Antonín Ticháček: Vražedná záludnost Escherichia coli roste za „protekce státu“

24.06.2013 15:30

Stát se v ČR v duchu volební demokratury, na míle vzdálené deliberativní demokracii po dvaceti letech od „velvet revolution“, „úspěšně“ dobral k týmově praktikované, „organizované nezodpovědnosti“ politiků, GO i GO institucí.

Antonín Ticháček: Vražedná záludnost Escherichia coli roste za „protekce státu“
Foto: Hans Štembera
Popisek: Žena nakupující potraviny v supermarketu

1.Proces úpadku společnosti  má kořeny v politizaci správy věcí veřejných

Stát se v ČR v duchu volební demokratury, na míle vzdálené deliberativní demokracii po dvaceti letech od „velvet revolution“,  „úspěšně“ dobral k  týmově praktikované, „organizované nezodpovědnosti“ politiků, GO i GO institucí. Jejich mravní bída s nezakrývaným syndromem hybris  a úspěšným obelháváním voličů každé čtyři roky,  je bez ohledu na mezinárodní okolnosti,  hlavní příčinou ekonomického a sociologického úpadku většiny občanů ČR. Vládnutí v duchu koaličních a opozíčních smluv, směřující vždy k malverzaci stále skromnějších státních prostředků přestává působit v duchu „salus rei publicae“,  nezajišťují veřejné zájmy, „public goods“, naopak pečuje o setrvávání ineptokracie a hladkého průběhu nepostihované  demokratury kleptokracie.

Občané naší republiky, ale i životodárný agrární a potravinový sektor naší země jsou za daných okolností vystaveni podmínkám, kdy se vládní usnesení, jako je „Strategie zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU“ (2004) a „Národní strategický plán rozvoje vekova (2006), dostaly do příkrého rozporu s provozní a životní realitou, představovanou narušením zabezpečování bezpečnosti potravin, food security.  

ČR neměla dvacet let vládní strategii rozvoje agrárního a potravinového sektoru, dodnes nemá funkční, účinnou koncepci provozního poradenství, garantovanou státem v ose stát – věda – praxe.  Úřad pro potraviny při MZe ČR  není očekávanou obdobou Evropského úřadu pro potraviny (European Food Safety Authority, EFSA), který je „nezávislý na ekonomických a politických zájmech“, a proto také v ČR absentují celostátně koordinované a účinné instituce pro komplexní provozní zemědělské a potravinové poradenství, v němž by byly zastoupeny působnosti všeobecných i specializovaných poradců,
využívajících laboratorního , diagnostického a infomačního pultu k analýze rizik a k racionálním nápravným opatřením. Nnaplňování této povinnosti nutně povede k potřebné resystemizaci stávající nedostatečně účinné koncepce poradenství MZe v ČR která není v sosuladu se „Zprávou Komise EU o používání zemědělského poradenského systému podle  Nařízení Rady ES č 73/2009 o Farm Advisory Systému (FAS), která dodnes ignoruje „Bílou knihou  o zdravotní nezávadnosti potravin“ ( Komise EU 719, 1999) při absenci účinných státních působností  v ose  STÁT - VĚDA - PRAXE , a nerovnosti marketingových vztahů v horizontální ose  PRODUKCE – ZPRACOVÁNÍ -  SPOTŘEBITEL.  

2. Marasmus státní a vládní politiky likviduje demokracii i food security    

Úpadek  agrárního a potravinového sektoru i venkova se přijetím SZP EU, korumpující zemědělce dotačními tituly k produkční selekci, k malovýrobě, či k úplné nečinnosti, zcela  nezadržitelně a v rozporu se „selským rozumem“ trvale prohluboval. Krizový vývoj státu, včetně jeho agrárního sektoru za „turecké hospodářství“ střídajících se Lib - Lab vlád, zákonitě přinesl také rozvrat v environmentálním a rurálním života. Libertariánsky plýtvavě jednající vlády, frekventovaně měnění ministři i hypertrofické a rozhazovačně sponzorované  instituce, samozřejmě „nepotřebovaly“ nezávislou kontrolu, či audity dokládající jejich populistické a ekonomicky sobecké počínání.

Pro klid neexistujícího svědomí našich VIP stačila frekventovaná  obměna vzájemně se pomlouvajících a za nic neodpovídajících vlád a jejich ministrů. Veřejné peníze postrádající nezávislý veřejný dohled formou   „cost benefit analyzis“, jakož i deficit státního rozpočtu  nakonec dohnal osvíceného ministra financí Janotu až k slovům, že při neustálém růstu schodku  „nechce být za ministra idiota“ ( DNES, 22.8.2009).  Místo postrádané vládní responsibility a účinných působností státu i NGO institucí totiž nastupovalo období politiky „profesionálně organizované nezodpovědnosti“(cit U.Beck). Vytratil se  princip brzd a rovnováh jednotlivých mocí daný logikou ústavy.  Bezzubé komentáře komorových a dalších prezidentů, svazových předsedů i dalších „reprezentantů agrárního  sektoru“ odtržených od praxe a zásad „udržitelného rozvoje a konkurenceschopnosti“, stejně tak mediální a investigativní poukazy na důsledky politických a podnikatelských zlořádů, nemohly zabránit režimu neviditelné ruky globalizace, privatizace a deregulace,  „měnícímu  občany i přírodu ve zboží exploatované za účelem zisku až do vyčerpání a kolapsu.“

Funkční stát pečující o demokracii, o občanská práva, v Česku  neexistuje. Evropské komise reálně hrozí, že nebude-li zákon o státní službě , základní předpoklad depolitizace státní moci, přijat do konce letošního roku, přijde země až o 500 miliard korun , které by v dalších letech mohla získat ze strukturálních fondů. Toho jsou si vědomi i tvůrci zákona, kteří v důvodové zprávě po právu varovně upozorňují, že „ přijetí zákona je podmínkou čerpání miliard ze strukturálních fondů EU Českou republikou v programovém období 2014-2020“.

3. Vražedná záludnost Escherichia coli roste v režii státu

Jen málo mikroorganismů je tak univerzálních, jako jeEscherichia coli (E. coli). Dokáže velmi snadno přijímat geny od jiných bakteriálních dru­hů, zejména z čeledi Enterobacteriaceae, a tím se přizpůsobovat vnějším podmínkám. Baktérie toho­to druhu se běžně vyskytují ve střevech člověka i teplokrevných zvířat.

Většina kmenů E. coli je nepatogenních, některé se pozitivně podílejí na trá­vícím procesu a na tvorbě vitaminů např. B12, K1, a K2. Plní také funkci probiotik, např. při trávících obtížích, svou rovnovážnou ko­lonizací střeva zabraňují průniku a šíření pa­togenních baktérií. Při snížené imunitě osob však může dojít k šíření E. coli ze střevního traktu do dalších systému, především močového, mohou vyvolat i sepsi. EHEC - enterohemoragická E. coli tvoří také toxiny, po­dobné toxinům produkovaným baktériemi Shigella dysenteriae typ 1, které nazývá­me verotoxiny nebo také shigatoxiny (Stx). Od názvu toxinů je odvozen další název této skupiny E. coli - STEC (shigatoxigenní E. coli).

Toto onemocnění se přenáší na člověka především konzumací kontaminovaných potravin nebo vody. Byl zaznamenán i přímý přenos ze zvířete na člověka např. při návštěvě farem hospodářských zvířat,může dojít i k přenosu z člověka na člověka (fekálně-orální přenos). Rezervoárem těchto E. coli jsou zejména užitkoví přežvýkavci.  K rizikovým potravinám  patří zejména syrové hovězí maso a mléko nebo pokrmy z nich vyrobené a ne­dostatečně tepelně opracované .

K méně často zmiňovaným zdrojům patří i syro­vé ovoce a zelenina. Jedná se o nepasterované šťávy, saláty ze syrové a krájené zeleniny nebo ovoce a naklíčená semena a výhonky rostlin. K jejich kontaminaci dochází obvykle z půdy, přihnojováním organickými hnojivy. Dalším zdrojem může být také tepelně neošetřená voda z nekontrolovaných zdrojů při průnicích obsahů odpadních jímek. K onemocnění může dojít i při rekreačním koupání v přírodních jeze­rech a rybnících, protože baktérie dlouhodobě přežívají v bahně a sedimentech, rovněž po splachové kontaminaci či z odpadních jímek. Baktérie E. coli řadíme mezi fakultativně anaerobní, mohou růst v širokém rozmezí teplot od 7 do 50 °C, s optimální teplotou 37 °C. Některé kmeny EHEC/ STEC se mohou pomnožovat i v kyselých potravi­nách, a to až do hodnot pH 4,4. Baktérie jsou však bezpečně likvidovány pasteračními nebo sterilačními teplotami .

V květnu 2011 vyvrcholila v Německu v okolí Hamburku zatím největší epidemie vyvo­laná EHEC/STEC v Evropě, při níž onemocnělo více než 4 000 lidí a přes 50 zemřelo. Řada pacientů, kteří toto onemocně­ní přežili, se však do současnosti potýká se zdravot­ními komplikacemi, jako je nedostatečná funkce ledvin, neurologické a psychické symptomy. Původce onemocnění byl charakterizován jako EHEC/STEC sérotyp O104:H4, vehikulem in­fekce byla naklíčená semena a výhonky rostlin, které se používaly ke zdobení salátů v restau­račních zařízeních, ale byla také distribuována v tržní sítí. Zdrojem nebezpečných baktérií byla semena pískavice řecké seno (Trigonella foe­num-graeceum) importovaná z Egypta, paradoxně tak onemocněly především ženy se správnými stravovacími návyky. V našem denním tisku jsme se nejnověji  mohli dočíst o „Záchraně života dcery, které matka darovala ledvinu“ ( Právo 22.6.203, Václav Pergl). Dcera od dvou let trpěla krvavými průjmy při průkazu E.coli a při  důvodném podezření na jeho zdroj z mléka produkovaného na rodinné farmě. V průběhu třinácti let došlo k postupnému omezování funkce ledvin dítěte až na 15% jejich kapacity, pročež lékaři FN Motol navrhli a provedli účinný transplantační zákrok s požitím matčiny ledviny. Ročně v ČR onemocní asi deset dětí uvedenou zákeřnou bakterií, za poslední tři roky na ni dvě děti zemřely.

Analýzou 37 343 celostátně odebraných bazénových vzorků zorků mléka v roce 2012 na celkové počty mikrobů (CPM) v 1 ml mléka a 17 502 vzorků na na počty kolioformních bakterií (KB) bylo zjištěno, že podíly nestandardních nálezů, tj. s hodnotami CPM nad 100tisíc /ml mléka měly jen mírný nárust ( 2010/5,6%, 2012 6,10%), zatím co nenstandardní nálezy KB, tj. nad 1 000 koloniformních jednotek (CFU) , se jako výrazně rizikový faktor meziročně dlouhodobě zvyšují. V průběhu posledních šesti let se KB v nestandardních hodnotách, jako  relevantní ukazatel úrovně technologické kázně v sanitačním procesu  prvovýroby mléka i pro možnost výskytu raného duření sýrů zvýšily až na trojnásobek (2006/3,3%, 2012/11,9%), vždy s kulminacemi v letních měsících. Tyto varovné výsledky však zatím nebyly analyticky zužitkovávány, vždy vyšuměly pouze  jako nákladné  „bádání pro bádání“ (investogatio ex post facto), protože nebyla zavedena adekvátní nápravná opatření na principu prevence. Rigidní mocenské působnosti státních i nestátních institucí v ČR nejen že ignorují  platnou agendu EU, ale odmítají akceptovat také nabízený konstruktivní dialog ve věci food security zdola, jako základní podmínku demokracie a nápravy.

4. Rozhodovací paralýza v zabezpečování principu prevence poškozuje zdraví

Obdobně jako u jiných alimentárních infekcí je mož­né předcházet vzniku onemocnění vyvolaných EHEC/STEC předvším důsledným dodržováním základních hygienických pravidel a režimu tepelného ošetřování potravin. Preventivní opatření je však potřeba aplikovat již na farmách skotu, snižováním výskytu těchto patogenních baktérií u zvířat a zabráněním jejich dalšímu šíření do prostře­dí. Klíčovým problémem je úroveň welfare skotu k němuž náleží i nakládání s odpady z fa­rem např. hnojení kejdou a chlévskou mrvou. Účinným opatřením proti šíření EHEC/STEC potravinami je důsledné tepelné opracování surovin a potravin, zejména hovězího masa a mléka. Konzumace syrového mléka (např. z mléčných au­tomatů) a mléčných výrobků z něj vyrobených jsou za daného stavu dalším rizikovým faktorem. Také zeleninu a ovoce je potře­ba důkladně oplachovat nezávadnou  proudící pitnou vodou.

5. Závěr

Cicero vyjádřil věčnou pravdu slovy: „Nihil fieri sine causa potest“ – nic se nemůže stát bez příčiny. Pproto také každá krize, každá zdarvotní kauza  má svoje příčiny i důsledky.  Je-li příčinou společenské a ekonomické krize politizace státní moci, pak lze očekávat  mocenskou ignoranci regulativních povinností státu, absenci cost benefit analýz,  nekončící privatizační tunelování. Mezi „státní garance“ je zařazováno především potravinové právo, ale také racionální „edukace občanů, která jim umožní věcně jasný výběr mezi neviditelnou rukou a železnou rukou, jakož i mezi strategií marketingu a strategií managementu“. Obojí je v ČR k obecnému neprospěchu dlouhodobě režimně a systematicky potlačováno.

V naší zemi je odděleno právo od spravedlnosti, rozhodování od odpovědnosti, stát selhává ve svých základních činnostech jež mu náležejí, nezajišťuje vnitřní ani vnější bezpečnost.  Nefunkční vládní, NGO a zastupitelské orgány, včetně Senátu PSP ČR ignorují věcná petiční podání navrhující resystemizační a regulační nápravná opatření, neplní nejen  ústavní, ale ani svá vlastní pravidla, svá vlastní vládní a parlamentní usnesení.

Obecný prospěch se nerodí na politických gremiích či na zasedáních diskreditovaných vlád,  ten může vzejít jen a jen z jednání  a konsenzů v režimu deliberativní demokracie, který je v ČR mocensky důsledně potlačován. Úroveň reakce každé společnosti na krizové stavy je dána stavem politických, ekonomických a společenských institucí, jejich mravní a kulturní hodnotou, jejich schopností respektovat pravdu, právo a spravedlnost, respektovat odvěké „salus rei publicae suprema lex esto“. K tomu máme ke škodě občanské veřejnosti zásluhou irresponzibilní politizace státu, stále hodně daleko. Opakovaně to dokládá výskyt různých   katastrofických situací, a to včetně stavu, resp. (ne) účinnosti potravinového práva v ČR , které je stále více jen simulakrem.       

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…