Zákaz reklamy na víno. Zákaz koštování! To ani v Německu není

04.03.2020 12:02

Nový zákon, který vzniká v dílně Ministerstva zdravotnictví, plánuje razantně omezit vysílání reklamy na alkohol. Vinaři by již nemohli propagovat své víno, zakázané by také bylo bezplatné nabízení vzorků alkoholických nápojů na účelem propagace. To by zrušilo tradiční košty vína či slivovice.

Zákaz reklamy na víno. Zákaz koštování! To ani v Německu není
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr Adam Vojtěch to sdělil na tiskové konferenci k odbornému setkání Alkohol a tabák v České republice v roce 2018

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch se v médiích hlásí k tomu, že chce vyhlásit válku alkoholu. A začít chce právě omezením reklamy. Zdůvodňuje to tím, že podle Světové zdravotnické organizace Česká republika vede v žebříčku konzumace alkoholu na osobu. 
 
 
Další zemí s vysokou spotřebou alkoholu na hlavu je Německo, tam ale na rozdíl od České republiky v rámci prevence stále spoléhají na vzdělání a informace. Právě tím chtějí zabránit škodlivé konzumaci alkoholu. Vyplývá to z odpovědi německé parlamentní politické strany prosazující zelenou politiku, skupiny Bündnis 90/Die Grünen.
 
Podle jejich názoru, jak uvedl německý server meininger.de, Německo neplánuje jiné opatření pro omezení spotřeby alkoholu. Odkazují se na Světovou zdravotnickou organizaci (WHO), která doporučuje omezit reklamu na alkohol nebo také zavedení jednotné minimální ceny za alkohol, jako je teď ve Skotsku. Prevence pro Německo stále zůstává důležitá a v této souvislosti se plánuje zavedení dvou kampaní: „Nulový alkohol – plná síla“ a „Alkohol? – Poznej svůj limit“. 
 

Anketa

Má Česko vyslat armádu či policii na obranu Řecka před migranty?

99%
1%
hlasovalo: 28022 lidí
 
Německo nechystá ani zavedení minimální ceny za alkohol nebo jednotné daňové sazby za alkohol, jak požaduje německá skupina Zelených. Vláda nevidí žádný důvod ke zvýšení věku prodeje pro všechny alkoholické nápoje, včetně vína a piva. Je odhodlána „povzbuzovat mladé lidi k odpovědnému užívání alkoholu a vytvářet obecné povědomí o potenciálních nebezpečích“, jak uvádí web meininger.de.
 
Spolková vláda zatím stále neví, jestli je potřeba zavést povinná varování podobně jako varování na cigaretových obalech. Odkazuje se na předpisy EU o označování potravin a povinné informace o obsahu alkoholu, která nejsou v evropských předpisech povinná. My zde ale jasno mámo, ministr Adam Vojtěch plánuje, že reklama na alkoholické nápoje musí obsahovat zřetelné a viditelné varování: „Konzumace alkoholu může poškodit vaše zdraví!“ A to v rozsahu nejméně 20 procent reklamního sdělení.
 
Toho se obávají hlavně vinaři, kteří v reklamě na své víno budou muset informovat i o jeho škodlivosti na zdraví. 
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

RNDr. Luděk Niedermayer byl položen dotaz

bezpečnost EU

Z čeho jste nabyl dojmu, že EU zvládá řešit otázku bezpečnosti? Máte pocit, že si dokázala dobře poradit s migrační krizí, a že je připravena na tu další?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vyoral natřel ODS. Co vyvedli u památníku, už bylo moc

16:10 Vyoral natřel ODS. Co vyvedli u památníku, už bylo moc

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA – „Outfit soudružky Černochové, jakkoliv nevhodný pro danou chvíli,…