„Pokud s nimi chcete dělat byznys a nebudete pít, nic neuděláte,“ uvedl dle Dolejšího článku viceprezident Letecké amatérské asociace Jan Fridrich. Pokud totiž chcete uspět jako lobbista, pálenku z rýže si prostě musíte dát.
„Oni mají na pálenku docela malé štamprle, jednou jsem to po pětadvacáté přestal počítat,“ podotkl prý Fridrich s tím, že důkazem toho, že jste panák vypili, je to, že jej musíte postavit vzhůru nohama.,,V tom se občas švindluje, takže to třeba vyléváte bokem do květináče nebo si dáváte vodu," sdělil též obchodník Fridrich.
I podle šéfa Smíšené česko-čínské komory vzájemné spolupráce Jaroslava Tvrdíka vyžaduje lobbování v Číně trpělivost, čas a peníze. V zemi totiž vše dlouho trvá a vyřizuje se přímo na místě. Fridrich musel loni do Číny devětkrát, letos sedmkrát. Český letecký průmysl totiž nabízí Číňanům komplexní řešení – vyškolení pilotů, prodej letounů a výstavbu a vybavení letišť – a to v souvislosti s plánovaným otevíráním čínského nebe pro malá civilní letadla. Pro Česko je nyní důležité, aby kunovický letoun L-140 získal pro Čínu potřebnou certifikaci.
Díky českým politikům by v příštím roce mohla být k dispozici potřebná povolení k jednání na bilaterální úrovni.
A jednu radu má i šéf Pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil – obchody v Číně může pomoci rozjet čínský spolumajitel. Jemu se to potvrdilo poté, co prodal většinový podíl šanghajské investiční firmě CEFC. „Pokud máte v zádech silného čínského partnera, jakým je CEFC, tak to pak jde všechno snáz. Otevírají se nám dveře, berou nás vážně,“ podotýká Radil.
autor: vef