Šmejdi. To jsou prý ti, kteří odírají nebohé důchodce

11.04.2013 11:01

Šmejdi jsou ti, kteří používají nemorální metody, na kterých jsou založeny předváděcí akce. Na nich jsou odírání především senioři. Pro zmapování tohoto jevu použila Silvie Dymáková také skrytou kameru a vznikl film s názvem Šmejdi. Novinářka o problému říká více v rozhovoru v Lidových novinách. Deník si všímá i snahy státu situaci změnit.

Šmejdi. To jsou prý ti, kteří odírají nebohé důchodce
Foto: Hans Štembera
Popisek: Důchodci v parku
reklama

Jde o předváděcí akce při nichž jsou odíráni většinou senioři. Na podobné předváděčky se podle zkušeností novinářky ani mladí lidé nedostanou. Musí se prý zapsat jako doprovod seniora. Silvie Dymáková navštívila 15 takových prodejních předváděček a ty si byly podobné. Už na té první byli důchodci zavezeni do malé vesničky do hospodského sálu, kde byli drženi 7 hodin zcela odkázáni na organizátory. To je podle novinářky součástí taktiky, většina důchodců ani neví, jak by se sami dostali domů. „Byla jsem šokovaná, že absolutní většina důchodců byla proti tomu brutálnímu nátlaku úplně bezbranná, a dokonce jako by se mu vydávala ochotně všanc,“ říká novinářka.

Celé akce prý často začínají slibem dárků, zájezdem a manipulací, pokračují přes nadávky až po odpírání jídla i fyzickou agresi, píší Lidové noviny.

Řada seniorů jezdí na akce opakovaně

Silvie Dymáková prý zjistila, že někteří důchodci jezdí na předváděcí akce i několikrát týdně. Podle jejích slov je situace postavena tak, že důchodci nemusí mít ani peníze. „Drtivá většina těch smluv se upisuje jako úvěrové. A prodejcům je jedno, kolik jich má důchodce podepsaných.“ To je jeden z důvodů, proč se senioři dostávají do neřešitelných situací. „Stačí, když mají občanku a pobírají důchod, z kterého jim pak jdou obrovské částky na ty úvěry,“ vysvětluje Dymáková.

Lidové noviny zmiňují i sociální kontext problému. Senioři přiznávají, že na akce jezdí proto, aby nebyli doma sami.

Čím je lákají

Prodejci prý stále apelují na to, že není důležité, kolik člověk utratí, ale kolik ušetří. „Firma má třeba třicetkrát do roka narozeniny, šéf má narozeniny a rozhodl se dát důchodcům dárek, třeba o polovinu lacinější hrnce, které prý normálně stojí třicet tisíc a oni je nyní mohou koupit za patnáct...“ popisuje praktiky z předváděcích akcí autorka filmu Šmejdi, který se tímto problémem zabývá.

V seniorech se prý prodejci také snaží vyvolat pocit, že jejich život se změní, že teprve teď dostanou tu pravou hodnotu a kvalitu, že před tím za nic nestál. K takovým metodám prý ještě přidávají dehonestaci, urážky, zesměšňování, pak zase vychvalování. Jak říká novinářka, jde o metodu cukru a biče.

Bude možné dělat zvukový záznam

Lidové noviny na dalším místě píší o snaze státu tuto situaci řešit. Právníci také upozorňují na to, že kdo si nevýhodnou koupi uvědomí do 14 dní, může se z ní snadno vyvázat. Jen se prý nesmí bát ozvat. Pro případné spory je třeba prokázat, že smlouvy byly uzavřeny pod nátlakem. LN proto píší, že vítanou zbraní pro ČOI bude možnost pořizovat si od ledna z předváděcích akcí zvukový záznam nebo video. „Záznam bude využitelný jako důkazní materiál,“ libuje si podle LN šéf inspektorů ČOI Vladimír Velčovský. Že by přítomnost kamery změnila praktiky prodávajících, se neobává. „Máme mnoho případů, kdy je ani to neodradí o pořádání akce. Protože tam mají pozvané až stovky lidí,“ doplňuje Velčovský v LN.

 


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: dkr

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Toto patří k Rusku, předčítal Zaorálek ve sněmovně. Historik je v šoku: On je ministr kultury? Totální xenofobie

23:07 Toto patří k Rusku, předčítal Zaorálek ve sněmovně. Historik je v šoku: On je ministr kultury? Totální xenofobie

Dnes bylo ve Sněmovně opět parno. Projednával se mimo jiné bod informace vlády ke kauze Vrbětice. Mi…