„Celý jeden den stávky by z pohledu ekonoma znamenal ztrátu 15 miliard korun. Můžeme to odvodit od toho, jak hodnotíme jeden den v ekonomice," dodal Marek.
Resort dopravy podle ministra Radka Šmerdy počítá s výpadkem 20 milionů za výběr elektronického mýtného: Pro České dráhy, ČD Cargo a pro Správu železniční a dopravní cesty pak bude počítána škoda 197 milionů.
MD: Ztráta 197 miliónů bude z výpadku poplatku za užívání dráhy
„Částka 197 milionů se skládala například z výpadku poplatku za užívání dráhy, ze ztráty tržeb, z personálních nákladů a podobně. V případě čtyřiadvacetihodinové stávky by ta částka byla pravděpodobně identická jako ta pondělní," uvedl v televizi Šmerda.
Ministr dopravy se prá zítra setká s odboráři, aby s nimi vyjednal okolnosti čtvrtečního zastavení provozu. "Budeme dolaďovat přesné podmínky průběhu této stávky tak, aby škody na majetku nebo škody vůči třetím osobám byly co nejmenší," podotkl Šmerda.
"Budeme se snažit zajistit aspoň minimální funkčnost té dráhy, protože to není jenom o provozu, ale i o bezpečnosti. Dohoda, která byla uzavřená na pondělí, garantovala, že odbory umožní vyjet mezinárodním vlakům i během stávky," dodal ministr. Ubezpečil, že podobné podmínky chce vyjednat i pro stávku, která proběhne 16. června.
SLEDUJEME téma stávka
Okamura: Soudní opatření je ve světě běžné
Podle viceprezidenta a mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamury ale není ani ve světě nijak výjimečné, že by soud zakázal stávku. Například tak v minulosti činilo Řecko, neboť tamější vláda zjistila, že to je škodlivé pro stát v souvislosti s cestovním ruchem, kdy stávky v tomto smyslu řeckou ekonomiku velmi poškozují.
„To soudní opatření není ve světě neobvyklé, když ty škody jsou na hranicí vydírání, tak to běžné je," dodal v rozhovoru pro Českou televizi Okamura.
Podle děkana pražské právnické fakulty Aleše Gerlocha ovšem soud v případě zákazu stávky nepostupoval správně. "Podle mě městský soud použil nesprávný zákon o kolektivním vyjednávání na případ, na který nedopadá. Analogii lze uplatňovat ve prospěch některých práv a nikoli v jejich neprospěch," uvedl Gerloch.
"U nás je problém, že soudy nejsou schopny úplně aplikovat ústavní normy a principy. Mé argumentaci svědčí i to, že vláda přijala usnesení o urychlené úpravě práva na stávku mimo kolektivní vyjednávání zákon, čili si je sama vědoma toho, že je tady mezera v zákoně," doplnil pro ČT.
Svoboda: Není jisté, zda metro pojede
Odborářská stávka měla původně trvat od 3:00 do 16:00. Odboráři tak chtěli protestovat proti návrhu zdravotnické, důchodové i daňové reformy. Žádají po vládě, aby reformní zákony stáhla a přepracovala je. Premiér Petr Nečas po vyhlášení stávky řekl, že ustoupení od reforem nepřichází v úvahu, v sobotu pražský městský soud stávku předběžným opatřením zakázal.
Na pražském magistrátu dnes kvůli stávce znovu zasedl krizový štáb kvůi dopravě. Primátor Bohuslav Svoboda po jednání řekl, že integrovaný záchranný systém, tedy policie, hasiči a záchranná služba, jsou na čtvrteční stávku připraveny a Praha pouze přeskupila síly na čtvrtek. Zatím však stále není jisté, zda pojede metro.
Více:
Kalousek to prokaučoval. Stávka bude ještě tvrdší, hlásí odbory
Kalousek vyhlásil válku odborům. Nebo celému národu?
autor: olb