Slovenský SkyToll nabízí Čechům své "levné" mýto, ale náklady na výběr slovenského mýta jsou daleko vyšší než ty naše

30.01.2015 15:05

O provozování českého mýta od roku 2017 se ještě povedou tvrdé boje. Už nyní je ale jasné, že vždy nepůjde jen o čistou hru.

Slovenský SkyToll nabízí Čechům své "levné" mýto, ale náklady na výběr slovenského mýta jsou daleko vyšší než ty naše
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

SkyToll uspěl na Slovensku v tendru na vybudování mýtné infrastruktury s nejdražší nabídkou poté, co ze soutěže byli vyloučeni ostatní zájemci. Na rozdíl od mikrovlnného systému, který v ČR nyní provozuje Kapsch, SkyToll využívá na Slovensku od roku 2010 satelity a mobilní sítě. Představitelé této společnosti již několikrát veřejně prohlásili, že mají v budoucnu velký zájem o provozování českého mýta, a že budou daleko levnější než současný provozovatel Kapsch.

Skutečnost je ale trochu jiná a čísla, která nyní o slovenském mýtu uveřejnili Finance.cz  z údajů slovenské Národní dálniční společnosti, jsou tak trochu šokující. Zatímco u nás se náklady na provoz mýtného systému pohybují okolo dvaceti procent a letos by se měly dostat pod dvacet procent, EU vyžaduje náklady do třiceti procent, na Slovensku vyšplhaly náklady na více než padesát procent!, tedy na více než dvojnásobek nákladů při výběru českého mýta.

Náklady na provoz mýtného se na Slovensku výrazně zvyšují již několik let. Za loňský rok dosáhly celkem 93,16 milionu eur bez daně z přidané hodnoty, což při výběru mýtného 183,33 milionu eur je 50,81 procent!

Jak vyplývá z údajů Národní dálniční společnosti, (NDS), které agentuře SITA poskytlo slovenské ministerstvo dopravy, výstavby a regionálního rozvoje, náklady na provoz mýtného systému se tak oproti roku 2013 zvýší o 33,57 milionu eur, výnosy o 24,67 milionu eur a nákladovost služby o 13,26 procentního bodu.

Nákladovost služby se tak postupně zvyšuje rok od roku. V letech 2010 až 2013 byla postupně 24,78 procenta, 26,02 procenta, 32,90 procenta a 37,55 procenta. Loňský rok s více jak padesáti procenty překonal i ta nejpesimističtější očekávání, kdy polovinu výběru spolyká vlastní systém společnosti SkyToll.  

Situaci nezlepšují ani výběry mýta, které na Slovensku výrazně zaostávají za Českou republikou. Loni tam dopravci zaplatili 183 milionů eur (5,1 mld. korun), v tuzemsku to bylo o 3,6 miliardy více a to přesto, že v Česku je rozsah zpoplatněné sítě poloviční.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…