Ostřanský píše, že muslimové, hrdí na své náboženství a citliví na cokoliv, co pokládají za jeho urážku, se opakovaně ohrazují proti jakýmkoliv snahám o znevažování nejen proroka Mohameda a Koránu. Jenže pod výraz „znevažování“ ovšem nezřídka zařazují i jakýkoliv neuctivý přístup či dokonce věcnou a zdvořilou kritiku, což jejich odpůrci právem připomínají.
A tak mezi prvním vydáním Satanských veršů Salmana Rushdieho a teroristickými útoky na redakci časopisu Charlie Hebdo v Paříži stojí dlouhá řada kauz se společným jmenovatelem. Představa o neomezené svobodě projevu se tvrdě srazila s požadavky muslimů na respekt k jejich náboženskému cítění.
Odpůrci tvrdí, že pojem islamofobie má diskreditovat odpůrce islámu
Odpůrci pojmu islamofobie argumentují tím, že jde o termín, který má paušálně diskreditovat odpůrce islámu a vyřadit je ze seriózních debat. Poukazováním na analogie mezi islamofobií a antisemitismem mají být kritikové islámu vytlačováni do pozic xenofobů či rasistů, tedy na okraj.
Celý text je ZDE
Ostřanský přiznává, že odmítání pojmu islamofobie odpůrci islámu je celkem pochopitelné. Tento termín ale odmítají i někteří akademikové, jimž na něm vadí, stručně shrnuto, že jde o pojmenování, které v sobě zároveň nese hodnocení. Odmítavý pohled zastává mimo jiné renomovaný francouzský znalec islámu Gilles Kepel, který ve své knize Válka v srdci islámu napsal, že pojem islamofobie je „mystifikátorský termín, který vymyslelo islamistické hnutí, aby se zaštítilo proti jakékoliv kritice“.
Termín odmítají i někteří psychologové
Termín islamofobie má prý své odpůrce i mezi psychology. Protože fobie přece znamená nemoc, ale většina takzvaných islamofobů se ze svých postojů nechce léčit.
Podle Oxfordského slovníku angličtiny islamofobie značí „intenzivní odpor vůči islámu či strach z něj, zejména jako politického nástroje, nepřátelství či předsudky vůči muslimům“.
Na závěr Ostřanský připomíná nedávnou snahu šéfredaktora MF Dnes Jaroslava Plesla o slova pochopení pro vůdce hnutí Islám v ČR nechceme Martina Konvičku. „Je smutnou skutečností posledních měsíců, že ponurá množina, ať už ji nazveme islamofobií či nějak jinak, se citelně rozrůstá a hranice toho, co je pokládáno za přijatelné, se stále více posouvá,“ uzavírá své zamyšlení Ostřanský.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam