František Matějka: Svobodu vysokých škol a (ne)školné hájí... ano! Antropolog komiksu!

15.03.2012 17:10

Iniciativu Za svobodné vysoké školy zastupuje vyučující Antropologie komiksu. Vždyť o nic nejde, hlavně když tu jeho vysokoškolskou svobodu někdo zatáhne. Na VŠ vůbec vyučují zajímavé předměty. Pár jsem jich namátkou vybral, doplnil část z jejich oficiální anotace a k tomu svůj krátký komentář.

František Matějka: Svobodu vysokých škol a (ne)školné hájí... ano! Antropolog komiksu!
Foto: facebook
Popisek: František Matějka

1) Proměny intimity a lásky v moderní společnosti a sociologie

Z anotace: „Cílem kurzu je ukázat, že láska, která je vnímána a v každodenní zkušenosti pojímána jako vysoce intimní a individuální prožitek, je naopak zásadním způsobem určována závaznými společenskými pravidly.“

Komentář: Pevně věřím, že láska je skutečně vysoce intimní a individuální prožitek. Pokud by snad chtěl někdo lásku svazovat či její pravidla určovat závaznými společenskými pravidly, měl by co nejdříve dostat za uši. Přesně takové vnímání lásky se podílí na úpadku jedné ze základních lidských hodnot. Přesně takové vnímání lásky (obecně), tedy její institucionalizace, pak ničí tolik žádoucí a bohužel mizící přirozenou solidaritu mezi lidmi, kterou pak sociální inženýři nahrazují umělým, vynuceným a zatraceně drahým institucionalizovaným solidarismem.

2) Dilema jednání a struktury v sociologické teorii

Z anotace: „Mohou lidé řídit své jednání, podle své vůle rozhodovat o tom, co budou či nebudou dělat nebo jsou vědomky či nevědomky podřízeni sociálnímu prostředí, které určuje, co budou dělat?“

Komentář: Oni by i chtěli, ale nemohou a mnohdy dokonce ani nesmí. Žádné „nebo“, které by dávalo svobodně na výběr, v tomto případě ve skutečnosti neexistuje. Lidé jsou dnes nikoli vědomky či nevědomky, ale povinně přinuceni svou vůli a rozhodování ohýbat podle toho, co jim jiní určí a povolí.

3) Sociologie reklamy a komerční komunikace

Z anotace: „Seminář je zaměřený na problematiku komerční komunikace, v němž nebudou chybět témata jako public relations, client service, brand building, sociologie, art direction, etika reklamy/komunikace, product placement, role médií apod.“

Komentář: No do háje, tohle je přece přesně případ, kdy si má každý do poslední koruny zaplatit studium ze svého! Copak to ze slova „komerční“ není zřejmé?!

4) Gender, rodina a socializace

Z anotace: „V tomto kurzu budou studenti a studentky seznámeni nejprve se základními pojmy, koncepcemi a teoriemi genderových studií, aby získali potřebný základ a průpravu ke studiu specializovanějších genderových témat a problémů.“

Komentář: To je přesné. Aby získali potřebný základ a průpravu. Základ a průpravu v tom, jak politicky korektně následně buzerovat lidi a nutit je dělat naprosto nepřirozené věci.

5) Sexualita a genderové identity

Z anotace: „Oblast sexuality je poměrně rozsáhlá, laicky poměrně populární a zábavná, uchopovaná biologií, sexuologií nebo psychologií, v sociálních vědách je ale často opomíjená. Právě onen populární zájem společnosti, časté, často (socio)biologizující výroky a návody "expertů", blízkost tohoto tématu každému jedinci a silné zatížení předsudky, mytologickými představami a naracemi, komercionalizací a medializací často vede míchání pojmů, k nedorozuměním a zlehčování zajímavého, ale komplikovaného a citlivého prostoru.“

Komentář: Není lepší si prostě jenom najít ženskou nebo chlapa?

6) Informační a komunikační prostor EU

Z anotace: „Cílem výuky je osvětlit na jedné straně faktory vlivu evropské integrace na působení médií a na straně druhé posílit schopnost studentů - a tedy budoucích spolupracovníků různých médiíí - orientovat se v problematice Evropské unie nejen jako recipienti pravidel, nýbrž také jako zprostředkovatelé relevantních vědomostí pro konzumenty médií.“

Komentář: Jinými slovy se za cizí peníze daňových poplatníků studenti naučí, jak daňové poplatníky následně připravit o další peníze pro naplnění univerzálně stanoveného blaha pro všechny.

Kromě dalších a dalších předmětů a oborů, které některým studentům platíme proto, že je to prostě jenom studovat baví, aniž by měli vůbec potřebu řešit, zda je to jednou také uživí, se také všichni skrze daně a jejich přerozdělování podílíme na tom, aby si někteří z nás pak mohli vydělávat pro sebe. Namátkou vybírám Účetní a daňové poradenství, Auditing, Účetnictví cenných papírů, Zábava v médiích, Teorie masové a mediální komunikace… Takové je naše vysoké školství dvacet let od vzniku nového samostatného státu. Jedněm platíme jejich zábavu a druhým jejich vlastní budoucí uplatnění na trhu práce.

Studenti a akademická obec se teď brání tomu, že by si studenti měli platit studium ze svého, a že by všichni společně mohli přijít o tzv. akademickou svobodu, tedy o stav, kdy si sami, ovšem za cizí peníze, určují, co se bude vyučovat. A to bez toho aniž by kohokoli tlačila taková „blbost“, jako jestli je vyučované a absolvované obory následně uživí a zda je po nich vůbec poptávka. Skutečnost, že iniciativu Za svobodné vysoké školy zastupuje Michal Uhl, který vyučuje předmět Antropologie komiksu a Antropologie her, a který svou bakalářskou práci na Katedře sociologie věnoval tématu analýzy komiksu Tintin (a obhájil ji a získal tak vysokoškolský titul!), by pak byla téměř klasickým černým humorem, kdyby to nebyla tvrdá realita. Pro mě osobně je Michal Uhl první na řadě z dlouhé řady těch, kdo by si měl svou existenci na vysoké škole platit výhradně ze svého a výukou se sám, skrze zájem studentů, kteří si takový obor budou též platit ze svého, uživit.

Vysokoškolské prostředí potřebuje změny jako prase drbání. Ne to látání, které představuje současný ministr školství, ale změny od základů. Vždyť my na těch vysokých školách teď vlastně učíme jak mrhat cizími penězi, brát si z cizího a neptat se, ale v rámci tzv. akademické svobody ani nenechat pokládat otázky těmi, kteří to všechno platí. Když tedy říkám od základu, pak to znamená jediné. Nechť studenti studují to, co je jednou uživí, aniž by již předem spoléhali na flek u státu či veřejných institucí za veřejné peníze - a v takovém případě nechť si také své studium, jako investici do svého života, zaplatí. Vy, kteří voláte po silné společnosti jako celku, zapomínáte totiž na jednu důležitou věc. Společnost jako celek je tak silná, jak silní a samostatní jsou její jedinci, ze kterých je složena. Naučte někoho hned na začátku života spoléhat se po komunisticku na stát a veřejné peníze a odmítat dotazy těch, kteří to platí, a už se toho nezbaví a dojedeme na to jednou všichni. Celá ta Vaše tzv. „společnost“, kterou se tak rádi zaštiťujete.

Psáno pro blog idnes.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: František Matějka

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Pravda o zeleném šílenství pro ĆR

Pane Fialo, díky za vaši iniciativu, tak, aby se občané dozvěděli pravdu. Jen mě mrzí, že konference proběhne v poslanecké sněmovně , tyto opravdové odborníky bychom měli slyšet v diskusi bud ve veřejnoprávní české televizi, kterou si všichni platíme, nebo v jiné komerční televizi, ale obávám se, že...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy - 356. díl Green Deal

17:50 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy - 356. díl Green Deal

Právník Tomáš Břicháček je jedním z mála našich skutečných expertů na evropskou legislativu a její d…