Spolek proti ježdění autem. Platí ho Praha. Za „zlepšení vztahu cyklistů a motoristů“

09.01.2025 10:25 | Analýza

Nová omezení by brzy mohla potkat řidiče v Praze. Během letoška se totiž bude vybírat varianta rekonstrukce pražské magistrály, jež může znamenat redukci jízdných pruhů a jejich přeměnu na cyklostezky. Angažovat se chce při tomto rozhodování rovněž spolek AutoMat, podle nějž omezení pro auta pomohou, aby lidé přesedlali na kola či jezdili MHD, jelikož „rozumně uvažující člověk nechce ztrácet svůj čas v dopravní zácpě“. Lidé podle spolku mají na kole jezdit i do práce. A začít s tím mají již příští týden. Díky klimatické změně je leden prý pro jízdu na bicyklu „příjemný měsíc“.

Spolek proti ježdění autem. Platí ho Praha. Za „zlepšení vztahu cyklistů a motoristů“
Foto: Hans Štembera
Popisek: Cyklista v Praze

Doprava na pražské magistrále by se z pohledu řidičů mohla v nadcházejících letech zkomplikovat, jelikož již během několika příštích měsíců se bude jednat o možnostech, které mohou znamenat, že v rámci její rekonstrukce dojde na přestavbu, jež by omezila automobilovou dopravu. Velkou neznámou však zůstává nakolik.

Odpovědi by mohla nastínit studie proveditelnosti, která bude navrhovat jednotlivé varianty, přičemž se spolek AutoMat, požadující úpravy směrem k potlačení aut a zvýhodnění cyklistů a chodců, dlouhodobě netají tím, že se zadáním projektu na úpravy magistrály není spokojen. Jelikož se během letoška bude vybírat konečná varianta a zadávat projekční práce, uvádí, že se hodlá zaměřit na „co největší podporu udržitelné varianty“ rekonstrukce této pražské dopravní tepny.

AutoMat uvádí, že „městské dálnice jsou dnes již dlouho překonaným konceptem“ a tvrdí, že pro tranzitní dopravu dnes již neslouží. „A kdo by v 21. století stál o dálnici centrem města, která ničí veřejný prostor a přes kterou se nedá pořádně přejít, ani po ní bezpečně jet na kole a která šíří hluk a znečištění? Všichni, kdo se v jejím okolí pohybujeme, vidíme, jak brání společenskému životu a poškozuje místní podniky. Přitom většina dopravy po ní má cíl v centru města. Lidé, co jedou z Budějovic do Ústí, už ji stejně radši objíždějí,“ píše spolek.

Věří, že by omezení pro auta, které má znamenat zúžení magistrály na většině míst na 2 pruhy a 3 pruhy u semaforů, by vedla k tomu, že lidé nakonec přestanou jezdit svými vozy, přesedlají do MHD, na kolo či budou chodit pěšky a část dopravy se tak nepřesune, ale úplně „ztratí“.

Na otázku, zda není třeba čekat na dokončení Městského okruhu, AutoMat odpovídá, že většina dopravy míří do centra Prahy a okruh v takovém případě nepomůže a „navíc se ho zřejmě jen tak nedočkáme“. „Realistický odhad jeho dokončení je minimálně 15 let. To by znamenalo dalších 15 let kolon a smogu na magistrále,“ odpovídá.

Odpor k „humanizaci magistrály“ dle něj „není založený na věcných argumentech“. „Je ryze politickou reflexí nepodložené představy, že se většina voličů/ek chce dopravovat autem bez omezení. Automobilem se přitom pravidelně pohybuje jen malá část obyvatel Prahy (21 %),“ tvrdí.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas

nedostupnost bydlení

Dobrý den, mám dotaz, zda se při otázce dostupnosti bydlení zabýváte i nájemním bydlení a cenami za něj? Nebo i tím, že rostou náklady, i když už máte vlastní bydlení? A třetí dotaz. Nemyslíte, že je zapotřebí opět zpřístupnit více hypotéky na bydlení? Protože ty si může dnes dovolit jen menšina. Dě...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

bohužel, neustále přibývá "inteligentů" (např. AutoMat) co řeší následky a neřeší příčiny., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusepink panter , 09.01.2025 11:01:02
pro to, že lidé jezdí auty existují desítky důvodů které vznikly desítkami různých rozhodnutí. např. likvidace hromadných doprav, likvidace tisíců výrobních podniků a tudíž nutnost dojíždět do práce desítky kilometrů, nutnost dojíždět do supermarketů, velká vzdálenost škol a školek a bezpečnostní situace, kdy se rodiče bojí pustit děcko samotné, vzdálenost lékařských zařízení... Myslet si, že se to dá vyřešit nějakým nařízením, zákazem nebo příkazem či pokutami může jen někdo s IQ houpacího koně.

|  13 |  0

Další články z rubriky

Petr Pavel: Bitva za svobodu proběhne v celé Evropě. Připomínka mnichovské zrady

22:10 Petr Pavel: Bitva za svobodu proběhne v celé Evropě. Připomínka mnichovské zrady

Prezident Petr Pavel v rozhovoru pro ČT24 ve Vladislavském sále zdůraznil, že svět prochází zásadním…