Dominik Rusinko: Německá ekonomika na pokraji (technické) recese

11.01.2019 7:33

Ani brexitem zmítaná Velká Británie, ani nepokoji žlutých vest zkoušená Francie. Na prahu recese se ocitá největší evropská ekonomika Německo, kde po nepřesvědčivých výsledcích podnikatelských nálad propadla v listopadu nečekaně také průmyslová výroba (meziročně nejvíce od roku 2009). Po poklesu HDP ve třetím čtvrtletí o 0,2 % má tak německá ekonomika nakročeno k zápornému růstu i v posledním kvartále roku 2018, čímž by se z definice dostala do recese.

Dominik Rusinko: Německá ekonomika na pokraji (technické) recese
Foto: pixabay.com
Popisek: Ekonomika - ilustrační foto

V prvé řadě je však potřeba poznamenat, že definiční kritérium recese jakožto dvou po sobě jdoucích čtvrtletí hospodářského poklesu je technické a do jisté míry zavádějící. Ve Spojených státech definuje Národní úřad pro ekonomický výzkum (NBER) recesi výrazně komplexněji, když bere v potaz širší paletu indikátorů včetně růstu, nezaměstnanosti nebo reálných příjmů. Z tohoto pohledu tedy německé ekonomice bezprostřední recese zdaleka nehrozí - nezaměstnanost klesla v listopadu ke 3 % (historické minimum) a těžko čekat, že by aktuální pokles růstu pocítili pracovníci výrazněji na svých příjmech. Zcela určitě ne podobně jako v období po globální finanční krizi v roce 2008.

Co tak může být pro německou ekonomiku podstatně nepříjemnější zpráva, je vývoj ve zbytku světa, konkrétně v Číně, kde poprvé za dvě dekády poklesly prodeje osobních automobilů (meziročně o 6 %). Po nedávných problémech s implementací nových emisních norem tak má automobilový sektor další důvod k obavám. Zvláště v situaci, kdy (nejen) německé automobilky v čele s Volkswagenem a Daimlerem mohutně investovaly právě v Číně, jež se má stát motorem jejich dalšího růstu, který bude kompenzovat výpadky na ostatních trzích.

Pokud by se nakonec ukázalo, že problém s emisními normami nebyl pouze jednorázovým zaškobrtnutím, nevěstilo by to pochopitelně nic dobrého ani pro českou ekonomiku. Na druhou stranu, aktuální vyhlídky německých automobilek ukazují spíše na postupné zpomalování, než prudké šlápnutí na brzdu. Pomoci by v tomto směru mohlo i oteplování v obchodních vztazích USA a Číny, proto prozatím není důvod malovat čerta na zeď. Ať už se tak německá ekonomika propadne do technické recese, nebo ne, nepůjde zřejmě o nic dramatického, ale jednoduše o další potvrzení toho, že růstová dynamika v eurozóně oslabuje.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

15:57 Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

Denní glosa Filipa Šebesty