Žádný Islámský stát, spíš je to organizovaný zločin. Na debatě znalců jsme se dozvěděli, co všechno islamisté páchají

26.02.2015 17:55

REPORTÁŽ Ve všech náboženských textech lze najít obrazy války a střetu. V tokijském metru vraždící sekta Óm šinrikjó byla inspirována buddhismem. Na Islámský stát v Iráku a Sýrii (ISIS) lze pohlížet i jako na organizovaný zločin. Podobné postřehy padaly na včerejší diskuzi nazvané Terorismus a náboženství, kde hovořili erudovaní odborníci.

Žádný Islámský stát, spíš je to organizovaný zločin. Na debatě znalců jsme se dozvěděli, co všechno islamisté páchají
Foto: wikipedia
Popisek: Vlajka Islámského státu

Anketa

Budou se mít vaše děti na světě lépe než vy?

88%
12%
hlasovalo: 122057 lidí

"Jde o jakési výzvy ke kosmickým válkám mezi silami dobra a zla. V takových válkách nejsou civilisté, ale v určitém smyslu je každý voják. Obrazy války a střetu lze najít skoro ve všech náboženských textech. Ve Starém a Novém zákoně, v koránu, ale i v Bhagavadgítě, která se odehrává přímo na bitevním poli. Ostatně v tokijském metru roku 1995 zaútočila sarinem sekta Óm šinrikjó, která byla inspirována buddhismem, tedy náboženstvím, které bereme za mírumilovné," řekl religionista Pavel Hošek s tím, že všechny náboženské texty jsou zneužitelné. Stalo se tak na zajímavé panelové diskuzi organizace Mozaiky, o. s. Platform Dialog nazvané Terorismus a náboženství – případ ISIS, která se konala v pražském Café Louvre.

Teror v mysli Boží

Vedoucí Katedry religionistiky Evangelické teologické fakulty Univerzity Karlovy Hošek hovořil obecně o genezi nábožensky motivovaného násilí. Vzal si k tomu za pomocníka knihu renomovaného amerického sociologa Marka Juergensmeyera Teror v mysli Boží s podtitulem Globální vzestup náboženského násilí. V ní autor z hloubkových rozhovorů s křesťany, Židy, muslimy, hinduisty a sikhy, kteří spáchali ve jménu svého náboženství nějaký trestný čin, vypracoval jakousi anatomii nábožensky motivovaných trestných činů. Většina z nich má charakter veřejného prohlášení s až teatrálními prvky.

Podle Hoška je třeba identifikovat se s dobrým úmyslem a pomáhat lidem v bídě, postiženým katastrofami a tak dále, jako to dělala třeba Matka Tereza. Je třeba, zde citoval Juergensmeyera, napřít úsilí do hledání kultivované podoby náboženského sebepojetí. Proti špatnému náboženství dobré. Ostatně autor se v knize Teror v mysli Boží prý pouští i do kritiky zahraniční politiky USA.

Využívá se klipové propagandy

Arabista a analytik nových médií Jan Kužvart nazval svůj příspěvek: Je Islámský stát skutečně islámský? Jak sdělil, tak je devadesát procent bojovníků z Evropy nabíráno přes sociální sítě. "Můžeme se na problém dívat mnoha způsoby. Nábožensky, ale třeba i tak, jak to nazírají arabisté, jako na videohru. Využívá se klipovité propagandy. Občas jsou před kamerami popraveni lidé a někdy se tam mihne korán. Člověk může vyznávat své náboženství, ale podobné činy by měl odsoudit už jen z hlediska humanity a lidskosti. Vždyť nejvíce obětí takzvaného Islámského státu jsou muslimové," podotkl.

Dále naznačil, že i z hlediska lidového islámu by měl být takzvaný Islámský stát brán spíše jako organizovaný zločin. Prodává orgány, historické artefakty, jeho bojovníci rabují a k exportu strachu používají drastických poprav. "Radikálům jde o to, aby média přebrala interpretaci, že je to muslimské chování, čímž se vyvolá islamofobie. Tak se získávají v Evropě noví rekruti," doplnil s tím, že je třeba sebrat ISIS mediální legitimitu.

Zeman přítel muslimů

Politolog z Ústavu mezinárodních vztahů Akademie věd a autor mimo jiné i Encyklopedie blízkovýchodního terorismu Marek Čejka se nedávno vrátil z Jordánska a zúčastnil se demonstrací, které byly vyvolány brutálním upálením v kleci jordánského pilota Maáze Kasásba radikály z Islámského státu. "Spektakulárnost, na které si Islámský stát zakládá, měla dopad. Přitom byl pilot dobrý muslim, hadži, protože vykonal pouť do Mekky. V letadle měl s sebou korán a svou misi bral jako boj proti bezvěrcům. V Jordánsku to vyvolalo obrovský hněv. Demonstrace se ostatně zúčastnila i jordánská královna," sdělil.

Také se pozastavil nad názorovým umírněním prezidenta Miloše Zemana, jenž tam byl právě na oficiální návštěvě. "Několikrát přirovnal islám k nacismu. Nyní už tak radikální nebyl. Buď šlo o změnu v hlavě prezidenta, ale spíše o tlak ze strany poradců. Zjistil, že ne každý muslim je nacista. Roztály ledy a Miloš Zeman se stal přítelem muslimů," podotkl ironicky. Nicméně vyjmenoval i několik radikálních islamistů přímo z Jordánska. Například samozvaného vůdce al-Káidy v Iráku Abú Musaba az-Zarkávího, který byl zabit nedaleko Bagdádu.

Když přišlo na otázky, po určité době si uzurpoval slovo, jak je mu to vlastní, politolog a nakladatel Alexander Tomský. Otázku nepoložil. Jen si postěžoval, kolik témat se při debatě neprobralo, jako třeba analogie s husitstvím, a že se vlastně nic nedozvěděl. Ostatní ale tohle jeho zklamání vůbec nesdíleli.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Jan Rychetský

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

„Akorát se snažíte blejt špínu na premiéra“. Čapí hnízdo v plzeňské debatě, Baxa s Bernardem vytočili lídryni ANO

23:02 „Akorát se snažíte blejt špínu na premiéra“. Čapí hnízdo v plzeňské debatě, Baxa s Bernardem vytočili lídryni ANO

Lídři Plzeňského kraje, sedmi kandidátek na základě průzkumu volebního potenciálu pro ČT, se zúčastn…