Jan Čermák: Páteř českého průmyslu - Volkswagen - pod těžkou palbou v USA

22.09.2015 10:14

Německá firma Volkswagen, která je páteří českého průmyslu, utrpěla od trhu včera těžký úder. Její akcie se zhroutily téměř o jednu pětinu, což v tržní kapitalizaci firmy představuje úbytek o neuvěřitelných 13 mld. euro za jeden den.

Jan Čermák: Páteř českého průmyslu - Volkswagen - pod těžkou palbou v USA
Foto: Volkswagen
Popisek: Volkswagen

Důvod takového úbytku bohatství je v pravdě šokující až neuvěřitelný - VW totiž v USA rafinovaným způsobem upravoval dieselové motory, aby (jen a pouze) při emisních testech vykazovaly nižší hodnoty. Za tento podvod hrozí Volkswagenu pokuta více než 16 mld. euro, což je mimochodem o pět miliard více, než kolik měl činit zisk pro letošní rok. Kromě toho tuto manipulaci američtí vyšetřovatelé kvalifikovali jako kriminální čin, takže je dost možné, že za tuto technickou vychytávku německých vozů půjde někdo natvrdo sedět. Tato kauza, která se chtě nechtě dotýká české ekonomiky, by přitom pro nás měla být zajímavá hned v několika ohledech.

Za prvé, po finanční krizi a recesi 2008 to byly banky, které byly označeny za původce všeho zla v ekonomice a tak se regulátoři na tento sektor zaměřili. Výsledkem byla konsolidace tohoto sektoru, která byla daná nejen propadem ekonomiky, ale i daleko přísnějšími regulatorními předpisy. Ty donutily některé finanční  subjekty k tomu, aby se buď zásadně přeměnily anebo z tohoto odvětví zcela odešly. Finanční krize je však sedm let stará záležitost a globální teplota stoupá, takže politicky vzato je čas se zaměřit na jiné sektory. Snadným terčem se přitom mohou stát ty podniky, které jakkoliv zužitkovávají fosilní paliva a na něž se snadno mohou zaměřit státní orgány kontrolující např. emisní limity.

Za druhé, je velmi signifikantní, že výše uvedený podvod se týká emisí a ne třeba airbagů. To je důkazem toho, že automobilky dobře vědí, že zákazníci (ve vyspělých zemích) velmi dobře reagují na marketing v podobě: naše motory jsou úsporné a ekologické. Volkswageny s dieselem byly přitom v USA extrémně úspěšné navzdory tomu, že ceny benzínu jsou v USA díky nízkým cenám ropy a daním proklatě nízko.

A konečně za třetí, celá kauza s environmentálním podtextem naznačuje, že automobilový průmysl čeká v horizontu několika let strukturální zlom, kdy se budou zásadně měnit klíčové technologie jako je motor a navigace. Zrovna včera Apple oznámil, že chce do roku 2019 vyvinout auto na elektrický pohon… Po těchto změnách zůstane mnoho poražených a jen málo vítězů. V epicentru všeho dění bude nepochybně česká ekonomika a jen se modleme, abychom nedopadli jako Finsko, když z piedestalu padal mobilní dominátor Nokia a zrození Angry Birds  severskou ekonomiku od úpadku neochránili.

Jan Čermák
Analytik ČSOB

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…