Alexander Tomský: Kde vzdělání přestalo být smyslem školy

26.07.2014 15:28 | Zprávy

V Anglii musí premiér čas od času a přede vším před volbami obměnit vládní kabinet, čili své ministry, aby ti špatní, to znamená kritizovaní, vypadli a naopak ti chválení byli povýšeni.

Alexander Tomský: Kde vzdělání přestalo být smyslem školy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Politolog a nakladatel Alexandr Tomský

Je ovšem otázka, zda je kontroverzní a kritizovaný ministr vždy špatný, může být nepopulární jen proto, že prosazuje nepříjemné leč nezbytné reformy. Anglický premiér David Cameron má už jen rok do voleb, což dnes znamená předvolební kampaň, a proto nedávná razantní obměna kabinetu (reshuffle) měla ukázat, jak pevně řídí vládu i stát a nešetří ani své nejbližší spolupracovníky a kamarády, jako je ministr zahraničí William Hague nebo ministr školství Michael Gove.

Vyhazov Govea na post „vrchního biče“ (chief whip), jenž staví poslance strany do latě, aby parlamentní frakce volila jednotně, a nemůže se ve sněmovně politicky vyjadřovat, bylo pro toryovce smutným překvapením. Za dobu svého neúnavného čtyřletého ministrování se stal ikonou strany a nenáviděným postrachem levice i učitelských odborů. Od Margarety Thatcherové nebyl v Británii oblíbenější i nenáviděnější politik. S vervou politického konvertity (vyrůstal jako adoptivní syn v rodině socialistů a získal prospěchové stipendium do elitní soukromé školy), se pustil do radikální přestavby upadajícího anglického školství.

To se během několika desetiletí rozpadlo na školy elitní a mizerné školy státní. Podíl placených soukromých škol vzrostl ze tří procent na trojnásobek, více rodin si drahé školné už dovolit nemohlo. Jak posměvačně praví lidová moudrost: „Otevři pusu a já ti povím, ve které škole tě připravili o vzdělání!“ Podle tabulky mezinárodní srovnávací agentury (Pisa) jen od roku 2000 do roku 2009 upadli žáci základních a středních škol z osmého místa v matematice na dvacáté osmé, ze sedmého místa ve čtení a rozboru na dvacáté páté a ze čtvrtého v přírodních vědách (science) na místo šestnácté. Podle statistiky Školského úřadu čtvrtina žáků, kteří opouštějí povinnou školní docházku, není schopna plynule číst, zřetelně vyslovovat a pochopit text (jedná se tedy řečeno mírně o poloviční analfabetismus). Mnoha Angličanům dnes pobratimci z jiných anglickojazyčných zemí jejich výslovnosti vůbec nerozumí. V dnešní tzv. informativní společnosti produkují státní školy nezaměstnatelné.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

Británie , školství , Tomský , Anglie

autor: Alexander Tomský

Ing. Jan Bartošek byl položen dotaz

jmenování premiéra

Dobrý den, sledoval jsem vás včera na CNN, kde jste se vyjadřoval k tomu, koho by prezident měl nebo neměl jmenovat premiérem. Jestli o tom rozhoduje prezident, tak k čemu jsou volby? Neměl by na základě výsledku dostat vítěz šanci sestavit vládu? Protože jestli ne, tak jsou podle mě zbytečné. A jes...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: BRICS, výsledky a výzvy

12:17 Jan Campbell: BRICS, výsledky a výzvy

Předpokládám, že většina čtenářů ví, že BRICS je akronym pro označení uskupení původně čtyř zemí, Br…