Školení hezkého mluvení. Za 178 475 Kč ho Jurečka koupil top úředníkům

27.09.2023 4:40 | Analýza

Ministerstvo Mariana Jurečky zaplatí vysokým úředníkům lekce, aby jejich prezentace měly „ostrý obraz a dobrý zvuk“. Za bezmála dvě stě tisíc korun se nejvyšší vedení ministerstva proškolí v kurzu nazvaném „Dejte říz svým prezentacím“. Ministerstvo vysvětluje, že chce ve vzdělávání zaměstnanců držet krok se soukromým sektorem.

Školení hezkého mluvení. Za 178 475 Kč ho Jurečka koupil top úředníkům
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL)

Jako hlavní problém svých reforem Fialova vláda často uvádí, že byly „špatně komunikovány“. Ministerstvo práce a sociálních věcí, které musí čelit dotazům na škrty u důchodců i dalším nepříjemným otázkám, se rozhodlo na komunikaci zapracovat.

Právě dnes, 27. září v 9.00, bude první část vedení ministerstva na úrovni náměstků a vrchních ředitelů sekcí absolvovat školení s názvem „Dejte říz svým prezentacím“. Dva semináře po 3,5 hodiny pro celkem deset osob mají stát včetně DPH až 178 475 Kč.

Dva kurzy samotné jsou naceněny na 49 500 Kč. Dalších 98 tisíc korun je připraveno za následné individuální konzultace ministerských úředníků k tvorbě prezentací. Tato částka ale nemusí být vyčerpána plně.

Dodavatelem školení je společnost Vienna Consulting. Majitelem firmy sídlící v Holešovicích je pan Marek Hrkal, který o sobě říká, že byl v Česku prvním, kdo si dal na vizitku profesi „tvůrce prezentací“. V oboru se pohybuje už od roku 2010, a o tvorbě prezentací napsal dokonce i knihu.

Mezi své zákazníky uvádí společnosti ČSOB, Kofola, Albert, Rohlík nebo Sazka.

Ministerstvo je ale přece jen trochu jiný případ.

„Obecně platí, že zadavatele z veřejného sektoru aktivně nevyhledáváme. Pokud nás některý z nich osloví, zasíláme standardní nabídku jako firemním klientům. Nejinak tomu bylo v tomto případě,“ sdělil pro ParlamentníListy.cz Marek Hrkal.

Podle webu Hlídač státu doposud tato společnost poskytovala pouze čtyři zakázky, z toho tři byla školení pro Českou školní inspekci a jedna pro hlavní město Praha v roce 2021. Jejich objem až na jeden případ nepřekročil 100 000 korun.

Ministerstvo nechce zůstat pozadu...

ParlamentníListy.cz ale také zajímalo, proč tuto akci ministerstvo pořádá. Schopnost představovat výsledky práce včetně tvorby prezentací by dnes již na úrovni náměstka ministra či vrchního ředitele sekce měla být standardní výbavou.

V případě vrchního ředitele sekce jde o manažera, jemuž je podřízeno větší množství ministerských odborů. Jejich funkce je často spojena s pozicí náměstka ministra. Na této úrovni v případě MPSV jde často o osoby s řídicími zkušenostmi v soukromém sektoru.

Například Ing. Karel Trpkoš, náměstek a ředitel sekce informačních technologií, přišel na ministerstvo z pozice ředitele úseku digitální transformace společnosti ČEZ prodej. Vrchní ředitelka sekce rodinné politiky a sociálních služeb Zdislava Odstrčilová byla místostarostkou Valašského Meziříčí. Dana Roučková, vrchní ředitelka sekce legislativy, postupuje ministerskými funkcemi od roku 1999.

Pokud jde o náměstkyně ministra Jurečky, kterým není podřízena žádná sekce, jde o Zuzanu Freitas Lopesovou a Šárku Jelínkovou. Obě jsou politickými nominantkami. Zuzana Freitas Lopesová je nominací Pirátů a bývalou asistentkou poslankyně Olgy Richterové. Šárka Jelínková je pak dlouholetou političkou lidovců, která v loňském roce prohrála senátní volby v obvodě Kroměříž s Janou Zwyrtek Hamplovou.

Tiskové oddělení ministerstva pro ParlamentníListy.cz vysvětlilo: „Zvyšování kvalifikace a různých dovedností je zcela standardní součástí profesního života každého, kdo se chce ve své práci zlepšovat. MPSV tuto snahu jednoznačně podporuje a našim zaměstnancům chceme vytvářet takové podmínky, aby se mohli celoživotně vzdělávat.“ Školení zaměstnanců jsou běžná i v soukromém sektoru a ministerstvo nechce zůstávat pozadu.

Potřebu právě tohoto typu kurzu ministerstvo vysvětluje: „Půldenní intenzivní kurz je založený na praktických zkušenostech expertů, kteří se živí přípravou prezentací a obecně veřejným vystupováním. Každodenním úkolem náměstků a ředitelů sekcí je vystupování před odbornou i laickou veřejností. Získané dovednosti tak absolventi kurzu při své práci bezesporu využijí.“

Podle Jakuba Augusty, vedoucího oddělení mediální komunikace, je dostatečná schopnost v oblasti prezentace podstatným předpokladem už při výběrovém řízení na řídicí pracovníky, ale i tak je třeba, aby se v této oblasti neustále vzdělávali a zdokonalovali.

„Reagujeme tak i na nové trendy v této oblasti. Ty se totiž neustále vyvíjejí a MPSV chce být institucí, jejíž přední představitelé jsou na veřejnosti srozumitelní a jejich prezentační schopnosti jsou více než ‚jen‘ dostatečné,“ uvedl vedoucí oddělení.

Na dotazy, jak byl vybrán dodavatel tohoto kurzu, ministerstvo odpovědělo slovy: „V souladu se zákonem.“

ParlamentníListy.cz oslovily i ministerské náměstky a vrchní ředitele sekcí.

Stanislav Klik, vrchní ředitel sekce ekonomické a provozní, pro ParlamentníListy.cz uvedl, že placení těchto seberozvojových aktivit z veřejných prostředků nevnímá jako problém. Kurzu pana Hrkala se prý rovněž zúčastní.

Uznává, že úředníci na této úrovni by měli ovládat prezentační dovednosti už při nástupu do funkce, ale důležitější podle něj v těchto pozicích stále je odbornost.

Puzzle pro babičku, aby se uskromnila

Kromě snahy dát říz prezentacím také ministerstvo Mariana Jurečky nakupuje reklamu, která měla „vlídným tónem“ vysvětlit důchodcům, kterým vláda seškrtala valorizaci penzí, že bez tohoto kroku jednou nebude na důchody pro jejich děti a vnoučata.

Součástí reklamy s jednotícím motivem skládání puzzle bylo například video vysvětlující, že naše prababičky a pradědečkové v roce 1973 strávili v důchodu v průměru jedenáct let, zatímco dnešní senioři jsou v důchodu více než 22 let.

V kampani hovořili i odborníci, třeba Danuše Nerudová.

„Je to vyvolávání strachu a pocitu viny, což je přesně styl této vlády,“ řekla k tomu pro ParlamentníListy.cz ekonomka Ilona Švihlíková. Použila v této souvislosti i ostrý výraz „goebbelsovská propaganda“.

Podle odborníků na média, se kterými ParlamentníListy.cz hovořily, Fialova vláda investuje do reklamy a PR aktivit částky v historickém kontextu zcela nevídané.

A ministerstvo Mariana Jurečky je v tomto směru jedním z nejaktivnějších.

Například v polovině dubna uzavřelo smlouvu na marketingové konzultace a odborné komunikační analýzy s panem Oto Klempířem z Roztok. Smlouva byla uzavřena na stropní částku 30 tisíc měsíčně, a to na dobu devíti měsíců.

28. dubna si MPSV pro změnu objednalo mediální trénink pro vedení ministerstva u České tiskové kanceláře. Zde byla cena 84 tisíc korun.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Mnohem větší ostudu udělal už po několikáte, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusenovasova , 27.09.2023 12:28:07
učitelskej Rakušan. Zaplatil za něco 40 mil. Kč CO NEEXISTUJE / prý úspěchy současné 5blbkoalice /. To je jasná vstupenka do lochu nebo na psychiatrii.

|  5 |  0

Další články z rubriky

„Jak je sama doma, neskončí to dobře.“ Holec vytáhl na Černochovou ostrou munici

14:04 „Jak je sama doma, neskončí to dobře.“ Holec vytáhl na Černochovou ostrou munici

O průzkumech veřejného mínění, ale i o ministryni obrany Janě Černochové (ODS) mluvili v pořadu Podt…