Kupka ve svém otevřeném dopise na serveru Aktuálně.cz reaguje na stížnosti cyklistů ohledně změny v nedávno přijatém pravidlu o 1,5 odstupu automobilu při předjíždění cyklisty. Nově by nemusela být tato vzdálenost dodržována při rychlosti do 30km/h.
„Změna zákona, která umožní řidičům motorových vozidel předjet cyklistu v nižší rychlosti než 30 km/h bez dodržení fixního odstupu 1,5 metru, ale za dodržení všech pravidel pro bezpečné předjíždění, rozhodně není namířena proti cyklistům a jejich bezpečnosti na silnicích. Jsem přesvědčen, že při tomto snížení rychlosti je možné bezpečně předjet i bez paušálního 1,5 metru,“ uvádí Kupka s tím, že sám je vášnivým cyklistou.
Jsou ceny elektřiny v ČR spravedlivé, s ohledem na mezinárodní situaci?Anketa
„Předjížděním bez dostatečného bočního odstupu v uplynulých 12 letech podle policejních statistik způsobili motoristé 370 nehod cyklistů a v dalších 668 případech nehodu cyklistů ohrožením při předjíždění způsobili, aniž by bylo v protokolech uvedeno, zda se jednalo o nedostatečný boční odstup. V posledních 12 letech tedy došlo v průměru k 86 nehodám ročně, které byly nebo mohly být způsobeny předjížděním cyklisty bez dostatečného bočního odstupu. Od roku 2014 se přitom počet nehod s účastí cyklistů stabilně drží nad 4 tisíci ročně,“ píše Kupka, že nedostatečný boční odstup není jedním z hlavních důvodů dopravních nehod cyklistů.
Důvodem pro změnu je podle Kupky nemožnost dostatečného bočního odstupu na lesních cestách, ale i na některých úzkých silnicích II. a III. třídy, zvláště pokud cyklista nejede u kraje. „Sám jako cyklista vím, že jezdit po krajnici, jak si představují někteří řidiči, není v mnoha případech možné – například kvůli nesprávně uloženým kanálovým vpustím, výtlukům či ulámaným krajnicím. Řidič, který nechce cyklistu ohrozit, pak musí při předjíždění výrazně vybočit ze svého pruhu a v nepřehledných úsecích riskuje střet s protijedoucími vozidly, a to zejména v případě spěšného předjíždění, o které se řidiči při předjíždění cyklistů často snaží,“ pokračuje Kupka s vysvětlováním, že je 1,5m odstup pro řidiče mnohdy nebezpečný.
Navíc dodržování takového odstupu je prý pro policii velmi těžké hlídat a dokazovat. „Už v době projednávání návrhu na zavedení povinného 1,5metrového odstupu policie upozorňovala, že dodržení tohoto pravidla bude náročné jak pro řidiče, tak pro policii, která nemá jak tento přestupek přesně změřit a dokázat. Ve výsledku tak může sankcionovat až zjevné porušení zákona, což mohla i dříve,“ píše Kupka.
Změna legislativy podle ministra dopravy nijak neohrozí bezpečnost cyklistů. „Nemyslím si, že by navržená úprava měla ochranu cyklistů jakkoliv oslabit. Nehrozí ani žádné zmatení veřejnosti, neboť je zcela zřejmé, že při zpomalení vozidla na 30 km/h nebo méně lze boční vzdálenost přiměřeně snížit bez ohrožení chodce nebo cyklisty,“ dodává Kupka s tím, že zatím je novela zákona o silničním provozu na meziresortním připomínkovém řízení, následovat bude projednání vládou a parlamentem a přijetí může nastat až v roce 2024.
Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
autor: jma