Proč by měl jít Ťok z vlády? Nitky vedou za jménem Ivo Rittiga

13.11.2016 11:05

Vicepremiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš nevidí důvod k odvolání ministra dopravy za své hnutí Dana Ťoka. Rozhýbal podle něj opravy dálnic i silnic nižších tříd a vyřešil mýto. ČSSD by se ho chtěla zbavit, aby mohla znovu dělat kšefty, sdělil ČTK. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) má na pondělí s Ťokem naplánovanou bilanční schůzku jako s prvním ze členů vlády za koaliční strany. Právu řekl, že by uvažoval o jeho výměně, kdyby mohl dělat revizi i u členů vlády z ANO a KDU-ČSL.

Proč by měl jít Ťok z vlády? Nitky vedou za jménem Ivo Rittiga
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

Že by obyčejná msta sociální demokracie, která své ministry vyměnila, ovšem koaliční partneři nikoli? Tak to podle informací ParlamentníchListů.cz nevypadá. Za problémem, který bobtná uvnitř koalice, totiž může být něco zcela jiného. Klíč hledejme v nenápadné interpelaci poslance Úsvitu Marka Černocha. Ten opakovaně upozornil na zvláštní okolnosti, které provází výrobu a dodávání registračních značek.

„Firma HICON dodává registrační značky 26 let, aniž by přitom vzešla z jakékoli soutěže. Za tuto dobu inkasovala cca 4 miliardy. Opakuji, nevzešla z jakékoli soutěže! A teď pár podezřelých a přinejmenším zvláštních “náhod”," sdělil Černoch. Firma HICON nabízela cenu 61 korun za registrační značku. Ministr dopravy Dan Ťok následně ruší zakázku a uzavírá dne 14. ledna 2015 se společností HICON dodatek č. 9, ve kterém je stanovena cena za jeden kus ve výši 77 korun. Tedy o 15,86 korun vyšší než cena, kterou HICON nabídl v zadávacím řízení.

Důvod? Na to není Ťok schopen odpovědět.

„V prosinci 2015 jste, pane ministře Ťoku, uzavřel s HICON dodatek č. 10 který rozšiřuje stávající plnění o dodávky TRZ na přání," konstatuje poslanec Úsvitu dále. Ty jsou mimochodem o třetinu dražší, než běžné značky (cca 103 korun). V rámci velkého tendru, který byl zahájen v létě 2015, ale zvýšilo ministerstvo předpokládaný počet značek na přání na 24 300. „Vaše ministerstvo, pane Ťoku, tak podle všeho odhad značek „účelově“ snížilo, aby se předpokládaná hodnota těsně vešla pod 2 miliony korun a vaše ministerstvo tak mohlo postupovat mimo režim zákona!" tvrdí zástupce Úsvitu. Ani na tato konkrétní slova nebyl Ťok schopen odpovědět.

A nyní to nejzajímavější. Jak naši redakci upozornil jeden z poslanců ANO, máme se prý podívat na další společnost. Tou je Security Paper Mill. „Ministerstvo dopravy v rekordně krátké době, již 1. listopadu 2016, rozhoduje o výběru nejvhodnější nabídky na tisk SPZ společnosti Security Paper Mill. Po letech netransparentních postupů a nehospodárného vynakládání veřejných prostředků se ministerstvo v řádu dnů rozhoduje pro nejnižší cenu, což by bylo dobře, kdyby náhle vaše ministerstvo nezvolilo postup, který byl pro něj v předchozích zadávacích řízeních nemyslitelný," stojí v materiálu, který naše redakce získala.

Nabídková cena společnosti činí 45 korun za jeden kus. Co je na tom zvláštního? Zapátrejme. SPM – Security Paper Mill, a.s. se totiž v minulosti jmenoval NEOGRAPH. O něm se psalo především kvůli tisku jízdních dokladů Dopravního podniku Praha. Celou mapu vztahů připravil Nadační fond proti korupci, když v minulosti uvedl: „Společnost NEOGRAPH, a.s. v roce 2008 uzavřela s Dopravním podnikem hl. města Prahy (dále jen „DPP“) smlouvu na dodávku jízdních dokladů. Ovšem aby tuto smlouvu mohla uzavřít, musela již v roce 2007 uzavřít Smlouvu o poskytování poradenských a zprostředkovatelských služeb se společností COKEVILLE ASSETS Inc., organizační složka. Té se společnost NEOGRAPH zavázala platit 17 haléřů za jeden lístek. Nic za to přitom nedostávala. V praxi to probíhalo tak, že DPP zaplatil 34 haléřů za jeden lístek společnosti NEOGRAPH, a ta z této částky předala 17 haléřů firmě COKEVILLE ASSETS Inc., organizační složka. Celkem takto společnosti COKEVILLE ASSETS Inc., organizační složka byla v letech 2008-2011 vyplacena částka cca 40 mil. Kč.

V roce 2006 uzavřel Ivo Rittig se společností COKEVILLE ASSETS Inc. (sídlo: Britské panenské ostrovy) poradenskou smlouvu, kde Ivo Rittig byl poradcem a náležela mu měsíční paušální odměna za poskytované služby 160 tis. EUR + 40 procent provize z příjmu, které získá společnost COKEVILLE ASSETS Inc. z obchodních transakcí, uskutečněných díky radám Ivo Rittiga.

Z prezentace "Delty":

NFPK získal dokumenty, které dokládají finanční transakce mezi osobou Ivo Rittig a společností COKEVILLE ASSETS Inc. a tudíž lze vyslovit domněnku, že Ivo Rittig mohl být faktickým příjemcem výše uvedené částky cca 40 mil. Kč od DPP."

„Vůbec by mne nepřekvapilo, kdyby se slábnoucí Rittig touto cestou chytal znovu své šance. Jdou po něm v Praze Piráti kvůli nájmům restaurací, témata kolem něj hledají novináři a další. To, co jste mi popsali, dává smysl," sdělil pro ParlamentníListy.cz znalec pražského prostředí. I to může být jedním z důvodů, proč Sobotka navrhuje, aby Ťok ve vládě skončil.

Ještě jedna zajímavá náhoda. V čele společnosti Security Paper Mill stojí Michael Broda, žijící na pražských Vinohradech. Ten je zároveň předseda představenstva Delta Capital a.s. A koho má ve svém týmu? Strategie projektů a mezinárodní development má na starost Petr Nečas, bývalý premiér, který padnul kvůli Janě Nagyové a jejímu vztahu s Ivo Rittigem.

A asi netřeba dodávat, že SPM – Security Paper Mill patří právě do portfolia zmíněné Delta Capital...

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tomáš A. Nový

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

5:00 Blanárova schůzku se „zakázanými“ médii. Co padlo za dveřmi? Analytik zná odpověď

TÝDEN V MÉDIÍCH Petr Fiala neměl žádné kmotry v pozadí, nikdo mu zadarmo nic nedal a musel se adapto…