Ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný byl posledním hostem nedělních Otázek Václava Moravce České televize a hned v úvodu svého vystoupení přiznal, že i on byl jako zákazník ošizen letos v létě. V obecné rovině poznamenal, že na tržnicích bývají zákazníci nějak postiženi přibližně ve třiceti až čtyřiceti procentech případů.
Následně se vyjádřil i na dobře známé prodejní akce a tzv. šmejdy. Bezecný poděkoval médiím, která tomuto tématu věnují velkou pozornost. Česká obchodní inspekce přesto nabádá české občany, aby nesdělovali své údaje v různých informačních sítích, protože jinak hrozí, že dříve či později se ocitnou na akci, kde budou nabízeny dobře známé hrnce či deky.
Můžete požádat o přepočítání
Stranou jeho pozornosti nezůstala ani dobře známá zkratka RPSN - to jest roční procentní sazba nákladů, která by měla lidem říci, kolik nakonec zaplatí, pokud sáhnou např. po spotřebitelském úvěru. Ale kdo kontroluje, zda jsou klienti odpovídajícím způsobem informováni, když žádají o úvěr? „Je to jedna dvojice na region, jde tedy o 15 až 20 lidí,“ prozradil Bezecný. Připustil sice, že to není právě mnoho, ale zároveň ale připomněl, že pole působnosti ČOI je velmi široké a počet jejích pracovníků není nekonečný.
Pokud má někdo podezření, že mu RPSN nebyla spočítána správně, může poskytovatele úvěru požádat o přepočítání. Bezecný na rovinu prohlásil, že vzoreček pro odpovídající RPSN u spotřebitelských úvěrů není snadné pochopit a ve skutečnosti mu rozumí jen pár lidí, kteří se touto problematikou do hloubky zabývají. Inspekce však na svých stránkách uvádí alespoň různé modelové příklady, konkrétně jich je pět, a Bezecný je ve vztahu k občanům jakožto zákazníkům považuje za zásadní.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp