Šéf zemědělců Toman se rozjel na ČT. Vedení velkých supermarketů z toho nejspíš rozbolí hlava

18.02.2015 21:44 | Zprávy

Tvrdý útok na obchodní řetězce, tak by bylo možné ve zkratce popsat vystoupení prezidenta Potravinářské a Agrární komory ČR Miroslava Tomana ve středečním Hyde parku České televize. Řetězce podle jeho názoru chtějí klamat spotřebitele v zájmu svých vyšších zisků. Přidal také jeden příklad. Když se podíváme na kvalitu výrobků prodávaných v Německu a u stejného řetězce v Česku, tak je nelze srovnávat. Došlo i na Agrofert Andreje Babiše.

Šéf zemědělců Toman se rozjel na ČT. Vedení velkých supermarketů z toho nejspíš rozbolí hlava
Foto: Hans Štembera
Popisek: Exministr zemědělství Miroslav Toman

V úvodu hovořil o novelezákona o potravinách, která je principiálně v pořádku, ale schází prováděcí vyhlášky. "Na ty mělo ministerstvo dost času," upozornil Toman s dovětkem, že na tajení původu potravin mají, slovy Tomana, velké obchodní řetězce. Pár slov řekl i k Andreji Babišovi. Jeho zemědělské podniky jsou prý standardními dodavateli. Ze strany Agrofertu ani Andreje Babiše necítí žádné tlaky. Jestliže někdo Agrofertu vyčítá nemalé dotace, měl by si uvědomit, jak velký Agrofert je.

Velké řetězce mají zájem klamat spotřebitele, míní Toman

Prezident Agrární a Potravinářské komory jednoznačně prosazuje, aby se na obalech objevovaly adresy výrobců konkrétních podniků, protože je to informace, která spotřebitele může zajímat. "Lidé se začali zajímat o to, odkud výrobek pochází, což je velmi dobře. My radíme spotřebitelům, najdi si svého výrobce, který tě neklame," uvedl host s tím, že propaguje české producenty.

"Velké řetězce mají zájem klamat spotřebitele a tvrdit, že většina jejich produktů pochází z ČR, přestože to není pravda," zdůraznil znovu Toman. Problém vidí i s výrobky, které jsou prodávány pod značkou řetězce. "Neříkám, že to musí být vždy špatně, ale pokud se někdo stydí za své produkty, tak bych si na ně dával pozor," poradil Toman divákům.

Následně v pořadu vysvětloval, co to znamená český výrobek. Mluvíme o něm tehdy, když jde o produkt zpracovaný v Česku a z českých surovin. Za zásadní Toman považuje i to, aby tu patřičná firma platila daně.

Bylo by dobré zřídit řetězec s čistě českou produkcí

Česko dnes není soběstačné např. v produkci vepřového masa, přes 50 % se dováží, a Toman by byl rád, aby se to změnilo. "Je to o tom, že řetězce chtějí koupit co nejlevněji a co nejdráž prodat," znovu před kamerami zaútočil Toman. Řetězce by prý neměly zneužívat svou sílu. "Když se podíváme, co prodávají v Německu a co tentýž řetězec prodá u nás, tak to se kvalitou nedá srovnat," pokračoval host. "Nechali jsme si řetězce přerůst přes hlavu, to se stalo v 90. letech. Může to změnit i novela zákona o významné tržní síle, ale ta už rok leží na vládě," posteskl si.

Stálo by za to zřídit si vlastní český řetězec. Poukazem na tuto myšlenku připomněl Toman nápad prezidenta Miloše Zemana, dodal však také, že v Česku máme obrovské množství prodejních ploch a je otázka, jestli by se uživil další řetězec.

"To, co se sem dováží, tak jsou většinou produkty nižší kvality. Český trh je v mnoha ohledech podceňován a opakuji, že to způsobují ty řetězce, které chtějí nakupovat co nejlevněji," řekl.

Ruské protisankce a ministrova kampaň

Na české zemědělce dopadají i odvetné ruské sankce, byť v souhrnu export do Ruské federace stoupá. Přišli jsme ale o dobrou pozici v oblasti mléčných výrobků. Na ovocnáře "kosa" teprve dopadne.  

Vyjádřil se také k podpoře českých potravin v reklamě, kde si zahrál i ministr zemědělství Marian Jurečka. "My jsme rádi za každou podporu, ale nejsem si jist, jestli tato kampaň byla zcela efektivní," zapochyboval Toman. Sám by do takové kampaně jako herec nešel, ale pan ministr je mladý člověk, který se na řadu věcí dívá jinak.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

ČT

Dobrý den, také nemám pro zvýšení poplatků ČT pochopení. Absurdní mi také přijde to rozšíření plátců. Má otázka ale zní, zda vůbec potřebujeme veřejnoprávní média? K čemu, když informovat pravdivě a objektivně musí přeci všechna média, a pokud tak nedělají, tak se jim dá dát třeba pokuta nebo tak ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Takovou armádu už Ukrajina mít nebude.“ Analýza loňské ofenzivy. Velké chyby

15:00 „Takovou armádu už Ukrajina mít nebude.“ Analýza loňské ofenzivy. Velké chyby

Royal United Services Institute (RUSI) je nejstarší think-tank pro otázky obrany a bezpečnosti. Tent…