Má Marian Jurečka vaši důvěru?Anketa
„Vítám, že se v EU podařilo dosáhnout dohody ohledně závazných podmínek pro syntetická paliva do motoru osobních aut. Znamená to, že se nové spalovací motory budou moci prodávat i po roce 2035. Je to důležitý úspěch, protože se tím naplňuje jeden z výsledků našeho předsednictví v Radě EU,“ uveřejnil premiér a doplnil, že díky této dohodě „získáme také lepší výchozí podmínky pro vyjednávání o navrhované normě Euro 7“.
Podobně jako Fiala se vyjádřil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS), podle něhož se podařilo dosáhnout dohody na právní závaznosti výjimky pro syntetická či uhlíkově neutrální paliva. Také on pak podle ČTK zmínil nutnost změny návrhu o emisní normě Euro 7, která by měla od roku 2025 mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Česko ji požaduje změnit, aby neohrožovala občany v dostupnosti především malých aut.
Prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M.
Radost ministerského předsedy je však podle předsedy Svobodných Libora Vondráčka nepochopitelná. „Kdyby takhle překrucoval fakta kdokoliv jiný, tak je ‚dezinformátor‘,“ ohodnotil Fialovo prohlášení.
Nic zásadního se podle něj dohodou nezměnilo. „Klasická auta jezdící na benzín a naftu budou zakázána v roce 2035! Vyrábět půjde jen taková auta, která budou tankovat ‚uhlíkové neutrální paliva‘. Sociální experiment, jehož obětí jsou občané EU, dál pokračuje. Nechápu, jak se Fiala může radovat,“ mírnil premiérovo nadšení.
Definice pojmu „uhlíkově neutrální“ je podle šéfa Svobodných taky zcela „klaunská“, neboť je „v rukou těch stejných sociálních inženýrů, kteří otevřeně slibují dostat 120 milionů obyvatel EU do zelené chudoby“.
Kdyby takhle překrucoval fakta, kdokoliv jiný, tak je “dezinformator”.
— Libor Vondráček, předseda Svobodní (@vondraczech_cz) March 26, 2023
??>? Nic zásadního se včera nezměnilo. Klasická auta jezdící na benzin a naftu budou zakázána v roce 2035! Vyrábět půjde jen taková auta, která budou tankovat “uhlíkové neutrální auta”.
Sociální experiment,… pic.twitter.com/hAIsF3UzWR
Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans a německý ministr Volker Wissing dopoledne oznámili, že Německo a EK urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Wissing uvedl, že po roce 2035 bude dál možné nově registrovat vozy se spalovacími motory, pokud budou tankovat uhlíkově neutrální paliva. Německý ministr sdělil, že se Německo s EK dohodlo na konkrétních procedurálních krocích a konkrétním závazném harmonogramu. „Chceme, aby byl proces dokončen do podzimu 2024,“ zdůraznil.
Berlín začátkem března znovu otevřel pravidla dohodnutá v říjnu za českého předsednictví, která měla po roce 2035 prakticky znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory. Obsahovala sice výjimky pro využívání syntetických paliv, Německo však s jejich zněním nebylo spokojeno. K jeho požadavkům se přidaly i další země jako Itálie, Polsko a také Česko, které už po skončení svého předsednictví nemuselo plnit moderátorskou roli v rámci EU.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rak