Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepce Ministerstva dopravy z devadesátých let už dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude ale dokončena až za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se počítalo v roce 1999. Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídící činnosti Ministerstva dopravy, uvedli kontroloři.
„Bude záležet na finančních prostředcích, bez znalosti tohoto čísla není možné definovat pravděpodobný termín. Zhruba ale předpokládaný termín bohužel skutečně odpovídá třem desetiletím,“ prohlásil Čermák s tím, že výhledové rámce na dokončení staveb jednotlivých infrastruktur sice představují dobrou myšlenku, ale reálně nebyly nikdy dokončeny.
Infrastruktura bývá vnímána negativně
Miroslav Kala, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu, v pořadí kritizoval zejména skutečnost, že Česká republika nemá žádnou střednědobou ani dlouhodobou koncepci pro stavbu infrastruktur v zemi. Za hlavní kritéria rychlosti výstavby označil stavební připravenost a možnost čerpání finančních prostředků z dotací Evropské unie.
Podle Petra Moose, bývalého ministra dopravy a prorektora ČVUT, tkví chyba v celkovém politickém vnímání výstavby infrastruktury. Ta je totiž dle jeho slov vnímána jako dokonce něco negativního, protože představuje velkou položku ve výdajích. „Jako by tam nikdo neviděl silný prorůstový faktor, který nejen zvyšuje konkurenceschopnost země, ale dokonce ho podmiňuje,“ uvedl. Chybí tak prý konsenzus politické reprezentace a sofistikovanější přístup k infrastruktuře.
„Vítám akceschopnost NKÚ, že ukazuje na neduhy při výstavbě dálnic. Dokazuje, že naše nesystematičnost je příčinou toho, že stavby jsou mnohem dražší a nedokončí se v termínech,“ dodal Moos.
Výstavba dálnic se prodlužuje až o 12 let
Výstavba dálnic a rychlostních komunikací se totiž stále neúměrně prodlužuje. Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let. K časovým skluzům dochází především v souvislosti s územními a stavebními řízeními.
Moosova slova potvrdil i Kala, podle jehož názoru by vybudování kvalitní infrastruktury mělo být součástí každé hospodářské politiky. „My říkáme, že neexistuje politická shoda na tom, že je priorita pro všechny, aby se tyto věci řešily pružně, rychle a odmítly se různé šikanózní nápady, které stavbu prodražují a nemají efekt,“ doplnil ho. Podle jeho názoru a stanoviska NKÚ se však stále staví průměrné dálnice za nadprůměrné ceny.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nem