Protikorupční zátah pokračuje. Policisté si zevrubně proklepnou ČEZ a dráhy

19.06.2013 8:45

Kauza trafik pro poslance ODS možná přinese obvinění i na straně firem, které se uvolily zákonodárce ODS do svých orgánů umístit. A mimo to si chce Útvar pro odhalování organizovaného zločinu posvítit na některé investice, které státní podniky ČEZ a České dráhy učinily.

Protikorupční zátah pokračuje. Policisté si zevrubně proklepnou ČEZ a dráhy
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Martin Roman

Server Aktuálně.cz prý získal informace, že by detektivové měli do státních podniků dorazit ještě tento týden. Ve státních podnicích se však zatím nic neví. „Útvar pro odhalování organizovaného zločinu jsem tu neviděl už tři roky, tehdy rozkrýval krádeže elektřiny,“ uvedl mluvčí ČEZu Ladislav Kříž. Ani v Českých drahách se prý zatím policisté z protimafiánského útvaru neobjevili.

V odposleších Jany Nagyové však figurují šéfové obou firem, Daniel Beneš a Petr Žaluda. Zejména Beneš byl údajně v energetických kruzích považován za jejího chráněnce a v kontaktu s ředitelkou premiérovy kanceláře měl být velmi často.

Detektivové si prý v ČEZu chtějí posvítit zejména na to, jak je možné, že stát umožnil plnou liberalizaci cen elektřiny, což firmě zdvojnásobilo zisky. Náklady energetické společnosti jsou přitom minimální, protože zadarmo získala od státu atomové elektrárny a pro ty tepelné si může pouze s minimálními poplatky těžit uhlí. Mezi léty 2004- 2007 tak společnost navýšila svůj zisk čtyřikrát na 40 miliard korun.

Představitelé státu rovněž ČEZu tolerovali neúspěšná investiční dobrodružství, například ztrátu pět miliard za neúspěšný pokus o průnik do Albánie, nebo mezisklad v Temelíně, předražený na dvojnásobek cen, obvyklých v Německu. Předmětem zájmu mohou být i investice do solární energie.

I z úst vrcholných politiků několikrát zaznělo, že ČEZ je zapojen do financování politických stran. „Je veřejným tajemstvím v této republice, že pan Roman a ČEZ tady financovali politické strany, jediná TOP 09 od něj nic nedostala,“ uvedl například Karel Schwarzenberg.

Rovněž kolem Českých drah se podle Aktuálně.cz odehrávaly podivné finanční toky. Aleš Řebíček jim v době svého působení na Ministerstvu dopravy přiklepl mimořádnou dotaci na železniční vozy, které byly následně nakupovány ve sporných tendrech. Vláda Jana Fischera jim pro změnu schválila až do roku 2019 každoroční paušální platbu 13 miliard za provozování veřejné dopravy, aniž by bylo zřejmé, v jakém rozsahu má být poskytována.

O šéfovi drah Petru Žaludovi se v souvislosti s financováním politických stran doposud nemluvilo, nikdy se však netajil, že má na politiku úzké kontakty. Ví se například, že před dvěma lety byl na golfu v Dubaji s předsedou rozpočtového výboru sněmovny Pavlem Suchánkem z ODS.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

20:21 George Soros. Nové nařčení, které nikdo jen tak nesmete

Americký prezident Joe Biden se potýká při řešení situace na prestižních univerzitách, obsazených pr…