Vždy se najde nějaký neúspěch, připustil šéf českých železnic. Pak se chytal za hlavu nad dotazem Tvarůžkové

08.08.2019 21:50

Nehod na železnici neubývá. Nedávné vlakové neštěstí u Mariánských Lázní otevírá otázky, jak to funguje mezi dopravci a správcem dopravní cesty. Na toto téma do čtvrtečního Interview na ČT24 pozvala Zuzana Tvarůžková ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiřího Svobodu, kterého se ptala na to, co je potřeba změnit pro větší bezpečnost provozu na tratích.

Vždy se najde nějaký neúspěch, připustil šéf českých železnic. Pak se chytal za hlavu nad dotazem Tvarůžkové
Foto: Archiv SŽDC
Popisek: Generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda
reklama
„Na trať denně vyjedou tisíce vlaků, vždy se najde nějaký neúspěch,“ vyjádřil se na úvod šéf SŽDC Jiří Svoboda k vývoji nehodovosti na vlakových tratích za poslední období. „Spokojen rozhodně nejsem,“ podotkl. Srovnání nehod na železnici za první pololetí vychází o patnáct procent hůře než v loňském roce. Faktorů, proč tomu tak je, je podle Svobody hned několik: větší počet vlaků, navýšení nepozornosti strojvedoucích a v neposlední řadě i řidiči na silnicích.
 
V centru pozornosti je železniční nehoda na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Plzní, kde došlo k vykolejení nákladního vlaku s vápencem. Vyšetřování nehody nyní probíhá. Svoboda podrobné informace stále nemá, zveřejněny by měly být v pátek 9. 8. „Hlavní podezření vyznívá tak, že strojvedoucí překročil rychlost, ale opravdu bych nerad předbíhal,“ podotkl k události Svoboda s tím, že i dle videozáznamu je jasné, že vlak nejel rychlostí 30 km/h.
 
Své řekl i ke komunikaci vyplývající z dopisů mezi Českými drahami a SŽDC, kde strojvedoucí varují a vyjadřuji zároveň přání ohledně konkrétnějšího varování k omezením rychlosti v daném úseku, kde se nehoda stala. U strojvedoucích prý vzniká mylný dojem, že stavební práce již byly ukončeny, pomalá jízda odstraněna a místo je sjízdné plnou rychlostí. „Toto je ale přání a upozornění na něco, co se nezdá jednomu z dopravců. Z našeho hlediska jsou všechny předpisy naplněny a dopravce má povinnost je plnit," bránil se stížnosti Svoboda, jenž nyní chce počkat na výsledky šetření, které jasně ukážou, kde bylo pochybení. 
 
„Tady se volá ze strany Českých drah po tom, aby se informovanost zvýšila v rozkazech, ale není to tak dlouho, co bylo požadováno, abychom pořád jen nezatěžovali provoz rozkazy a dávali to právě prostřednictvím technologických pracovišť a procesů rovnou dopravcům na vědomí, a to my realizujeme,“ podivuje se Svoboda nevěřícně rozdílnosti požadavků.
 
Svoboda zdůraznil, že jsou zde předpisy, podle nichž je provoz zajišťován. „Představte si, že by se provoz začal dělat podle přání?“ chytal se Svoboda za hlavu. „No, vy si to umíte představit?“ dožadoval se odpovědi od Zuzany Tvarůžkové, která připomínala, že poznatky o malé informovanosti plynou od více strojvedoucích. „Jejich přání vychází z jejich praxe, to je nedostačující?“ podivovala se s tím, že dopis Svobodovi poslali nejspíše z obav, že by se mohlo něco stát. „Já to takto nevnímám, Dopravce by měl naopak zvýšit komunikaci se svými provozními zaměstnanci,“ má jasno ředitel SŽDC v tom, kde je problém.
 
„Takže ta vina, si myslíte, že leží kde?“ položila moderátorka přímou otázku. „Víte, paní redaktorko, už přes týden chtějí všichni slyšet, kdo je viník, nechme to, až se to vše vyšetří,“ usměrnil ji Svoboda a podotkl, že některé věci samozřejmě vylepšit lze, ale předpisy ze strany provozovatele byly zkrátka splněny.
 
Přesto se moderátorka nenechala odbýt a zajímalo ji, co by to přesně znamenalo, pokud by se rozhodli žádosti Českých drah vyhovět. „Museli bychom zvýšit informovanost strojvedoucích, kteří však v jiných případech zase říkají – proč proboha nám pořad vše píšete, vždyť to na trati vše je,“ zdůraznil znovu Svoboda s tím, že na nebezpečném úseku jelo před nehodou více než 400 vlaků a projely naprosto v pořádku. 
 
David Votroubek z vedení odborové Federace strojvůdců však prý tvrdí, že některé předpisy jsou napsané tak, že nejde až tak o bezpečnost, ale o vyvinění se provozovatele dráhy z takových situací.  „Já pana Votroubka znám, není to tak dlouho, co jsem s ním mluvil, nic takového mi neříkal,“ divil  se Svoboda, jenž se prý velmi těší, až se s ním příští týden opět setká.  
 
Vzhledem k rozdílnostem v projevovaných názorech moderátorka Tvarůžková zapochybovala, zda jsou na železnici skutečně všichni na jedné lodi. Svoboda připustil, že je zde problém v komunikaci. „V poslední době opravdu začíná váznout komunikace. Vzal jsem si to ale za své a zástupci, které zmiňujete, to moc dobře vědí, že je třeba, aby se zvýšila komunikace,“ uzavřel Svoboda a dodal, že vše jen prostřednictvím předpisů skutečně vždy ošetřit nejde. 
 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: nab
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

To je zlé. Ivan Trojan a elita: Diváci volají policii. A ptají se

20:21 To je zlé. Ivan Trojan a elita: Diváci volají policii. A ptají se

Český lev se letos obešel bez diváků v Rudolfinu. Ceremoniál nicméně proběhl před kamerami České tel…