Spory mezi obchodníky a spotřebiteli např. ohledně reklamací zboží by tak od července mělo být možné řešit mimosoudní cestou. Nová varianta řešení spotřebitelských sporů má být rychlejší a levnější, ulevit má také soudům. Zákazníkům má přinést vyšší ochranu před nepoctivými podnikateli.
V současné době je pro spotřebitele jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, soud. Tato cesta je však pro obě strany velmi zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující. „Proto se spotřebitelé často rozhodnou problém raději neřešit a na své právní nároky rezignovat. Nový nástroj pro vymáhání spotřebitelských práv - mimosoudní řešení spotřebitelských sporů - by měl výše uvedené situaci pomoci," uvedlo MPO.
Mimosoudní spotřebitelské spory má v ČR řešit Česká obchodní inspekce (ČOI). V řízení půjde o tzv. konciliaci (usmíření), během níž budou strany vedeny k urovnání sporu pracovníkem ČOI. Výsledkem řízení bude uzavření oboustranné soukromoprávní dohody. Lhůta pro vyřízení sporu bude 90 dnů. Spory bude možné řešit i on-line, mimosoudní cestu tak bude možné využít i na spory z přeshraničních nákupů.
Dokument počítá také s personálním i materiálním posílením České obchodní inspekce, která dozor nad trhem vykonává. Přijmout by měla 34 nových pracovníků.
Priority spotřebitelské politiky 2015-2020 zahrnují také sérii přednášek pracovníků ČOI či MPO na školách ke zlepšení finančních a spotřebitelských znalostí studentů.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: bra, čtk