Personální změny ve vedení Českých drah? Lobbisté ze staré ODS a TOP 09 prý bojují o křesla v předsednictvu i dozorčí radě

31.01.2022 17:43

V posledním týdnu se objevila řada spekulací o tom, že má dojít k personálním změnám u Českých drah i v ČD Cargo. Podle informací uveřejněných magazínem RAILTARGET a zdopravy.cz má dojít především ke změnám v předsednictvu a dozorčí radě Českých drah a ve hře je i křeslo samotného šéfa národního dopravce.

Personální změny ve vedení Českých drah? Lobbisté ze staré ODS a TOP 09 prý bojují o křesla v předsednictvu i dozorčí radě
Foto: ČD
Popisek: Moderní vlakové soupravy Českých drah

Oba železniční magazíny zároveň informovaly o vazbách, které stojí za potenciálními kandidáty, již mají do funkcí nově nastoupit. Jedná se například o lidi, kteří mají vazby z dob Topolánkových a Nečasových vlád a o lidi, kteří jsou historicky provázáni s kauzami spojenými s podezřením na vyvádění prostředků od národního dopravce. 

Podle informací v médiích se situace okolo ČD chopily lobbistické skupiny s vazbami na starou ODS a TOP 09.

Anketa

Považujete činnost konspiratori.sk, nebo spolku NELEŽ za korektní?

2%
96%
2%
hlasovalo: 3422 lidí

Jak informoval magazín RAILTARGET, minulý týden mělo proběhnout jednání dozorčí rady ČD, na kterém měly být odvoláni dva její dosavadní členové. Prvním z nich měl být Vojtěch Kocourek, který v minulosti působil například jako náměstek ministra dopravy Šimonovského z KDU-ČSL, ačkoli byl sám členem ČSSD. Druhým odvolaným měl být Jan Vrátník, který navíc od roku 2020 působí i v dozorčí radě ČD Cargo.

Kdo je měl v dozorčí radě nahradit? 

Obě jména přinesl server zdopravy.cz. Prvním novým členem dozorčí rady ČD se má stát Petr Šlegr, který má vazby do staré ODS. Za vlády premiéra Topolánka působil na ministerstvu dopravy (v letech 2006-2009), dokonce se stal i náměstkem ministra dopravy. Byl také členem Zelených, odkud nakonec odešel a tento rozchod neproběhl zrovna v dobrém. V roce 2012 pracoval na Správě železnic, kde zastával post náměstka generálního ředitele SŽ pro modernizaci dráhy, kde působil 13 měsíců. Důvodem bylo podle vyjádření tiskového mluvčího MD špatné čerpání evropských fondů, které bylo v jeho gesci.

Druhým členem dozorčí rady má být Tomáš Vrbík, který má za sebou poměrně pestrou kariéru v ODS. Zastával například post šéfa kabinetu ministra financí Topolánkovy vlády. V roce 2009 vedl hlavní kancelář ODS a působil i jako poradce expremiéra Nečase.  Ke jmenování nových členů však nedošlo, protože je neodsouhlasil Řídící výbor ČD, jenž má personální agendu ve své gesci.

Spekuluje se také o jménech kandidátů na posty v představenstvu Českých drah. Zájmové skupiny z okolí TOP 09 chtějí podle webu RAILTARGET křeslo v představenstvu ČD pro Františka Bureše, kterému se v železniční branži přezdívá „Bazalův muž“.  Bureš pracoval ve vedoucích pozicích Ukrajinských železnic, výrobce vlaků Alstom, Škodě Electric, Výzkumném Ústavu Železničním nebo v ČD Cargo.

Z hlediska vazeb je však nejdůležitější Burešova působnost v polostátním podniku Dílny pro opravy vozidel (DPOV). Do postu ředitele podniku ho dosadil tehdejší šéf Českých drah, Josef Bazala. DPOV má miliardové obraty za opravy lokomotiv. Zajímavé je, že tento podnik nepodléhá přímo zákonu o veřejných zakázkách a může je tedy udělovat přímo. Pro doplnění kontextu je nutné zmínit, že Josef Bazala byl v pořadu Reportéři ČT nepřímo obviněn z přelévání zisků ČD Cargo do společnosti Čechofracht v letech 2007-2008, kde předtím působil i jako spoluvlastník. Kvůli tomu měla být ČD Cargu způsobena ztráta ve výši 326 milionů korun, jak později uvedl Jiří Vodička, který působil jako předseda představenstva ČD Cargo.

Josef Bazala má navíc přímé napojení na podnikatelskou dvojici bratrů Šuškových, jejichž podnikání se momentálně pohybuje v obrovských ztrátách. Právě za doby, kdy byl Bazala šéfem ČD a ČD Cargo, zažívalo podnikání bratrů Šuškových zlaté časy. Jen pro ilustraci: v roce, kdy se šéfem ČD stal Josef Bazala se zisk Ostravských opraven a strojíren (OOS), patřících právě Šuškovým, vyšplhal do výše 1,7 miliardy korun. V roce 2014, kdy nastoupilo nové vedení národního dopravce bylo odhaleno množství problémů v kvalitě práce i v termínech dodání. Situace vyvrcholila v roce 2019, kdy se OOS dostaly na tzv. black list ČD Cargo, kde jsou uvedeni velmi nespolehliví dodavatelé. Tento krok mimo jiné podpořil i bývalý ministr dopravy, Karel Havlíček (ANO). S koncem pravidelného přísunu státních zakázek začaly i dlouhodobé finanční problémy podnikatelského impéria bratrů Šuškových, které trvají dodnes.

Šuškovi mají napojení na KDU-ČSL a TOP 09. V minulosti jejich podnikání zachránil exministr dopravy Šimonovský (KDU-ČSL), který zajistil, aby byly pohledávky bratrů Šuškových u Českých drah převedeny pod Českou konsolidační agenturu. Díky tomu Šuškovi překlenuli nejhorší období a další státní zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat. Peter Šuška byl zároveň členem KDU-ČSL a za tuto stranu dokonce kandidoval ve volbách. Šuškovi také finančně podporovali politickou kampaň KDU-ČSL. Jak informoval týdeník Ekonom, důležitou osobou v napojení bratrů Šuškových na politiky je také Pavol Lukša, bývalý místopředseda KDU-ČSL a také TOP 09.

Dalším možným kandidátem, který vstupuje do hry o místo ve vedení ČD, dokonce možná i o křeslo předsedy ČD Cargo je Miroslav Kupec, který tento post již v minulosti zastával a z funkce byl odvolán za nevyjasněných okolností po 9 měsících. Údajně byl odvolán kvůli ztrátě důvěry na základě informací od bezpečnostních složek. Podle zdroje RT, který si nepřeje být jmenován, zastává Miroslav Kupec řadový post v ČD Cargo a má na starosti analýzu kapacit lidských zdrojů. RT spekuluje také nad důvody, podle webu je zarážející, že vrcholový manažer, který byl zvyklý na vysoký plat a řadu dalších výhod najednou pracuje na řadové pozici. Nebo je to jen strategie, jak si v ČD Cargo připravit pozici pro mnohem vyšší post?

Stopy lobbistických skupin, které se prý nyní snaží posílit svůj vliv, jsou podle citovaných serverů čitelné.

Situaci budeme sledovat.?

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

21:38 „Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

Zrezivělý památník; víc, než se na pohled zdá. Jména škodováckých obětí druhé světové války po necel…