Průměrné dálnice za nadprůměrné ceny. U Moravce se debatovalo o osudu infrastruktury

15. 9. 2013 14:10

Průměrné náklady na pořízení jednoho kilometru dálnice byly 416 milionů korun, u rychlostní komunikace to bylo 378 milionů korun za kilometr. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu by se přitom náklady při výstavbě českých dálnic daly snížit minimálně o 12 až 20 procent. Odhadl také, že k dokončení sítě dálnic a rychlostních silnic by mělo dojít za 32 let. V nedělních Otázkách Václava Moravce takový odhad potvrdil i David Čermák, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Průměrné dálnice za nadprůměrné ceny. U Moravce se debatovalo o osudu infrastruktury
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepce Ministerstva dopravy z devadesátých let už dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude ale dokončena až za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se počítalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídící činnosti Ministerstva dopravy, uvedli kontroloři.

Fotogalerie: - OVM nejen o předražených dálnicích

Na programu OVM byly mimo jiné předražené dálnice
Hostem byl ministr financí v demisi Jan Fischer
Hostem byl ministr financí v demisi Jan Fischer
Jan Fischer
Moderátor Václav Moravec
Další host OVM prezident Nejvyššího kontrolního úř...

„Bude záležet na finančních prostředcích, bez znalosti tohoto čísla není možné definovat pravděpodobný termín. Zhruba ale předpokládaný termín bohužel skutečně odpovídá třem desetiletím,“ prohlásil Čermák s tím, že výhledové rámce na dokončení staveb jednotlivých infrastruktur sice představují dobrou myšlenku, ale reálně nebyly nikdy dokončeny.

OutStreamVideoPlayer

Infrastruktura bývá vnímána negativně

Miroslav Kala, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu, v pořadí kritizoval zejména skutečnost, že Česká republika nemá žádnou střednědobou ani dlouhodobou koncepci pro stavbu infrastruktur v zemi. Za hlavní kritéria rychlosti výstavby označil stavební připravenost a možnost čerpání finančních prostředků z dotací Evropské unie.

Podle Petra Moose, bývalého ministra dopravy a prorektora ČVUT, tkví chyba v celkovém politickém vnímání výstavby infrastruktury. Ta je totiž dle jeho slov vnímána jako dokonce něco negativního, protože představuje velkou položku ve výdajích. „Jako by tam nikdo neviděl silný prorůstový faktor, který nejen zvyšuje konkurenceschopnost země, ale dokonce ho podmiňuje,“ uvedl. Chybí tak prý konsenzus politické reprezentace a sofistikovanější přístup k infrastruktuře.

„Vítám akceschopnost NKÚ, že ukazuje na neduhy při výstavbě dálnic. Dokazuje, že naše nesystematičnost je příčinou toho, že stavby jsou mnohem dražší a nedokončí se v termínech,“ dodal Moos.

Výstavba dálnic se prodlužuje až o 12 let

Výstavba dálnic a rychlostních komunikací se totiž stále neúměrně prodlužuje. Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let. K časovým skluzům dochází především v souvislosti s územními a stavebními řízeními.

Moosova slova potvrdil i Kala, podle jehož názoru by vybudování kvalitní infrastruktury mělo být součástí každé hospodářské politiky. „My říkáme, že neexistuje politická shoda na tom, že je priorita pro všechny, aby se tyto věci řešily pružně, rychle a odmítly se různé šikanózní nápady, které stavbu prodražují a nemají efekt,“ doplnil ho. Podle jeho názoru a stanoviska NKÚ se však stále staví průměrné dálnice za nadprůměrné ceny.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: nem

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

VIDEO Kosovo je černá díra a rakovina. Zločinci, mafiáni, muslimská invaze. Na Václaváku se připomínalo výročí „velké křivdy na malém národu“

17:52 VIDEO Kosovo je černá díra a rakovina. Zločinci, mafiáni, muslimská invaze. Na Václaváku se připomínalo výročí „velké křivdy na malém národu“

Od doby, kdy byla vyhlášená samozvaná republika Kosovo, uplynulo už jedenáct let. Již tradičně se od…