Personální šachy na drahách: Vazby na kauzy i velké peníze. Čí člověk půjde do čela ČD

15.03.2022 16:25 | Zprávy

Na konci února z funkce ředitele ČD odstoupil Ivan Bednárik. Jako generální působil u národního dopravce od konce roku 2020. Předtím vedl šest let divizi ČD Cargo. Na jeho místo bylo vyhlášeno výběrové řízení.

Personální šachy na drahách: Vazby na kauzy i velké peníze. Čí člověk půjde do čela ČD
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak, ilustrační foto

K Bednárikovu odstoupení se vyjádřil bývalý ministr dopravy Karel Havlíček, pro server RAILTARGET uvedl: „Začali úřadovat opět šíbři a kmotři. Pan Bednárik patřil mezi nejschopnější manažery ve veřejné sféře. Je to člověk, který je restrukturalizačního charakteru jakožto manažer. Je to člověk, který má obrovský respekt v rámci celého oboru. Je to člověk, který velmi dobře vedl dceřinou společnost Českých drah ČD Cargo a také proto v krizové době, to znamená v době, kdy klesly výnosy Českých drah v důsledku covidu – téměř o 80 procent, byl dosazen do pozice šéfa Českých drah a zvládl ji velmi dobře.”

Téměř čtrnáct dní se spekuluje o možných kandidátech. Jedním z nich má být Michal Krapinec, současný předseda a člen představenstva ČD Telematika. Ten svou účast zatím nepotvrdil. Upozornil na sebe v roce 2018, kdy odjel v době své dovolené jako člen Sobotkovy delegace do Číny na náklady čínské ambasády. S informacemi tehdy přišel Deník N. Na dotaz ohledně své cesty Deníku N tehdy odpověděl: „To, že jsem součástí delegace, jsem viděl v podstatě až na terminálu.“



Dalším kandidátem na významný post ředitele ČD je Bogdan Heczko. Ten už u národního dopravce působil. Na pozici finančního ředitele jej v roce 2007 doporučil tehdejší šéf Českých drah Josef Bazala. Působil nicméně i v představenstvu ČD Cargo, spolu s Petrem Žaludou, Rodanem Šeneklem, Jaroslavem Richterem a Václavem Andrýskem.

Již v minulosti se ohledně Heczkova působení vyskytly pochybnosti. Redaktorka iDnes.cz Lucie Tvarůžková se zabývala napojením Heczka na konkurenci. Podle jejích informací Heczko v době, kdy působil na ČD, podnikal s klíčovou osobou Čechofrachtu. Heczko tehdy spoluvlastnil podíl ve společnosti ITeuro spolu s René Holečkem. Holeček byl v té době členem dozorčí rady AWT Čechofracht a podle zákulisních informací v podniku držel jednu pětinu.

Tehdejší ministr za ODS Aleš Řebíček v nastalé situaci Heczkův možný střet zájmů neviděl. „Dráhy nejsou s to už dva týdny vysvětlit, čím si Heczko nominaci do vedení ČD Cargo vysloužil. „Všichni členové představenstva a dozorčí rady byli nominováni s přihlédnutím k jejich odborné způsobilosti a přínosu pro novou dceřinou společnost,“ zněla nicneříkající odpověď. Heczko na vzkazy redakce nereagoval,” napsala v roce 2007 Tvarůžková.

„Když vlast volá, musím pomoci."

Heczko byl odvolán z představenstva ČD Cargo i postu finančního ředitele poté, co ve funkci skončil Josef Bazala. Ten vedl České dráhy od roku 2005 do roku 2008 na pozici generálního ředitele, zároveň byl předsedou představenstva. V představenstvu ČD se ale poprvé objevil již v roce 2003. Od roku 2007 do roku 2010 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti ČD Cargo.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Markéta Šichtařová byl položen dotaz

Jak je to doopravdy?

Dobrý den, znám vás jako ekonomku. Teď kandidujete na kandidátce SPD. Zajímá mě tak, zda souhlasíte s tím, co SPD tvrdí o Ukrajincích, že jako Češi chudneme na tom, že poskytujeme pomoc a azyl? Nebo kde je problém, proč je naše životní úroveň podprůměrná? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vláda už oficiálně připravuje Česko na chudobu

4:44 Vláda už oficiálně připravuje Česko na chudobu

Česko se snaží zmírnit dopady rozšíření obchodování s emisními povolenkami na domácnosti, které dřív…