Sto let tam byly sesuvy a nikdo to neřešil. Expertka na stavbu dálnic přednesla zdrcující rozbor kauzy zasypané D8

01.08.2017 18:02

Bývala ředitelka Úseku kontroly kvality staveb na Ředitelství silnic a dálnic Miroslava Pošvářová znovu promluvila. Tentokrát se o výstavbě dálnic v Česku rozpovídala v úterních Dvaceti minutách Radiožurnálu Českého rozhlasu. Do prádla si vzala dálnici D8 a sesuv půdy, k němuž na této dálnici došlo v roce 2013. Podle Pošvářové bude tahle dálnice vždy problémová, protože vede problematickým územím. Ti, kteří dálnici projektovali, to museli vědět. A teď za to platíme všichni.

Sto let tam byly sesuvy a nikdo to neřešil. Expertka na stavbu dálnic přednesla zdrcující rozbor kauzy zasypané D8
Foto: Hans Štembera
Popisek: Miloslava Pošvářová

Soud dnes začal řešit sesuv půdy na dálnici D8 z roku 2013. Stát tvrdí, že za zmíněný sesuv může společnost Kámen Zbraslav, která v oblasti provozuje lom. Ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok firmě nabídl, že lom odkoupí a zavře. Stát ovšem současně požaduje po firmě miliardové odškodné. Odborné znalecké posudky přitom ukazují, že lom firmy Kámen Zbraslav měl na sesuv půdy jen malý vliv. „Já si myslím, že tady není stoprocentní vina a stoprocentní nevina. Vždycky se na tom podílí všichni účastníci té stavby,“ konstatovala Pošvářová.

Když se ta stavba projektovala, tak lom byl už v provozu a bylo zřejmé, že by to mohlo způsobovat problémy při budování dálnice i při jejím následném užívání. Pošvářové se ale zdá, že to niko neřešil. „Když se podíváte do toho projektu, tak tam vůbec není řečeno, že tam jsou tahle místa sesuvů. Přitom ty sesuvy byly monitorovány sto let zpátky. A když vy víte, že jdete do míst sesuvů, když jdete do bažiny, no tak tomu musíte přizpůsobit projekt,“ zdůraznila Pošvářová.

Dálnice stála 15 miliard a cena dál poroste

Kdyby se tato rizika započetla, možná by vyšlo najevo, že bylo výhodnější dálnici vést tunelem. S ohledem na životní prostředí to doporučovaly ekologické organizace i Ministerstvo životního prostředí. My víme, že ta stavba stála 15 miliard a to se tam ještě objevil ten sesuv. Dálnice D8 prý vede místy, která budou problémová vždy, takže je namístě bavit se o tom, zda přece jen nesáhnout k tunelové verzi dálnice. Samotné zavření lomu nad dálnicí prý nic nevyřeší.

Dálnice D8 ale není jediným dopravním projektem, který se potýká s problémy. Jak je to možné? Pošvářová má za to, že hlavní vinu nese Ředitelství silnic a dálnic, protože se stále víc obrací na externí odborníky a spoléhá a to, co řeknou. To musí přestat. Dáma doporučuje ŘSD, aby zaměstnalo vlastní odborníky a spoléhalo se především na ně, nikoli na externě najímané firmy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

11:12 Půlku vám sežerou. Český řidič po natankování uvidí rudě

Ceny pohonných hmot za poslední měsíc rostou a rostou. Pojďme se podívat, proč tomu tak je, zda se r…