Průměrné dálnice za nadprůměrné ceny. U Moravce se debatovalo o osudu infrastruktury

15.09.2013 14:10

Průměrné náklady na pořízení jednoho kilometru dálnice byly 416 milionů korun, u rychlostní komunikace to bylo 378 milionů korun za kilometr. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu by se přitom náklady při výstavbě českých dálnic daly snížit minimálně o 12 až 20 procent. Odhadl také, že k dokončení sítě dálnic a rychlostních silnic by mělo dojít za 32 let. V nedělních Otázkách Václava Moravce takový odhad potvrdil i David Čermák, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Průměrné dálnice za nadprůměrné ceny. U Moravce se debatovalo o osudu infrastruktury
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepce Ministerstva dopravy z devadesátých let už dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude ale dokončena až za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se počítalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídící činnosti Ministerstva dopravy, uvedli kontroloři.

„Bude záležet na finančních prostředcích, bez znalosti tohoto čísla není možné definovat pravděpodobný termín. Zhruba ale předpokládaný termín bohužel skutečně odpovídá třem desetiletím,“ prohlásil Čermák s tím, že výhledové rámce na dokončení staveb jednotlivých infrastruktur sice představují dobrou myšlenku, ale reálně nebyly nikdy dokončeny.

Infrastruktura bývá vnímána negativně

Miroslav Kala, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu, v pořadí kritizoval zejména skutečnost, že Česká republika nemá žádnou střednědobou ani dlouhodobou koncepci pro stavbu infrastruktur v zemi. Za hlavní kritéria rychlosti výstavby označil stavební připravenost a možnost čerpání finančních prostředků z dotací Evropské unie.

Podle Petra Moose, bývalého ministra dopravy a prorektora ČVUT, tkví chyba v celkovém politickém vnímání výstavby infrastruktury. Ta je totiž dle jeho slov vnímána jako dokonce něco negativního, protože představuje velkou položku ve výdajích. „Jako by tam nikdo neviděl silný prorůstový faktor, který nejen zvyšuje konkurenceschopnost země, ale dokonce ho podmiňuje,“ uvedl. Chybí tak prý konsenzus politické reprezentace a sofistikovanější přístup k infrastruktuře.

„Vítám akceschopnost NKÚ, že ukazuje na neduhy při výstavbě dálnic. Dokazuje, že naše nesystematičnost je příčinou toho, že stavby jsou mnohem dražší a nedokončí se v termínech,“ dodal Moos.

Výstavba dálnic se prodlužuje až o 12 let

Výstavba dálnic a rychlostních komunikací se totiž stále neúměrně prodlužuje. Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let. K časovým skluzům dochází především v souvislosti s územními a stavebními řízeními.

Moosova slova potvrdil i Kala, podle jehož názoru by vybudování kvalitní infrastruktury mělo být součástí každé hospodářské politiky. „My říkáme, že neexistuje politická shoda na tom, že je priorita pro všechny, aby se tyto věci řešily pružně, rychle a odmítly se různé šikanózní nápady, které stavbu prodražují a nemají efekt,“ doplnil ho. Podle jeho názoru a stanoviska NKÚ se však stále staví průměrné dálnice za nadprůměrné ceny.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nem

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

16:34 „Zachránit svět před komunisty, marxisty a fašisty“. Trump na dálku rozpálil Orbánovu konferenci

V Budapešti od čtvrtka již potřetí probíhá maďarská verze Konference konzervativní politické akce (C…