Ivo Cerman: Co ještě říct o vraždách v Itamaru? Tudy přišli vrazi

13.03.2013 12:21

Stalo se to před dvěma lety. Přesně 11. března 2011 šokovala Izrael brutální vražda židovské rodiny, kterou spáchali jejich arabští sousedé. U nás se o tom vůbec nemluvilo ani nepsalo, takže se o tom snažím psát do médií aspoň teď, aby se nezapomnělo....

Ivo Cerman: Co ještě říct o vraždách v Itamaru? Tudy přišli vrazi
Foto: Redakce
Popisek: Izrael

Napsal jsem článek, který dnes vyšel v Lidových novinách, ale protože šlo o článek krátký a velmi zhuštěný, zůstalo toho ještě mnoho, co by šlo vysvětlit a doříct. Pro ty, kteří o vraždách v Itamaru ještě neslyšeli, stručně shrnuju: K vraždám došlo v židovské vesnici Itamar na Západním břehu, obětí byla rodina židovského rabína. Měli prostě smůlu, protože jejich dům stojí na okraji vesnice a byl první na ráně... Vrazi přišli v noci ze sousední arabské vesnice a jejich cílem bylo jednoduše vyvraždit jednu z židovských rodin. Své oběti si vybrali náhodně.

Průběh vražd se v různých popisech liší v detailech, nicméně základní fakta žádný popis nezmění. Manželé Fogelovi byli zastřeleni v ložnici a s nimi byly zabity i jejich tři děti. Nejmladší z nich – kojenec Hadas – byl podříznut. Její smrt je asi na celé historii to nejstrašnější. Ležela v rodičovské posteli, dle některých popisů ji vrazi nejprve přehlédli, vrátili se pro ni, protože po smrti rodičů začala hlasitě brečet. Jeden z Palestinců jí podržel hlavu, druhý ji podřízl. Nebudu to dále rozebírat...

Ti, kteří přežili

Co jsem do článku nenapsal, bylo, že další dvě děti zůstaly schované v domě – přežily, protože zůstaly zticha a vrazi je neobjevili. Po vraždě pachatelé zamkli a obě přeživší děti zůstaly asi hodinu v domě s mrtvolami svých sourozenců a svých rodičů... Konečně tu byla ještě Tamar – nejstarší z dětí Fogelů – která nebyla doma, protože vyprovázela hosty, kteří u Fogelů slavili začátek šábesu. To ona našla po návratu zamčený dům a uvnitř křičící sourozence Roie a Jišaije, kteří se chtěli dostat ven.

V onen okamžik bylo nejhorší, že nikdo nevěděl, zda vrazi nepobili ještě nějakou jinou rodinu, nebo zda ještě nejsou ve vesnici. Muži z vesnice museli projít dům po domu, aby se ujistili, že vrazi ještě nepokračují ve svém díle...

Po vraždách se přeživší děti odstěhovaly k příbuzným do Jeruzaléma. Když jsem Itamar navštívil, dům Fogelů na okraji vesnice zel prázdnotou. Z novinových zpráv si takové detaily člověk neuvědomí. Člověku tak nějak dojde, jak hrozné to bylo, to, co se nedá popsat. Dům Fogelů je prázdný, nikdo v něm nebydlí a asi ani bydlet nebude. V době, kdy jsem tam byl, bylo ještě možno vidět v plotě díru, kudy přišli vrazi. Taky ji nikdo neopravil. Místo se změnilo v nechtěný pomník teroru. Působí podobně jako trosky diskotéky Dolphinarium na pláži v Tel Avivu.

O vrazích jen v dobrém?

Lidé se mě občas ptají, jestli nechci psát o pocitech a motivaci vrahů. Tak nějak se předpokládá, že v podobných případech se hlavní pozornost věnuje vrahům. Vždyť je to přeci tak zajímavé, intelektuálně zkoumat, co je k tomu vedlo, vciťovat se do jejich zkažené duše, chápat a je a omlouvat je. Ale pocity nestvůr, které byly schopné spáchat tohle, mě opravdu nezajímají. Vždyť jeden z důvodů , proč tohle udělali, byla právě publicita. Vrazi vědí, že v Izraeli není trest smrti a i když dostali několik doživotních trestů odnětí svobody, jednoho dne se nejspíš vrátí na svobodu a dočkají se slávy jako Samir Kuntar. Možná někdo z nich projeví lítost ke svému činu a rázem se stane mediálním miláčkem... Není třeba s nimi soucítit a vciťovat se do nich. Svou kariéru mají zajištěnou.

Pozornost by se měla věnovat obětem. Proč pořád soucítit s vrahy? Proč se točí filmy jako Paradise now, proč má pořád někdo potřebu omlouvat vrahy Židů vlivem sociálního prostředí, anebo přenášet vinu na oběti?

Nezobecňovat fakta, ale principy ano

O vrazích bych ale chtěl říci, že opravdu nejsou typickým vzorkem palestinské populace. Napsal jsem do článku, že oba se dostávali do konfliktu i se svými arabskými sousedy. Podobně to bylo s Merahem v Toulouse. Myslím, že jeden z důvodů, proč se o vraždách v Itamaru nemluvilo v médiích, byla obava, že by se čin dvou arabských pachatelů zobecňoval. Potvrzoval by stereotypy.

Výsledkem je ale zkrášlování reality. Věci, jako je tato vražda, se bohužel dějí a neměly by se ze zpravodajství vystřihovat. Nebezpečí zobecňování by se nemělo předcházet tím, že se bude realita měnit, jako by média byla kouzelník. Podle mého názoru je správnější uplatňovat zásadu: Fakta se mají konkretizovat, principy zobecňovat.

Znamená to jít u fakt do podrobností, ale v hodnocení měřit všem stejně. Jelikož taktika zamlčování a „morálního vyrovnávání“ vede v praxi k tomu, že se s divákem či čtenářem manipuluje. V roce 2011 došlo k několika dalším vraždám židovských dětí a k řadě menších incidentů, kde byli obětí Židé. O žádném z nich se v českých médiích nemluvilo. Jak si potom má český divák či čtenář udělat sám obrázek o situaci v arabsko-izraelském konfliktu?

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Dotace pro zemědělce

Dobrý den, ANO je prý proti tomu, aby získávání dotací pro zemědělce bylo navázáno na ekologické prvky. Zajímá mě proč jste proti? Vychází to z nějakého průzkumu, který dělal irozhlas. Na jednu stranu mi to přijde docela logické, ale nevím teda, co je těmi ekologickými prvky myšleno a zas je fakt, ž...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Feng Piao: Absurdní „teorie čínského vývozu nadbytečných kapacit"

15:10 Feng Piao: Absurdní „teorie čínského vývozu nadbytečných kapacit"

V poslední době jednotliví evropští a američtí politici a think-tanky pokračují v humbuku nad témate…