Baletní mistr Petr Zuska na začátku nového roku a nové vlády sepsal výzvu všem divadelníkům a dalším umělcům. Ti by se podle něj měli v tomto roce přičinit o to, aby byly odčiněny škody, které svět pandemie napáchal na lidské společnosti.
„Nechci zde znovu rozebírat všechno, co bylo v uplynulých dvou letech v rámci boje s virem na společnosti již napácháno, to už bohužel změnit nejde. Ovlivnit další průběh těchto neveselých časů však možné je,“ věří choreograf.
Rád by prý věřil, že tuto změnu přinese nová vláda, ale obává se, že se to od Fialova kabinetu čekat nedá.
Zuska hovoří o „segregaci a diskriminaci“ části společnosti, která není očkovaná. A společenskou atmosféru fatálně poznamenávají i další věci. „Plošná a agresivní cenzura na sociálních sítích i ve veřejném prostoru jede na plný plyn, stejně jako naopak jednostranná propaganda jediného ‚správného‘ názoru. Dialog, jako základ demokratických principů, už téměř neexistuje,“ obává se.
I proto, že v jiných evropských zemích začínají zásahy ozbrojených složek proti svobodomyslným lidem svou brutalitou připomínat ty nejhorší časy historie. To vše pod heslem zdraví, bezpečnosti a všeobecného dobra, které už z temné historie taky známe.
Pak se hvězda světového baletu zamýšlí, co mohou proti těmto nebezpečným jevům udělat divadla. Přinejmenším mohou jít příkladem při svém provozu. Zuska je tedy vyzývá, aby přestala kontrolovat bezinfekčnost diváků při vstupu.
„Ona ‚bezinfekčnost‘ je totiž opřena předně a téměř výhradně o vakcinační certifikát. Není však žádným tajemstvím, že vakcíny zdaleka nefungují tak, jak se před rokem tvrdilo,“ vysvětluje nesmyslnost tohoto „bezpečnostního“ opatření. Divák s Tečkou klidně může ostatní diváky nakazit a validita jeho certifikátu je naprosto nulová.
Druhou absurditou je podle něj samotný průběh takových kontrol, které se zvrhávají do komedie. Nikoliv kvůli tomu, jak je nebohé uvaděčky provádějí, ale protože jsou samy o sobě naprostou absurditou.
Proklamovaná „Tečka“ se ukázala být pouze tečkou za naším svobodným rozhodováním o svém těle a za plnohodnotným životem, jak jsme jej znali.
„Česká republika a všechny další státy se stávají pouze vazaly obřích farmaceutických firem a korporátů, které zdraví populace vůbec nezajímá, na rozdíl od peněz a moci. Obojí jim strmě roste,“ obává se umělec.
Krok za krokem se podle něj přibližujeme totalitě, která tak jako všechny totality před ní zneužívá lidský strach – tentokrát pod hesly medicíny a vědy.
„Nechť se česká divadla nadále nenechají vtahovat do těchto ryze mocenských praktik a podílet se tím na bezprecedentním omezováním svobod a práv občanů, kteří mají divadlo rádi,“ vybízí divadelník. Právě divadla by měla využít své autority ke kroku směrem ke zdravému rozumu, úctě k individualitě a integritě každého jednotlivce.
Očkování totiž stále je osobní volbou každého člověka, nikoliv vstupenkou či certifikátem plnohodnotného společenského statusu.
„Jsme v tom všichni. Očkovaní i neočkovaní. To my všichni jsme tento stát. My jsme občané této země a ne ovce ve stádě. Uvědomme si, že právě spoluvytváříme svět, ve kterém budeme žít a kde budou vyrůstat a žít i naše děti,“ vybízí Petr Zuska.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav