl, že i když měl plánovanou schůzku s Pošvářovou, kvůli časovému zaneprázdnění z jeho i její strany k ní nedošlo, a tak může její osobu hodnotit jen ze zpráv médií. „Nejsem přesvědčen, že je odbornice na řízení kolektivu, odbornice na mosty určitě byla. Myslím, že nebyla schopna zvládnout kolektiv, který měla řídit,“ uvedl komunistický politik.

Řeč přišla i na opravy asi nejvytíženější české dálnice D1. Na otázku moderátora, zda není trochu málo to, že za 24 miliard, které bude rekonstrukce D1 stát, že bude širší o 75 cm, „nebude drncat“ a bude nově osazena digitálními ukazateli, ministr odvětil, že zmíněná cena je cenou předpokládanou. „V rámci soutěží jsme na 65% předpokládaných nákladů,“ uvedl Prachař, podle kterého by modernizovaná dálnice měla bez výraznějších zásahů sloužit dalších 20 až 30 let. Hojda k tomu podotkl, že se neosvědčil postup navrhovaný pro opravu dálnic ekology z Dětí Země. Tam, kde se jejich postup využil, se muselo za pět let opravovat znovu. „Musí se opravdu opravovat od základů,“ podotkl bývalý dlouholetý komunistický poslanec.

Odstraňování banálních závad brzdí zákon o veřejných zakázkách

Na stesk moderátora, že na silnici z Prahy do Liberce je už několik týdnů omezení rychlosti na 70 km/hod kvůli tomu, že jsou poškozená svodidla, a proč už tedy nebyla provedena oprava, která musí trvat jen několik hodin, uvedl Prachař, že taková oprava může trvat spíše několik dní. A navíc se musí na takovou zakázku vypisovat výběrové řízení. Hojda k tomu dodal, že v současnosti, kdy je ve stavebnictví nesmírně málo práce, se každá firma o zakázku „rve“. „A tak nastávají situace, že co by se dalo opravit za den, tak dvě firmy se hádají a někdy se i odvolávají k soudu a celá věc se protahuje.“

Hojda k tomu dodal, že pokud přijde vláda s takovým návrhem zákona o veřejných zakázkách, tak pokud situaci zlepší a nebude v rozporu s evropskou legislativou, bude mít podporu KSČM.

V závěru pořadu se moderátor, evidentně poněkud zoufalý z toho, že oba politici spolu názorově souzní, ač je jeden z vládní koalice a druhý z opozice, Prachaře zeptal, zda i ostatní opoziční politické strany jsou vůči němu podobně vstřícné. Prachař k tomu poznamenal, že v obecné rovině jsou postoje celé politické scény vstřícné. „Ale když přijde na konkrétní věci, tak kluby ODS a TOP 09 přijdou s vetem,“ dodal ministr dopravy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vláda lokajů. Protektivní vrchnost uctívají, spodinou opovrhují, říká profesor Žaloudík

16:02 Vláda lokajů. Protektivní vrchnost uctívají, spodinou opovrhují, říká profesor Žaloudík

„Aktivistická sebelikvidace Evropy čištění celého světa neprospěje,“ podotýká ke Green Dealu emeritn…