Primátor Karlových Varů: Zřejmě se bohužel dočkáme vítězství levice

16.08.2013 10:01

Proč je primátor Petr Kulhánek (KOA) skeptický k vítězství levice v předčasných volbách? Nad Karlovými Vary ještě donedávna visel Damoklův meč v podobě neproplacených dotací. Jak pozastavení ovlivnilo projekty města a kdo podle něj za pochybení může? Již dlouhodobě také upozorňuje na zásadní a kritický faktor budoucího rozvoje města a celého kraje, silnici R6, přesto se ale domnívá, že situace není beznadějná. Podle čeho tak soudí a co je pro něj jiskřičkou naděje? Na to, ale i na podobu nového územního plánu na zástavbu v centru města - a nejen na to, odpovídal pro PL.

Primátor Karlových Varů: Zřejmě se bohužel dočkáme vítězství levice
Foto: archiv města
Popisek: Petr Kulhánek

Pane primátore, jaký lze očekávat výsledek předčasných voleb, pokud se uskuteční na podzim?

Jsem realistou, dočkáme se z mého pohledu bohužel, vítězství levicových stran. Pro republiku to ve výhledu do budoucna znamená konec rozpočtové odpovědnosti, prohlubování vnitřního dluhu - tak, jak jsme tomu byli svědky u předchozích levicových vlád.

Podle vašich slov náš politicko-správní systém nahrává korupci. Můžete být konkrétnější? A jaké opatření je třeba podle vás zavést, aby došlo ke změně?

V podstatě denně jsou nám předkládány různě propletené vazby mezi politiky a podnikatelským sektorem. Vazba sama o sobě problém není, pokud není zneužívána jak jednou nebo druhou stranou. Dostávám se tak k mentalitě lidí a žebříčku jejich hodnot, kde pokud nedojde ke změně, jsou jakákoliv administrativní opatření neúčinná. Budou sloužit jen k motivaci hledání cest, jak je obejít, jen aby se došlo ku prospěchu osobnímu nebo úzce skupinovému. Zájem občana a řádné a odpovědné správy země bude zůstávat na vedlejší koleji. Tato změna, pokud k ní vůbec národ bude tíhnout, je spíše na generace než na jednotlivé roky.

Karlovy Vary budou muset znovu investovat do oprav městského divadla. Kvůli nekvalitní břidlici totiž do divadla zatéká. Stále sice čekáte na znalecký posudek, ale jaké lze podle vás očekávat škody? A budete se snažit obnovit třeba i předchozí žaloby, kdy jste upozorňovaly na vysokou cenu neodpovídající kvalitě?

Rekonstrukce divadla probíhala v letech 1994 až 1999, skončila tedy před 14 lety. Již v období kolem roku 2004 byly veškerá reklamační řízení a žaloby na kvalitu práce při rekonstrukci neúspěšné. Z tohoto pohledu nemají nové žaloby na stejnou věc šanci na úspěch. Znalecký posudek na stav střechy divadla nám má říci, zda jde pouze o lokální poškození odstranitelné opravou, nebo je rozsah větší a bude nutno zvážit částečnou nebo celkovou rekonstrukci střechy. To však budeme vědět až po zpracování posouzení stavu střechy.

I nad Karlovými Vary visel Damoklův meč neproplacených dotací z Regionálního operačního programu Severozápad. ROP Severozápad se ale znovu rozběhne. Částku 906 milionů korun za chyby zaplatí dohromady Ústecký a Karlovarský kraj. Jaké projekty problémy ovlivnily? Naběhly městu například pozastavením programu úroky?  A kdo je podle vás za pochybení odpovědný?

Město i přes zablokovaný stav ROPu pokračovalo ve všech činnostech vyplývajících z uzavřené smlouvy. Tedy dokončilo projekt bazénu i po administrativní stránce a pokračovalo v přípravách zbývajících projektů Haly pro míčové sporty (144 mil. Kč) a Centra zdraví a bezpečí (72 mil. Kč). V současnosti je již velmi vysoká šance, že se stav definitivně odblokuje a městu bude proplacen dokončený bazén (téměř 200 mil. Kč) a budeme moci realizovat zmíněné projekty. Finanční škoda tedy zatím městu nevznikla, problém vyplývající z dočasného pozastavení ROP je zejména termínový. Vše musí být dokončeno do konce roku 2015 a zde se pohybujeme opravdu na hraně, abychom projekty z časového hlediska, vzhledem ke lhůtám při přípravě a samotné realizaci, stihli.

Odpovědnost za pozastavení ROPu vnímám jednoznačně na straně nedostatečné kontroly a administrace orgánů Regionální rady Severozápad a samozřejmě v prvopočátku u realizátorů chybně vedených projektů, po jejichž auditu byl program pozastaven.

Jaký z návrhů na podobu nové zástavby v centru města byste preferoval vy osobně? A máte již nějakou zpětnou vazbu od občanů, jaké návrhy preferují oni sami? Návrhy, které magistrát nakonec schválí, budou pro město závazné na desítky let. Co je tak hlavní vizí, které chcete docílit?

U dokončené urbanistické soutěže nelze říci, že jeden z návrhů je nejlepší a ten jako celek vzít za základ. Návrhy obsahovaly řadu rozumných přístupů k danému území, stejně jako prvky z našeho pohledu nešťastné nebo přímo nepřijatelné. Také proto nebylo uděleno první místo, byla udělena tři druhá místa návrhům, které nejvíce vystihovaly naše základní požadavky: Pokud možno co největší propojení obou břehů řeky Teplé, prodloužení osy z Charkovské ulice do Rybář, umístění dopravního terminálu tak, aby propojil MHD, meziměstskou autobusovou dopravu a vlakovou dopravu. Studie nám také dávají odpověď na otázku, jak intenzita zástavby ovlivní dopravu a jaké jsou možnosti jejího řešení tak, aby provoz nebyl se zvýšeným zatížením paralyzován. V neposlední řadě měly studie navrhnout plynulé propojení dnešního centra města pokračováním třídy T. G. Masaryka dále na území dolního nádraží.

V současné době se domlouváme s oceněnými tvůrci, aby na základě svých studií a našich připomínek zpracovali společný návrh územní studie, která by se poté stala závazným územně plánovacím podkladem, tedy by jasně stanovovala veškeré potřebné parametry pro to, co a jak je v daném území možné stavět.

S výstavbou dalších úseků rychlostní silnice R6 mezi Prahou a Karlovými Vary se do roku 2023 nepočítá. Vyplývá to z aktuální strategie rozvoje dopravní infrastruktury České republiky. Podle ŘSD totiž chybí peníze. Jak se k rozhodnutí stavíte vy osobně? A domníváte se, že je šance je ještě zvrátit? Budete se snažit proto vy osobně něco udělat?

Stále opakuji a každému, kdo přijede z národních institucí z Prahy, to říkám: Silnice R6 je zásadním a kritickým faktorem budoucího rozvoje města a celého Karlovarského kraje. Paradoxně jsme napojeni na německou dálniční síť, ale do vlastního hlavního města se dostáváme komplikovaně a pomalu přes kotáry jako za krále Klacka. Jiskřičkou naděje nyní je obnovení prací na započatém úseku Lubenec – Bošov, ale stále vidím jako nezbytné zrychlení prací při přípravě dalších úseků. Bez této komunikační tepny si můžeme o rozvoji řady oblastí, včetně pro nás stěžejní oblasti lázeňství a cestovního ruchu, nechat jenom zdát.

Situace určitě není beznadějná, jde „pouze“ o stanovení národních priorit. Pokud o tom budou rozhodovat lidé znalí současné situace a budou hodnotit ryze objektivní kritéria, silnice R6 by měla nabýt konkrétních rysů a být zprovozněna alespoň v kritických úsecích daleko dříve než ve vzdáleném roce 2023.

Kraj také již delší dobu protestuje proti zpoplatnění silnice R6, bohužel bezvýsledně. Teď doufá, zřejmě ale opět marně, že najde "sluchu" u nové vlády s návrhem na zavedení tzv. krajské známky, která by byla platná jen na R6 a podstatně levnější než celostátní dálniční kupon. Uvítal byste vy osobně krajské známky? A jak se stavíte k argumentům vlády, kterými zavedení krajských dálničních známek zamítá?

Nejsem si jist, zda "krajské známky" jsou systémovým řešením. Kdo bude i do budoucna rozlišovat, zda síť nebo počet úseků je dostatečně hustá na celostátní známku? Uznávám však, že zpoplatnění krátkých úseků nenavazujících na dálniční síť není spravedlivé. Preferoval bych spíše daleko rychlejší postup dokončení R6 v celé délce, kdy by zpoplatnění regulérní známkou bylo v pořádku, do té doby však nenavazující úseky ze zpoplatnění vyjmout.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Moravský espéďák: Rusko už za dva roky nebude existovat. Psali analytici z USA

20:17 Moravský espéďák: Rusko už za dva roky nebude existovat. Psali analytici z USA

Moravský kandidát SPD a Trikolory do Evropského parlamentu Boris Latýn ve svém komentáři zmiňuje ana…