Doprava na pražské magistrále by se z pohledu řidičů mohla v nadcházejících letech zkomplikovat, jelikož již během několika příštích měsíců se bude jednat o možnostech, které mohou znamenat, že v rámci její rekonstrukce dojde na přestavbu, jež by omezila automobilovou dopravu. Velkou neznámou však zůstává nakolik.
Odpovědi by mohla nastínit studie proveditelnosti, která bude navrhovat jednotlivé varianty, přičemž se spolek AutoMat, požadující úpravy směrem k potlačení aut a zvýhodnění cyklistů a chodců, dlouhodobě netají tím, že se zadáním projektu na úpravy magistrály není spokojen. Jelikož se během letoška bude vybírat konečná varianta a zadávat projekční práce, uvádí, že se hodlá zaměřit na „co největší podporu udržitelné varianty“ rekonstrukce této pražské dopravní tepny.
AutoMat uvádí, že „městské dálnice jsou dnes již dlouho překonaným konceptem“ a tvrdí, že pro tranzitní dopravu dnes již neslouží. „A kdo by v 21. století stál o dálnici centrem města, která ničí veřejný prostor a přes kterou se nedá pořádně přejít, ani po ní bezpečně jet na kole a která šíří hluk a znečištění? Všichni, kdo se v jejím okolí pohybujeme, vidíme, jak brání společenskému životu a poškozuje místní podniky. Přitom většina dopravy po ní má cíl v centru města. Lidé, co jedou z Budějovic do Ústí, už ji stejně radši objíždějí,“ píše spolek.
Věří, že by omezení pro auta, které má znamenat zúžení magistrály na většině míst na 2 pruhy a 3 pruhy u semaforů, by vedla k tomu, že lidé nakonec přestanou jezdit svými vozy, přesedlají do MHD, na kolo či budou chodit pěšky a část dopravy se tak nepřesune, ale úplně „ztratí“.
Na otázku, zda není třeba čekat na dokončení Městského okruhu, AutoMat odpovídá, že většina dopravy míří do centra Prahy a okruh v takovém případě nepomůže a „navíc se ho zřejmě jen tak nedočkáme“. „Realistický odhad jeho dokončení je minimálně 15 let. To by znamenalo dalších 15 let kolon a smogu na magistrále,“ odpovídá.
Odpor k „humanizaci magistrály“ dle něj „není založený na věcných argumentech“. „Je ryze politickou reflexí nepodložené představy, že se většina voličů/ek chce dopravovat autem bez omezení. Automobilem se přitom pravidelně pohybuje jen malá část obyvatel Prahy (21 %),“ tvrdí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas