Rostoucí ceny některých položek, například energií, mají zásadní vliv na rentabilitu některých spojů, uvedlo Ministerstvo dopravy s tím, že uvedeným omezením objemu přepravy se nárůst cen vykompenzuje. Zrušit by se podle ministerstva měly převážně ty dálkové vlaky, které fungovaly jako posilové spoje a jezdily jenom v určitých dnech. U dalších měně vytížených rychlíků se jízda omezí jen na některé dny v týdnu.
Nejztrátovější spoje
"Spokojení s tím nejsme a budeme chtít znát ekonomické zdůvodnění, co to ušetří," uvedl šéf Odborového sdružení železničářů (OSŽ) a zároveň člen dozorčí rady Českých drah Jaroslav Pejša. Odborářům, se kterými nikdo omezení dopravy nekonzultoval, vadí především jeho dopady na zaměstnanost. O práci by v důsledku zrušení a omezení spojů mohla přijít zhruba stovka lidí, odhadl šéf nejsilnější odborové centrály na železnici.
Takzvanou prokazatelnou ztrátu z jízdného u dálkových spojů hradí železničním dopravcům Ministerstvo dopravy, zatímco ztrátu z regionálních spojů hradí jednotlivé kraje. Mezi nejztrátovější dálkové tratě patří spojení od hranic s Německem přes Děčín, Ústí nad Labem, Prahu, Brno k hranicím se Slovenskem a Rakouskem, na kterém v roce 2010 ministerstvo Českým drahám doplácelo 625 milionů korun.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
autor: čtk, mp