Jakub Kopřiva: Ministr Žák zrazoval vlastní stát ve prospěch cizozemských dopravců

15.10.2013 8:56

Druhý otevřený dopis Bc. Zdeňku Žákovi.

Jakub Kopřiva: Ministr Žák zrazoval vlastní stát ve prospěch cizozemských dopravců
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák.

Pane ministře,

 píši Vám dnes  - a je tomu historicky podruhé  - a věřím, že je to již naposled. Bohužel se ukázalo, že jste v minulosti:

1) porušoval základní povinnosti státního úředníka (porušení zákoníku práce);
 2) ohrozil vnímání nezávislosti Drážní inspekce v očích provozovatelů drah a dopravců;
 3) jednal nemravně (bral jste peníze od ČR a přitom jste aktivně pomáhal ji poškodit).

 Obrátil se na mne kdosi neznámý, dokonce připojil i velmi zajímavé dokumenty. Jsou-li níže přiložené dokumenty pravdivé, pak se jedná o mimořádně závažné skutečnosti, které nevypovídají nic lichotivécho právě o Vás.

 Tak především se dozvídáme, že jste dne 30. 3. 2010 přijal plnou moc od pana Andrease Zimmera, patrně rakouského občana, k tomu, abyste byl oprávněn  zastupovat dopravce  před Drážním úřadem, a to ve správním řízení o udělení bezpečnostního osvědčení dopravce. Pro ucelenost uvádím - a navíc z Vámi podepsaného podání je to i zřejmé -  že se jedná o splnění jedné ze zákonných podmínek pro to, aby dopravce mohl podnikat v tomto oboru v České republice.

 Pane ministře, díky Vámi zveřejněnému životopisu, ale především z Vašich mnohých veřejných vystoupení je zřejmé, že jste byl předmětného dne, tj. 30. března 2013, zaměstnancem Drážní inspekce, byl jste v této době státem placeným úředníkem. Z Vašeho životopisu se dále dozvídáme, že jste na inspekci pracoval v pozici "vrchního rady". Jak známo, úkolem vrchního rady je, mimo jiné, poskytování nezávislého a objektivního ujištění, dále např. vykonávání prevence podvodného jednání a výkon státního dozoru. Pane ministře, jak jste však mohl nezávisle coby zaměstnanec Drážní inspekce objektivně ujišťovat, jak jste mohl vykonávat nezávislý státní dozor či jak jste mohl řádně vykonávat prevenci podvodného jednání, když jste v jedné a téže době dokázal brát peníze v podobě výplaty od českého státu a současně jste pro konkrétní subjekt, který tu chtěl podnikat v drážní dopravě, zařizoval potřebné zákonné náležitosti pro jeho podnikání? Odpovím si sám: Činnost pro Drážní inspekci jste stěží mohl vykonávat nezávisle. Bohužel pro občany této země, celá věc má daleko závažnější dopady, a to i právního charakteru. Podle § 303 odst. 1 písm. a)  zákoníku práce ve spojení s § 303 odst. 2 písm. a) a písm. d) zákoníku práce jsou zaměstnanci správních orgánů povinni jednat a rozhodovat nestranně a zdržet se při výkonu práce všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost rozhodování, a dále pak zejména zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními. Tak co, pane ministře, choval jste se podle těchto pravidel, jež v rezortu dopravy musí dodržovat každý referent? Odpovím si opět sám: Nikoliv, nejenže jste se, ostatně jako častokrát v minulosti, těmito povinnostmi neřídil, Vy jste je přímo porušoval!

To však není zdaleka vše. Pokud jsou níže uvedené dokumenty pravdivé a já předpokládám, že ano, tak jste coby státem placený úředník pomáhal novému dopravci získat podnikatelské oprávnění, a tím jste tak přímo pomáhal založit konkurenci národnínu dopravci ČD či ČD Cargo. Proti zdravé konkurenci nelze nic namítat, ale pane ministře, připadá Vám správné, morální a normální, aby se člověk, kterému každý měsíc přistane na účtu nemalá výplata od českého státu, podílel na vzniku konkurence státní společnosti, tj. aby pomáhal sebrat Českým drahám (státem vlastněné společnosti) dopravní výkony, její jediný zdroj obživy? A připadá Vám to normální provádět toto v zájmu cizozemskému subjektu, cizozemského dopravce? Nestyděl jste se utrácet peníze z výplaty od státu, nebyla Vám hanba? Měla být... To tím spíše, že jste, kromě mnoha jiných, před pár dny odvolal ředitele Drážního úřadu, pana inženýra Kodyma, jehož jsem  za několik let svého působení v rezortu dopravy měl možnost poznat coby skutečného znalce drážní problematiky, přitom současně člověka mimořádně pracovitého a skromného... Dokonce jste uváděl, že "máte pocit, že pan ředitel Kodym diskriminuje domácí výrobce vozidel...". Pominu-li pocity hnusu, jež se mne při tomto chápají - "máte pocity..." -  jak jak toto můžete tvrdit Vy, který jste, znovu opakuji, pomáhal ustavit cizozemského dopravce coby nezpochybnitelnou konkurenci domácímu, státem vlastněnému dopravci? A to v časech, kdy Vás stát měl na své výplatní pásce...

 Pane ministře, jistě nemluvím jen za sebe, když Vám sdělím, že jsem Vaším počínáním zhnusen... Neváháte odvolávat a špinit nejednoho skutečného odborníka, sám s velkou chutí kážete o zvyklostech západního civilizovaného světa, přitom jste se sám nestyděl podvádět vlastní stát, svou zemi, jež Vám však dala svou důvěru a štědře Vás platila za to, abyste hájil její zájmy. Zostudil a poškodil jste i Drážní inspekci, neboť jak teď někdo může věřit tomu, že nestranně a nezávisle stanoví příčiny železničních nehod, když jeden z jejích vrchních radů, jakýsi Bc. Žák, bezprecedentně vybavuje konkrétnímu dopravci zákonné náležitosti pro provozování drážní dopravy. Je snad toto, pane Žáku, Vaše pojetí morálky, mravnosti a odbornosti? Já bych řekl, že jste nám všem poskytl ukázkový příklad toho, jak přesně to nemá vypadat, jak nízko by nikdy neměl poklesnout správní úředník. Věřím, že se dostanete i do učebnic...

 Jak máme ve světle výše uvedeného rozumět steskům odborné veřejnosti (http://www.fscr.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=404&Itemid=1) na Vaši pasivitu ohledně řešení potíží ČD Cargo? A jak můžete bývalého ředitele Žaludu vinit z nedobrých výsledků nákladního dopravce, když jste sám pomáhal budovat konkurenci? Ani teď Vám není stydno?

 Možná byste se měl všem odvolaným, které jste zneuctil a pošpinil, omluvit a potichu odejít. Mně se omlouvat nemusíte, já o Vaši omluvu nestojím.

 Je samozřejmě namístě i uvažovat o tom, zda jste se svým jednáním - uskutečnilo-li se tak, jak ukazují přiložené listiny - nedopustil spáchání některého z trestných činů na úseku veřejné správy. Já na Vás trestní oznámení podávat nebudu, neboť věřím, že demokratický tisk si již autenticitu přiložených listin na Drážním úřadu prověří, podobně jako si u Drážní inspekce jistě ověří, kdy jste tam pracoval a co jste coby vrchní rada měl či neměl činit.

Nestydíte se okázale hovořit o tom, že v tomto státě je nepořádek, že správu věcí veřejných vykonávají neschopní úředníci, možná trafikanti, když jste sám v minulosti trafikařil a co víc, když jste vlastní stát za jeho peníze zrazoval ve prospěch cizozemských dopravců? Nestydíte se kandidovat ve volbách? Jak budete, pro Boha, Vy skládat poslanecký slib?

 Přeji Vám, ať se máte tak, jak zasloužíte, pane Žáku...

 Jakub Kopřiva

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Proč jste odpískali jednání o penzích?

Nemyslíte, že jste tím koalici nahráli na smeč, že bude tvrdit, jak ona něco prosadila, že vás přizvala k jednání, ale vy jste to odmítli? Kdybyste jednali dál, mohli jste předložit vlastní návrhy, možná by neprošli, ale bylo by evidentní, že jste je podali a chtěli jste reformu, která je potřeba ře...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Milan Knížák: Rezignujte!

14:46 Milan Knížák: Rezignujte!

Výzva rektorce Akademie výtvarných umění k rezignaci.