Iniciativa Ne základnám: Turecko by ruské letadlo nesestřelilo, kdyby nemělo podporu NATO

25.11.2015 15:50

Iniciativa Ne základnám přijala stanovisko k turecko-ruskému konfliktu

Iniciativa Ne základnám: Turecko by ruské letadlo nesestřelilo, kdyby nemělo podporu NATO
Foto: Archiv
Popisek: Turecký prezident Recep Erdogan
reklama

- žádná ze stran nedefinovala přesné označení sestřeleného letadla, media uvádějí pouze  typ SU 24 a žádná ze stran nepopřela, že přítomnost vojenských letadel Ruské federace (RF) byla ve vzdušném postoru Sýrie v rozporu s mezinárodním právem

- žádná ze stran nepopřela, že by prováděná kontrola vzdušné hranice byla v rozporu s mezinárodním právem

- žádná ze stran nepopřela, že by byla nežádoucí kontrola, nebo vojenské oprerace k pozemním cílům v rámci boje proti islámskému státu

- žádná ze stran nepopřela, že turecko-syrská hranice je primární branou pro dopravu zbraní a vyzbrojování islamského státu, opozičních uskupení operujících u tureckých hranic proti syrské vládě

- žádná ze stran nepopřela, že finanční prostředky k nákupu zbraní pochází z prodeje ropy, jejíž prodej je uskutečňován v Turecku

- žádná ze stran nepopřela, že ropa je prodávána na turecké straně s týdenním obratem milionů dolarů

- k vlastnímu sestřelení vojenského letadla RF SU 24 strany nepopřely, že by se letadlo nepohybovalo v letové hladině 6 000 m

K sestřelení SU-24 turecká strana nedokládá:

- rychlost pohybu letadla, kdy tento údaj je vždy u radarových záznamů uváděn

- v jaké hloubce by vzdušný prostor narušen

- dobu, po jakou byl vzdušný prostor narušen pohyb svých letadel, doby, kdy byl zahájen útok na SU 24

K sestřelní SU 24 turecká strana dokládá:

- narušení vzdušného prostoru suverenního prostoru Turecka fotografií pohybu SU 24. Předložená fotografie zobrazuje, že SU 24 mimo turecký vzdušný prostor operovalo

- provádělo obrat, kdy jedna strana obratu představuje vzdálenost do 1,5 km.

- turecká strana nepopřela, že doba údajného narušení jejího vzdušného prostoru byla řádově několik sekund

- vzletová rychlost SU 24 je 280 km/h a při předpokladu, že rychlost letadla v průběhu jeho letu byla 700 km/h je takový obrat nemožný

- turecká strana nepopírá, že z její strany bylo SU 24 sestřelno raketou vzduch-vzduch ve vzdušném prostoru Sýrie

Závěr:

- je oprávněné podezření, že fotografie o průběhu letu SU 24, na kterých je postaveno tvrzení o narušení vzdušného prostoru Turecka je podvrh

- této skutečnosti odpovídají i měnící se zprávy o 5 minutové komunikaci, kdy bylo SU 24 údajně vyzýváno k opuštění vzdušného prostoru Turecka, přičemž při připuštění  možného narušení by se jednalo o několik sekund

- údajné varování SU 24, kdy se pohybovalo od tureckých hranic 15 km,

- vydání příkazu ke sestřelení politickou reprezentací Turecka a řady dalších tvrzení, která následovala, když ta předchozí nesla znaky nepravděpodobnosti

- šokujícím důkazem je vystupování vládních představitelů Turecka, kdy se nad událostí sestřelení SU 24 se usmívají, přičemž by byla na místě zdrženlivost

- turecká strana by se svého nebezpečného jednání vyostřujícího mezinárodní situaci s důsledkem znemožnění vzniku světové koalice v boji proti islámskému státu nedopustila, kdyby neměla podporu od představitelů NATO

- v rámci ostrahy mírových vzdušných hranic není případ, kdy by byl případný narušitel sestřelen mimo prostor narušeného vzdušného prostoru a turecká strana svým jednáním dala vzniknout nebezpečnému precedensu

V pohledu mezinárodního práva, Charty OSN a ustanovení uvedené v OBYČEJOVÉ mezinárodní humanitární právo – Turecko porušilo tyto mezinárodní normy.
OBYČEJOVÉ mezinárodní humanitární právo

Proporcionalita při útoku

14. Je zakázáno zahájit útok, u nějž lze očekávat, že může způsobit náhodné ztráty na životech civilních osob, jejich zranění, poškození civilních objektů nebo kombinaci těchto případů, které by převyšovaly předpokládanou konkrétní a přímou vojenskou výhodu. [M/NM]
Preventivní opatření při útoku

17. Každá strana konfliktu musí učinit všechna možná  preventivní opatření při volbě způsobů a prostředků vedení boje s  cílem zabránit, a  v každém případě  maximálně  omezit   náhodné  ztráty  na  životech civilních  osob, zranění civilních osob a poškození civilních objektů.[M/NM]

18. Každá strana konfliktu musí všemožně ověřit, zda útok nemůže způsobit náhodné ztráty na civilních osobách, zranění civilních osob, poškození civilních objektů nebo  kombinaci těchto   případů,  které by převyšovaly předpokládanou konkrétní a přímou vojenskou výhodu.[M/NM]

19. Každá strana konfliktu musí útok zrušit nebo odvolat, stane-li se zřejmým, že objekt není vojenským  objektem nebo že by  útok mohl způsobit  náhodné  ztráty na  životech civilních osob, zranění civilních osob,  poškození objektů civilního rázu nebo   kombinaci těchto   případů,   které   by   převyšovaly předpokládanou konkrétní a přímou vojenskou výhodu. [M/NM]

47. Útok na osobu uznanou za vyřazenou z boje (hors de combat) je zakázán.

Osobou vyřazenou z boje je každý, kdo:

a)     je v moci nepřátelské strany,

b)     není schopen se bránit v důsledku ztráty vědomí, ztroskotání, nemoci či zranění, nebo

c)      jasně projevil úmysl vzdát se, a v každém z těchto případů se zdržuje každého aktu násilí či pokusu o útěk. [M/NM]

48. Osoba zachraňující se v nouzi seskokem z letadla nesmí být po dobu seskoku cílem útoku. [M/NM]

Dodržování mezinárodního humanitárního práva

139. Každá strana konfliktu je povinna zachovávat a zajistit zachovávání mezinárodního humanitárního práva ze strany svých ozbrojených sil jakož i jiných osob a skupin konajících na základě jejích pokynů nebo pod jejím řízením či kontrolou. [M/NM]

Válečné zločiny

156. Vážná porušení mezinárodního humanitárního práva představují válečné zločiny. [M/NM]

157. Státy mají právo univerzální jurisdikci nad válečnými zločiny svěřit svým národním soudům. [M/NM]

158. Státy jsou povinny vyšetřit válečné zločiny údajně spáchané jejich státními příslušníky nebo ozbrojenými silami, nebo k nimž na jejich území údajně došlo, a důvodně podezřelé osoby trestně stíhat. Musí rovněž vyšetřit ostatní válečné zločiny nad nimiž mají jurisdikci a důvodně podezřelé osoby trestně stíhat. [M/NM]

159. Po skončení nepřátelství se státní orgány vynasnaží poskytnout co nejširší amnestii osobám, které se účastnily nemezinárodního ozbrojeného konfliktu, nebo osobám zbaveným svobody v souvislosti s tímto konfliktem, avšak s výjimkou osob podezřelých, obviněných nebo odsouzených za válečné zločiny. [NM]

160. Válečné zločiny jsou nepromlčitelné. [M/NM]

161. Státy musí navzájem v co nejširší míře spolupracovat k usnadnění vyšetřování válečných zločinů a trestního stíhání podezřelých osob.[M/NM]

Zpravodajství ČT sehrálo ostudnou roli při informování veřejnosti a stalo se nekontrolovatelným propagandistickým zdrojem s heslem ,,Na Moskvu“.

Iniciativa Ne základnám vyzývá Vládu ČR, aby nepodporovala porušování mezinárodních práv, distancovala se od politiky Turecka a o svém postoji informovala turecké velvyslanectví.

Žádáme ji, aby odmítla spojování České republiky se stanoviskem NATO a eliminovala tak svůj  podíl na nebezpečném zhoršování mezinárodní situace.

Vyzýváme Radu ČT, aby neprodleně odvolala generálního ředitele ČT z důvodu neschopnosti naplňování zákona o ČT.

Za Iniciativu  Ne základnám
Eva Novotná, mluvčí

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Rychlý růst mezd v časech lockdownu

17:04 Petr Dufek: Rychlý růst mezd v časech lockdownu

Průměrná mzda v české ekonomice v posledním čtvrtletí loňského roku prudce vzrostla. V meziročním vy…