V tunelu Blanka byla velká zima i při ožehavé debatě. Vystoupili Hudeček i Bém

01.12.2014 22:21

Tunel Blanka a jiné dopravní stavby v Česku. Má stát vůbec představu o tom, jak má vypadat dopravní situace v zemi za dalších dvacet let. Hodlá o tom debatovat s občany? A pokud jde o samotný tunel Blanka, proč stavba stála téměř čtyři desítky miliard? Exprimátor Tomáš Hudeček upozornil, že Praha prakticky neměla žádnou představu, co dál ve městě. Budoucí ministr dopravy Dan Ťok k tomu prozradil, co chystá. Své řekl i Pavel Bém.

V tunelu Blanka byla velká zima i při ožehavé debatě. Vystoupili Hudeček i Bém
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tunel Blanka

Speciál České televize k dopravním stavbám v Česku především s důrazem na tunel Blanka proběhl pod taktovkou Václava Moravce. Diskutovali v něm budoucí ministr dopravy Dan Ťok, bývalý pražský primátor Tomáš Hudeček, architekta Eva Jiřičná a profesor ČVUT František Lehovec. Debatovali přímo v tunelovém komplexu Blanka. Nemohli se přitom shodnout už na tom, kolik měl projekt vlastně stát původně.

Střet Béma s Hudečkem

Jiřičná se hned v úvodu pozastavila nad tím, že prvotní projekt vlastně nebyl kompletní, nepočítal totiž se všemi stavebními úpravami, o kterých se ale už předem vědělo, že budou muset proběhnout. Profesor Lehovec k tomu dodal, že výstavbu prodražila i inflace, protože stavba trvala osm let, ale rozhodně je třeba sledovat, co všechno projekt prodražilo.

„Blanka, tak jak vypadá dneska, není projektem, který byl na počátku vysoutěžen. Příprava nebyla tak dokonalá, jak měla být," přidal se ke kritice i někdejší pracovník firmy Skanska a budoucí ministr dopravy Dan Ťok.

Ve vysílání se objevil i bývalý primátor Pavel Bém, pod jehož vedením se projekt schvaloval. Mluvil o manažerském hlupství svých nástupců, kteří podle jeho názoru způsobili to, že se budou platit sankce za různá zdržení. Proti tomu se ale ihned postavil Hudeček. Vedená arbitráž podle jeho názoru vedla k tomu, že tyto sankční poplatky byly eliminovány. „Arbitráž byla jediná možnost, jak jít tou klikatou cestou, kdy chceme, aby to fungovalo, ale na druhé straně funguje jiný tunel, než byl objednán," podotkl Hudeček. „Blanka bude stát 36,7 miliardy korun a k té částce je třeba říct, že město vydává 37 miliard korun ročně v rozpočtu," pokračoval exprimátor.

Tunel Blanka bude podle exprimátora velmi vytížen. Hrozí, že by mohlo dojít i k některým dopravním „nehezkým situacím". „Tunel Blanka nepomůže těm, kteří od něj tu změnu očekávají. Obyvatelé Prahy 6 si myslí, jak se jim usnadní doprava, ale v okolí těch křižovatek bude spíš ta situace horší," uvedl Hudeček.

Blanka Praze pomůže, pomohly by prý i další kroky

Tady se ale postavil do opozice profesor Lehovec, podle jehož názoru Blanka Praze pomůže. Městu by naopak uškodilo, kdyby se jeho dopravní infrastruktura dál nerozvíjela. Městu by mohl pomoci i vnitřní městský okruh. Vjezd do něj by mohl být podle pana profesora zpoplatněn, což by přispělo k omezení dopravy v centru města. „Praha nemá jinou šanci, nemá-li se udusit, musí budovat další dopravní úroveň, musí budovat tunely," zdůraznil Lehovec. O finanční regulaci hovořila i Eva Jiřičná. Obdobně to prý funguje v Londýně ve Velké Británii.

K tomu se ale opět vyjádřil exprimátor Hudeček. „Legislativa v tuto chvíli neumožňuje zavést si svobodné mýto na vjezd do centra Prahy," podotkl. Město navíc dlouho nemělo jasnou dopravní koncepci, která by zahrnovala např. omezení parkování v centru města. Pokud by se dostavovalo všechno, co bylo v pražské dopravě plánováno už před třiceti lety, tak by to vyšlo na dalších 70 miliard. A na to podle Hudečka sama Praha nemá.

Přidá své peníze i stát?

Své k tomu poznamenal i Dan Ťok. Když už někdo rozhodoval o výstavbě Blanky, tak už měl hovořit také o uzavřeném vnitřním městském okruhu a jeho případném zpoplatnění. To se ale nestalo a byla to chyba. Jedna z divaček se následně zeptala, jestli by takto velkou stavbu neměl spolufinancovat stát. „Já se nebráním debatě, souhlasím s tím, že by tu stát nemněl stát vedle," prohlásil Ťok.

V obecné rovině to podle jeho názoru také vyžaduje, aby stát vytvořil dobré podmínky pro plánování staveb. Je prý třeba začít plánovat na dvacet až třicet let dopředu. „Já osobně chci přinést to, že budu více debatovat s veřejností, a to jak s odbornou, tak s laickou, o tom, co za daně od státu chceme. Jak mají být stavby krásné a a jak mají být funkční. Mezi tím budeme muset najít nějaký kompromis," zdůraznil Ťok. V pořadu také jasně řekl, že už má kandidáta na ředitele ŘSD, ale jeho jméno odmítl říci předem. „Dám přednost někomu, kdo už to umí," poznamenal pouze. Nový ředitel si pak bude muset složit odpovídající tým, v čemž bude mít ministrovu podporu.

Zvláštním tématem je při plánování staveb i zákon o veřejných zakázkách. V Česku se hraje hlavně na co nejnižší cenu, ale to vždy nemusí být to nejlepší. Profesor Lehovec, který má podle vlastních slov zkušenosti z Bavorska, ví, že cena může být i podružná. Nejpodstatnější je odborná zdatnost týmu, který projekt představil, a zkušenosti s obdobnými projekty z minulosti. Podle Hudečka by také bylo dobré, kdyby se bral větší ohled na duch zákona, oproti často kritizovaným technikáliím.  

Jiřičná připomněla, že zvláštní přístup k financím zvolili ve Velké Británii k budování olympijského parku. Ten byl postaven za státní peníze, ale v tuto chvíli se jednotlivé projekty prodávají soukromým investorům, čímž se peníze vrací zpět státu. Lehovec k tomu dodal, že by se spoluúčasti státu také nebránil, kdyby existovala jasná kontrola nad vynaloženými prostředky.

Velmi kritická slova do debaty opět vnesl exprimátor Hudeček. „Praha neplánuje v podstatě vůbec. Když jsem přišel do vedení hlavního města, tak jsem zjistil, že poslední strategický plán zněl Praha olympijská," podotkl Hudeček.

Debata s veřejností

Při přípravě dopravních projektů je třeba debatovat i s veřejností, což podle svých slov hodlá dělat Ťok. „Já si myslím, že by to měla být celá debata o tom, jak se má dostavit páteřní dálniční síť," poznamenal. Řeč by měla být také o železničních koridorech.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…