Jindřich Berounský: Žluté tajemství české železnice

28.07.2021 7:37 | Komentář

Radim Jančura jako dlouho obdivuhodný podnikatel původně v autobusové v dopravě má za sebou zásluhy za to, že dostal více lidí do veřejné dopravy, ale doposud nevíme, za jakou cenu.

Jindřich Berounský: Žluté tajemství české železnice
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak Regiojet

Jeho žluté vlaky (původně Student Agency, následně RegioJet) slaví 10 let existence, která však představuje stejné výročí v podobě pohrdání českými zákony a svérázného překládání evropské legislativy. Pojem liberalizace železnice znamená v České republice „zadarmo pro Radima Jančuru žlutých vlaků více“. Z „otloukánka“ RegioJetu je protekční dopravce. Na hlavní trati republiky má přednost a dlouhodobě neplatí Správě železnic za dopravní cestu i trakční energii.

Radim Jančura se právem může tvářit jako ministr dopravy, kde ho tak berou, a vládce železnice. I když neplatí a dluží, žlutých vlaků má stále více. Vedle toho však přibývá negativních ohlasů na jejich služby. Je to příběh výrazného bojovníka proti korupci, který za dlouhodobou podporu Andreje Babiše získal zvláštní druh imunity a zásadní vliv na Ministerstvo dopravy i Správu železnic, jejíž sekce řízení provozu mu úplně podlehla a v současné době mají jeho vlaky přednost přede všemi i tam, kde to postrádá jakoukoliv logiku.

Mezi Prahou a Ostravou se dennodenně odehrávají nepochopitelné příběhy přednostního pouštění pomalejších žlutých vlaků RegioJetu s maximální rychlostí 140 km/h před vlaky Českých drah (ČD) s rychlostí 160 km/h. Vlaky ČD naopak RegioJet předjet nesmějí, i kdyby byly jakkoliv rychlé. Například expres 141 Praha – Žilina ČD odjede z Prahy hlavního nádraží 4 minuty zpožděný v 8:16. Před ním vyjíždí v 8:07 ze stejného místa 17 minut zpožděný RJ 1025 Praha – Český Těšín. Ex 141 ČD dojede RJ 1025 už za Úvaly na 23. kilometru prezentované 360 kilometrové pouti mezi Prahou a Ostravou. Na Ex 141 ČD je lokomotiva řady 151 (s max. rychlostí 160 km/h a trvalým výkonem 4000 kW při rychlosti 113,9 km/h) a na RJ 1025 lokomotiva řady 162 (s max. rychlostí 140 km/h a trvalým výkonem 3480 kW při rychlosti 76 km/h). Ex 141 ČD s rychlejší a výkonnější lokomotivou nesmí předjet pomalejší RJ 1025, je zdržován a „plazí se“ za pomalejším RJ tak, že RJ 1025 přijede do Ostravy 31 minut zpožděný, Ex 141 ČD díky řízení provozu a nemožnému předjetí pomalejšího žlutého vlaku přijede zpožděný 40 minut.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Pár dotazů

Není vám trapné teď kritizovat politiku ANO, tedy hnutí s kterým jste ještě nedávno vládli? A opravdu si myslíte, že důchodový systém je nyní a hlavně do budoucna stabilizovaný, a že mzdy rostou dostatečně s ohledem na zvyšující se životní náklady a zvyšování cen?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Češi utrácejí s rozumem

15:57 Petr Dufek: Češi utrácejí s rozumem

Růst maloobchodních tržeb v posledních měsících výrazně zvolnil.