Rozmazlení grázlové. Zvrácenost. Školy plné drzých spratků a fracků, bude se střílet. Obnovme tělesné tresty. To nám řekli Babiš, Bělobrádek, kníže či Filip ke kauze šikanované učitelky

24.02.2016 16:11

Veřejným míněním otřásl případ z Prahy 10, kdy zemřela učitelka, která byla šikanována žáky. Podobně vloni otrávili žáci učitelku léky. Maximálními postihy jsou zhoršená známka z chování či vyloučení ze školy.

Rozmazlení grázlové. Zvrácenost. Školy plné drzých spratků a fracků, bude se střílet. Obnovme tělesné tresty. To nám řekli Babiš, Bělobrádek, kníže či Filip ke kauze šikanované učitelky
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná učebna

ParlamentníListy.cz se dotázaly politiků, co si o tom myslí, jak tento problém řešit a zda by se neměla zákonem zvýšit ochrana učitelů a zpřísnit případný postih takových žáků či studentů.

Většina politiků se shoduje, že by se legislativa změnit měla, protože nejde o ojedinělý případ, ale jde o obecný trend. Někteří navrhují snížení věku trestní odpovědnosti, někteří statut veřejného činitele pro učitele a obecně zpřísnění trestů, a to i případně pro rodiče. Obecně často zaznívají názory, že jde o celkový trend, kdy rodiče nezvládají své děti a děti nemají smysl pro uznávání autority, kázně či nutnosti vyváženosti práv, povinností, svobody a odpovědnosti.

Učitelé jako veřejní činitelé, snížení věku trestní odpovědnosti, tresty pro rodiče...

„Je to návrh, který se objeví po každém útoku na učitele. Nejjednodušší by bylo, kdyby soudci v případě útoku na učitele přihlíželi k tomu, že útok na kantora v sobě skrývá vyšší společenskou nebezpečnost a tresty by byly přísnější. Je to jednodušší řešení, než z učitelů dělat veřejné činitele. To, co je teď nutné učinit, je vyloučit žáky ze školy, celý incident prošetřit a vyměnit vedení školy, které o šikaně nevědělo nebo vědět nechtělo. Je fakt zvláštní, že agresivitu studentů neřešil ředitel školy,“ odpověděl na dotaz ParlamentníchListů.cz ministr financí a předseda ANO Andrej Babiš.

„Nemyslím si, že by se měly měnit zákony kvůli jednotlivým případům, jakkoli otřesným. Nejde přitom ‚pouze‘ o násilí na školách, ale o rostoucí agresivitu nezletilých obecně. Oddělme dvě věci: 1. snížení hranice trestní odpovědnosti, o čemž se vede odborná debata, které se KDU-ČSL nebrání, stejně jako se nebráníme debatě o tvrdším uplatňování sankcí vůči rodičům dětí, které se dopouštějí násilné trestné činnosti. 2. ochrana učitelů – zde si nemyslíme, že řešením je status veřejného činitele. Podobně jako v případě záchranářů totiž nejde o to, zda hrozí přísnější trest – ten totiž násilníka neodradí,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz předseda KDU-ČSL a vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek.

„Jde o prevenci, o to, abychom uměli násilí lépe předcházet. V případě škol jde jednak o zmíněný tvrdší postih rodičů (a tedy jejich motivaci své děti více hlídat a lépe vychovávat), jednak o schopnost ministerstva školství, zřizovatelů škol (tedy obcí a krajů) a vedení škol vytvořit podmínky, v nichž šikana nedostane šanci. Hodně opravdu zlých věcí se totiž stane jen proto, že odpovědní lidé tak dlouho zavírají oči nad ‚drobnějšími‘ přestupky, až dojde k opravdu vážnému maléru,“ dodal Bělobrádek.

MVDr. Pavel Bělobrádek, Ph.D., MPA

  • KDU-ČSL
  • originální osobnost, konečně,jako každý člověk
  • poslanec

„K této věci se již vyjádřily naše stínová ministryně školství Gabriela Hubáčková a také místopředsedkyně KSČM Miroslava Vostrá. Opakuji tedy, že je důležité zvýšit ochranu učitelů jako veřejných činitelů; a pokud jde o trestání žáků, myslím, že je důležité do 12 let věku žáka volat k odpovědnosti jeho rodiče, u starších žáků vést správní či trestní řízení,“ sdělil redakci předseda KSČM a místopředseda Poslanecké sněmovny Vojtěch Filip.   

„Myslím, že zákon sám o sobě učitele nezachrání. Podle mě musí takové případy hned v zárodku podchytit vedení školy, ne před tím zavírat oči. To vidím jako klíčové. Pak samozřejmě musí mít sám učitel autoritu vahou své osobnosti. Ale všechno začíná v rodinách: pokud žáci a studenti slyší doma posměšné poznámky na adresu učitelů, situaci to jen zhoršuje,“ uvedl místopředseda Poslanecké sněmovny a úřadující předseda STAN Petr Gazdík.

„Učitelé by měli mít větší pravomoci ihned žáka potrestat. Již na začátku, když žák ještě zkouší, co mu projde, musí být bez prodlení potrestán. Když jsou zlozvyky zavedené, je boj o mnoho těžší,“ míní čestný předseda TOP 09 a poslanec Karel Schwarzenberg.

Předseda ODS a bývalý ministr školství Petr Fiala na dotaz ParlamentníchListů.cz neodpověděl.

Ve společnosti se někdy vytrácí ze strany rodičů výchova dětí k morálce, slušnosti a zodpovědnosti

„Snížená známka z chování nebo vyloučení ze školy nejsou řešením. Děti, které podobné věci páchají, vědí velice dobře, co dělají, a také vědí, že takové chování je špatné. Pokud za to pak dostane žák jen zhoršenou známku z chování, bere to jako projev ‚frajerství‘, a když je vyloučen ze školy, jde na jinou školu, kde ve svém chování bude pokračovat. Proto je na místě mluvit o snížení věkové hranice trestní odpovědnosti; zároveň s vyžadováním odpovědností rodičů a takové projevy trestat. Ať už určitá skupina žáků nebo jednotlivci šikanují učitele nebo spolužáky. Je to závažný aspekt lidského chování!“ upozorňuje předseda poslaneckého klubu Úsvitu Marek Černoch.

„Vedení školy se v žádném případě nemůže zbavit odpovědnosti, zvláště pokud o šikaně věděli a nekonali. Vedení školy by mělo odstoupit nebo je má zřizovatel školy odvolat. Je na orgánech činných v trestním řízení, zda nekonání je také důvodem k trestnímu postihu. Odpovědnost nesou samozřejmě i rodiče žáků, především za jejich výchovu, byť by to bylo jen v morální rovině. Bohužel v současné společnosti se někdy jaksi vytrácí ze strany rodičů výchova dětí k morálce, slušnosti a zodpovědnosti. Snížení známky za chování nic v takových případech neřeší. Nic si z toho většinou sami aktéři nedělají. Je namístě v závažných případech šikany jak vůči ostatním žákům, tak učitelům vyloučení ze školy a podle věku i vyvození trestněprávní odpovědnosti,“ navrhuje místopředseda poslaneckého klubu ČSSD Václav Votava

„Když už jsou studenti ve fázi, kdy jsou schopni učinit podobně hrůzné věci, je pozdě. Ano, měli by být vyloučeni ze škol, ale nadále zůstanou součástí naší společnosti, proto je nutné se zaměřit na předchozí etapy jejich formování a výchovy,“ uvedla místopředsedkyně TOP 09 a poslankyně Helena Langšádlová.

„Smutné, učitel je mnohdy další rodič. To, co si žáci dovolili, je neodpustitelné. Hlavně aby to zpřísnění mělo ten správný smysl a efekt,“ uvedl místopředseda poslaneckého klubu ANO Bronislav Schwarz.

„Myslím, že v první řadě je třeba zavést disciplínu na školách. Je nutné také vyžadovat trestněprávní odpovědnost nejen dětí, ale i rodičů, kteří jsou přímo odpovědní za výchovu svých dětí. Dnes jsou učitele bezmocní, protože často i rodiče stojí proti nim. Přitom již současný trestní zákon zcela jasně definuje trestný čin ohrožování mravní výchovy mládeže, kterého se dopouští ten, kdo dětem umožní vest zahálčivý nebo nemravný život,“ říká předseda SPD a poslanec Tomio Okamura.

Budou nás terorizovat rozmazlení grázlové. Střelba na školách

„Nechci být mravokárce, ale problém je hlubší, než aby ho bylo možné vyřešit jenom tresty. Ty ano, samozřejmě. Je přece absurdní, že zemře utýraná učitelka, a ti, kdo tomu mlčky ‚přihlíželi‘, jsou dále v pedagogických funkcích, a grázlové, jež to udělali, jsou doposud žáky této školy. Tady je něco špatně a musí dojít ke změně zákona, který zvýší ochranu učitelů a současně výrazně zpřísní postihy těch, kteří budou tento zákon porušovat,“ podotkl předseda SPO a senátor Jan Veleba.

„To je ale málo a kromě toho musejí začít fungovat ve společnosti běžné hodnotové systémy, jejichž základem jsou slušnost a morálka, úcta ke starším, které nastolí pro mladé lidi, a nejenom pro ně, normální vzory jednání. Obávám se, že ty současné, v nichž hrají stěžejní roli peníze a získání majetku dost často za každou cenu, nejsou ty pravé. Jeden příklad – v normální společnosti přece nemůže vzniknout volební slogan ‚přemluv bábu a dědka…‘. V normální společnosti přece nemůže být terčem posměchu a vajíčkové přestřelky prezident, v normální společnosti nelze ukrást prezidentskou standartu a nebýt za to potrestán, a naopak jít do vězení za přimalování tykadel na billboard. To jsou všechno symptomy totální dezintegrity vedoucí ke ztrátě základních norem chování, sebekontroly a ztráty sociálního cítění. Toto všechno nevyřeší tresty, ale náprava společenských vztahů – a to je proces velmi dlouhodobý,“ dodal Veleba.

„Takový postih jako zhoršená známka je hanebně směšný! A vlastně i výsměch všem postiženým. Vyloučení ze školy a diagnostické zařízení s tvrdou prací v kamenolomu. To by si zasloužili. Je to důkaz, kam až jsme s výchovou dětí došli. Rodiče na ně nemají čas, výchovu nahrazují penězi a požadují ji na škole. Ostatně poslední příklad šikany už ve druhé třídě základní školy to dokazuje. Už dlouho volám po snížení věku trestní odpovědnosti mladých. A nejsem sám, kdo po tom volá. Učitele bych postavil pod ochranu veřejného činitele. Trestat bychom měli rodiče takových kvítek za jejich výchovu. Jestliže za své děti zodpovídáme, tak se vším všudy. Věřím, že pak by se o své děti zajímali více. Říkám to přesto, že jsem si vědom současné uspěchané doby, kdy není na nic čas,“ uvedl senátor Jaroslav Doubrava.  

„Vina ale je i na naší společnosti, na našem státu. Vyhazuje neuvěřitelné peníze za naprosté zbytečnosti, jako jsou třeba různá občanská sdružení zabývající se pseudovýchovou cikánů. Většina těchto sdružení má jediný zájem. Jak pro sebe získat co nejvíce peněz. Proč také ne, když kontrola využití prakticky není. Tyto peníze bych použil na úhradu nákladů a zřízení různých kroužků, sportovní činnosti atd. Prostě volnočasové aktivity. Celá řada rodičů si totiž poplatky za navštěvování takových aktivit dětmi nemůže dovolit. Ale to vše tady bylo. Zhlédli jsme se v systému výchovy amerických dětí, a to nese své plody. Jsem jen zvědav, kdy místo zapíchnutých šroubováků do pedagogického personálu se dočkáme střílení na školách. Obávám se, že tato doba není daleko. Takzvaná liberální výchova nese ovoce. Pokud děti nebudou učeny kázni a úctě k autoritám, k tomu, že k právům se vážou i povinnosti a ke svobodě patří odpovědnost, tak nás budou terorizovat rozmazlení grázlové,“ dodal Doubrava.

Igor Hnízdo je řešení. Vrátit do škol tělesné tresty. Aby si maminka nestěžovala...

Pokud jde o šikanu, pak je podle místopředsedy poslaneckého klubu ČSSD Antonína Sedi třeba přijmout řadu preventivních opatření a také zlepšit komunikaci mezi učiteli a rodiči. „V případě, že jde o trestný čin, pak je to věcí orgánů činných v trestním řízení. Dlouhodobě probíhá diskuse o snížení věku trestní odpovědnosti či o zpřísnění postihů. Podle mého názoru je nutné každý případ posuzovat individuálně a z pohledu společenské nebezpečnosti. V neposlední řadě je to i posilování autority učitele a vedení školy. Vždy je nutné mít na paměti osobní zodpovědnost těch, kteří zodpovídají za své děti,“ vysvětlil Seďa.  

„Vrátit do škol tělesné tresty,“ navrhl senátor ODS Tomáš Jirsa.

„Mám tři syny, 24, 21 a 11 let, poctivě chodím 18 let na třídní schůzky a sleduji vývoj našeho školství z pozice rodiče a pozorovatele. Je třeba říci, že respekt vůči učitelům rapidně klesá a mohou za to i rodiče a jejich tlak na vedení škol. Učitelé dnes mají skoro strach žáka okřiknout, aby si jeho maminka nestěžovala a učitel pak za to nebyl postihován či souzen. S mírnou nadsázkou, ale s povědomím respektu k učitelům, Igor Hnízdo by byl řešením. Jinak nám hrozí, že školy budou plné drzých spratků bez úcty a respektu k řediteli a vyučujícím. Navíc bych zavedl i výuku křesťanství a hlavně úcty k bližnímu svému,“ říká poslanec ANO Pavel Šrámek

„Je to na hlubší a vážnější zamyšlení nad touto problematikou. Škola má zodpovídat za výchovu a vzdělání, ale jaké má pravomoci? Jedním zákonem se tento problém nevyřeší,“ říká senátor ODS Jiří Burian.

„Tyto jednotlivé případy, které vyplynuly na povrch, nejsou ojedinělé a jenom dokreslují, jaká je situace v českých školách. Ukazují, že je nezbytné situaci řešit. Příčin je hned několik. Školy ztratily nástroje k řešení výchovných opatření, vytratily se úcta a vzájemný respekt a vzhledem k dlouhodobé snaze popřít jakoukoliv autoritu je pro školu jako instituci velmi těžké najít nástroje k řešení agrese jak mezi žáky, tak i mezi žáky a učiteli. Bohužel rodina, která nese největší odpovědnost za výchovu a vytváření hodnot dětí, je v dnešní době z velké části nefunkční. Svůj podíl viny nese i Česká školní inspekce, která se soustředila na kontrolu především vzdělávací části činnosti škol, kontrolou dokumentů a přechodem na šetření přes internet nemůže zhodnotit výchovnou funkci školy,“ uvedla poslankyně ANO Ivana Dobešová.

„Vina je z části i na zřizovatelích, kteří jako odvolací orgán stojí vždy na straně žáka či rodiče. A v neposlední řadě je třeba vidět vinu i na školách samých, které jsou neustále konfrontovány s nedostatkem žáků, s konkurencí těch ostatních škol, a tak se snaží problémy zamést pod koberec. To vše dohromady se jeví jako složité klima pro ředitele škol, pedagogy a v neposlední řadě i pro žáky samotné. Je jasné, že bude muset dojít k legislativním změnám, abychom mohli vykročit k nápravě nezdravého klimatu škol. Bez pomoci rodičů, zřizovatelů, pedagogů a samotných žáků to nepůjde,“ dodala Dobešová.

Ve školách chybějí muži

„Osobně si nemyslím, že by ochrana učitelů měla být speciálně definovaná zákonem. Určitě by také nebylo dobré reagovat podle jednoho konkrétního případu – jakkoliv tragického. Je třeba se však znovu vrátit k diskusi o celkovém pojetí trestní odpovědnosti nezletilých a mladistvých, znovu se vrátit k diskusi o tom, jak definovat některé nové společenské jevy, se kterými se potkáváme v posledních desetiletích, a hovořit o reakci na ně. Již jsme se vyrovnali s otázkou stalkingu, ale jsou zde takové věci jako kyberšikana či tento nešťastný a smutný případ šikany na pražské průmyslové škole. Platí totiž, že právo se musí jednoznačně postavit na stranu oběti, a to bez ohledu na to, zda jde o učitele nebo seniora nebo kohokoliv jiného. Je zde tedy otázka trestního řízení, kde by šikanujícím mohlo hrozit – podle právníků – až 2,5 roku vězení, a je zde otázka občanskoprávní, kde by na straně poškozených byla rodina paní učitelky a na straně druhé škola jako instituce a konkrétní žáci. A já dodám, že zprostředkovaně také jejich rodiče, protože na nich je nemalý díl odpovědnosti,“ uvedla poslankyně ČSSD Vlasta Bohdalová.  

„Tato společnost má  tendenci dávat škole za úkol i věci, které patří jednoznačně do rodiny. Případ z pražské střední školy ukázal na mnoho problémů. Je zde selhání vedení školy a pro mě není podstatné, zda o šikaně vedení vědělo, nebo nevědělo. Obě verze jsou z mého pohledu špatné. Je zde otázka způsobu financování školství, neboť s velkou pravděpodobností tito ‚studenti‘ již dávno neměli být studenty, jenže to by škola přišla o peníze. Je zde otázka kvality vedoucích pracovníků školy, protože tyto věci se děly dlouhodobě a soustavně. Neměli bychom to řešit v emocích, ale určitě nesmíme všechny tyto otázky odložit ve chvíli, kdy tento emotivní náboj vyprchá,“ dodala Vlasta Bohdalová.

„Podle mého názoru je nutné zahájit diskusi o větší ochraně pedagogů, přísnějším postihu žáků v případě jakékoli šikany, ale také o odpovědnosti rodičů. Ruku v ruce s tím musejí jít konkrétní kroky vedoucí ke zvýšení prestiže učitelů. Přispět by k tomu mohl do určité míry připravený kariérní řád, který provází nejen zavedení atestací, ale i navazující zvyšování platu učitelů. Je potřeba dostat do škol v daleko větší míře pedagogy – muže, kteří zde citelně chybějí, a to už v základním školství. Zároveň chci zdůraznit, že mládež a její chování jsou odrazem naší společnosti.  Toho, jaké vzory předkládáme, jaké hodnoty vyznáváme, jak se k sobě vzájemně chováme.  Tady by se nad sebou měli zamyslet především mnozí politici, umělci a média,“ upozorňuje poslankyně KSČM Marta Semelová.

V posedlosti pseudohumanitou jsme začali více chránit pachatele než oběti

„Určitě je třeba tvrdých postihů, ale musejí přitvrdit i vedení škol bez ohledu na to, kolik jim žáků – lotrů ve škole zůstane, či nezůstane,“ míní senátor ODS Jaroslav Zeman.  

„Je dosti smutné, že vždy po nějaké tragédii se chvíli diskutuje, co udělat. A pak se opět neudělá nic! Proč jen tu vyšší ochrana seniorů, pak záchranářů, tu zase učitelů a tak dále? Ten problém je snad obecný, ne? Je snad, jak psal Dostojevskij, zločin a trest. Sám nechápu, proč jsme v posedlosti pseudohumanitou začali více chránit pachatele než oběti. Proč se, ač i mladých grázlů přibývá, bojíme snížit věkovou hranici trestní odpovědnosti. Proč si namlouváme, že mladiství mají mít nějaké výjimečné zacházení a tak dále?  Žvaníme statečně o eutanázii, ale vynést trest smrti je problém. Natož jej vykonat. Zvláštní. Vrah s tím nemá problém, co? Přitom společnost, která si mimo jiné neváží, a tak nechrání seniory, záchranáře, natož učitele, je houby demokratická. Je chorá!“ uvedl poslanec ČSSD Jiří Koskuba.

„Trojka z mravů či podmínečné vyloučení jako trest? Kdyby to nebylo k pláči, bylo by to k smíchu. Jakákoli nejen podobná šikana je na polepšovnu, kriminál. A je i na čase zavést pravidlo třikrát a dost. Též sazby za jednotlivé činy sčítat jako za mořem. A ve vězení se nelze nudit, to je přece nelidské. Práce tomu jistě ulehčí, ne? Uvidíte však, že se zase nic nestane. To je mi více než líto. Není prostě vůle. Nejen pan ministr spravedlnosti má zrovna jiné starosti. Jen paní Vitásková až nějak rychle vyfasovala 8,5 roku. Náhoda, nebo účel? Vsadil bych na to, že b) je správně. Ale to už je jiný příběh,“ dodal Koskuba.

„Souhlasím, aby se zákonem zvýšila ochrana a pravomoc učitelů a výrazně zpřísnily tresty žáků za tyto činy, které jsou v současné době doslova výsměchem všem slušným lidem,“ říká poslanec ČSSD Pavel Ploc.

„Zhoršená známka z chování je výsměch všem pedagogům. Je nutný postih nejen žáků, ale i rodičů. Studenti by měli být okamžitě vyloučeni ze studia,“ reagovala poslankyně KSČM Gabriela Hubáčková.

„Nemám rád, když se věci dělají nesystematicky. Po zhlédnutí videí je naprosto prokázané, že se mladíci dopustili několika trestných činů, za které musejí být přísně potrestáni. Padni, komu padni,“ reagoval europoslanec KDU-ČSL Tomáš Zdechovský.

 Zvrácenost doby

„Problém roste už roky. Na ploše a v podobách nemajících obdoby. Zvrácenost doby ilustruje tak jako máloco. Zkusí-li učitelku terorizovat fracek z běžné rodiny, vedení školy si s ním většinou hravě poradí. Mrtvého brouka dělá jen tehdy, jde-li o synáčka zbohatlického naboba. Každého ředitele i učitele je proto hlavně třeba zbavit obav, že pokud si zvůli téhle kasty líbit nenechá, nic mu nehrozí. Chce to kategorický závazek ministryně školství – a možná i premiéra – že se za každého pedagoga jednajícího podle platných norem postaví naprosto nekompromisně. A pak i maximální publicitu konkrétních kauz, kde se to názorně prokáže. Už prvních pár podobných případů zjedná nápravu dříve a víc než všechny legislativní úpravy dohromady: I když některé z těch, co se už léta zvažují, by se zakotvit zřejmě měly,“ uvedl kandidát na předsedu KSČM Josef Skála.

„Jednoznačně souhlasím s přísnějšími postihy pro mladistvé, kteří se dopouštějí těchto činů. Jsem přesvědčen, že jsou si ve svém věku už plně vědomi, jaké následky jejich konání má. Dále je v dané oblasti nutná také lepší a otevřenější obousměrná komunikace mezi učiteli a řediteli škol. K podobným otřesným případům už nesmí docházet,“ uvedl senátor ČSSD Petr Gawlas.

„Chyba není náhodná, ale opravdu již systémová. Vinu nesou obdobným dílem nejen ti šikanující agresoři, ale i jejich rodiče a samotná škola. Podhoubí ke všemu však vytvořil bezhodnotový přístup společnosti s dlouhodobě dominujícím pravicovým státním aparátem, která doslova úpí pod tlakem rádoby úspěšných, nesoudně ambiciózních jedinců a jejich chtíčem po profitu. A takovýto psychologicky destruktivní přístup k výchově mladých lidí nevěstí dlouhodobě nic dobrého, což mohu, jako člověk pracující více než čtvrtstoletí ve školství, bohužel pouze osvědčit,“ říká poslanec KSČM Jiří Valenta.

„Myslím, že postih žáků musí odrazovat od takových praktik. Myslím, že odpovědnost nesou také rodiče, musejí se školou spolupracovat a být si své odpovědnosti vědomi. Ale především musí ve školách fungovat prevence. Samozřejmě není jeden lék na všechno, ale přítomnost školních psychologů a etická výchova jsou dnes velmi dobrou oporou pro učitele ke zvládání a předcházení šikany. Myslím, že paní ministryně vnímá závažnost situace velmi dobře a jako právnička by měla případné zpřísnění trestů navrhnout. Jistě se musí vše řádně vyšetřit a usilovat o to, aby žáci pochopili špatnost svého počínání. Jen takový trest má smysl,“ domnívá se europoslankyně KDU-ČSL Michaela Šojdrová.

„Na základě toho, co se děje, podle mě nestačí jen ochrana učitelů. Je nutností snížit věkovou hranici trestní odpovědnosti a takové činy tvrdě trestat. To už není o základní výchově ke slušnosti. V těchto případech je už nutná tvrdá represe,“ míní poslanec KSČM Vojtěch Adam.

„Pane redaktore, vlastně jste si již odpověděl sám svým dotazem,“ smál se senátor STAN Jan Horník.

 Krize společnosti

„Podle mě se ve školách projevuje dopad krize společnosti, která nemá jasnou vizi rozvoje, a vztahy mezi lidmi se zhoršují. Východiskem je spíš prevence než represe, ale za takováto chování žáků by mělo následovat vyloučení a třeba i další postih. Asi by pro tyto případy měla být snížena trestní odpovědnost mladistvých a naopak posílena ochrana pedagogů jako veřejných osob,“ míní senátor KSČM Václav Homolka.

„Jsem pro zákonnou úpravu ochrany učitelů. Je třeba za tyto činy postihnout tvrdě ty žáky, kteří se jich dopouštějí. Současně ale přenést odpovědnost také na rodiče. Jsem pro snížení věkové hranice pro trestní odpovědnost,“ říká poslanec ČSSD Jaroslav Foldyna.

„Jakožto člověk, který velmi rád a dlouhodobě spolupracuje s mládeží, jsem byla těmito případy velmi zaskočena a znechucena. Nejvíce mě znepokojil názor, že si učitelka mohla za šikanu sama. Žijeme nyní ve společnosti, kdy jsou trestem za slušnost a citlivost šikana a pohrdání? Domnívám se, že české právo by mělo chránit všechny před nástrahami šikany a mělo by trestat ty, kteří si libují v ponižování druhých. Tady nejde ani tak o přístup k autoritám jako o vytváření humánní společnosti,“ myslí si europoslankyně KSČM Kateřina Konečná.

„Na střední lze aplikovat i vyloučení ze školy. Od 15 let je omezená trestní odpovědnost. To vše postačuje,“ říká poslanec ČSSD Stanislav Huml.

„Je hodně profesí, pro které je požadována zvýšená ochrana. Muselo by se k tomu přistoupit ze širšího pohledu. Tento případ by to však nevyřešilo. Pominu-li prevenci, což je u některých jedinců už stejně marné, mám za to, že společnost musí sebezáchovně bránit destrukci a zlepšit i účinnou represi. Děti dříve dospívají, a tak musejí mít ruku v ruce s tím i plnou zodpovědnost za své jednání. Také se stále zapomíná na zodpovědnost těch, kteří zodpovídají za výchovu,“ míní poslanec KSČM Miroslav Opálka.

Pětapadesátiletou učitelku na střední průmyslové škole v Praze 10 zřejmě delší dobu šikanovala trojice studentů. Byli za to v lednu potrestáni podmínečným vyloučením a trojkou z chování. Učitelka krátce poté zemřela. Vedení školy připouští, že po zveřejnění dalších videí se záznamem závažnějších forem šikany může být trest pro agresory vyšší. Hrozí jim vyloučení.

ČTK informovala, že náměstek pražské primátorky Petr Dolínek navrhne kvůli šikaně učitelky odvolání ředitele Střední průmyslové školy Na Třebešíně Františka Bártla. Oznámil, že tak učiní na nejbližším jednání rady hlavního města Prahy. Primátorka Adriana Krnáčová po návštěvě školy řekla, že se o tom bude jednat na mimořádném zasedání rady ve čtvrtek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…