Jiří Baťa: Je-li řečeno A je na místě říci i B, pane kardinále Duko

22.06.2014 20:03 | Zprávy

Předpokládám, že i na tento můj příspěvek zareaguje „po svém“ strážce čistoty katolické církve a zastupující obhájce církevních restitucí pan Josef Nerušil z Arcibiskupství pražského. Ale k věci.

Jiří Baťa: Je-li řečeno A je na místě říci i B, pane kardinále Duko
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kardinál Dominik Duka

Nijak není překvapující, že názor poslance Igora Jakubčíka (ČSSD) „zvedl“ ze židle představitele církve, jmenovitě kardinála Dominika Duku. Je přece neslýchané, že si někdo dovolí takto osočovat a pomlouvat katolickou církev! Pan Duka  se ohradil proti výroku poslance Jakubčíka, podle kterého katolická církev kolaborovala s nacisty a upřesnil, že naopak za druhé světové války církev jako celek trpěla a vzdorovala nacistické totalitě.

Dovolil bych si upozornit na jisté fabulace, které pan Duka mistrně ovládá když např. říká za A), že katolická církev za druhé světové války jako celek trpěla a vzdorovala nacistickému režimu. Tím chtěl jakoby vyvrátit zcela nepodložené tvrzení pana poslance Jakubčíka, že by se církev jakkoliv exponovala v nacistické totalitě. Očekával bych, že bude následovat za B) nějaké to „ ale“, ono však žádné „ale“ nebylo. Přesto, že nejen výrok poslance Jakubčíka, ale i názory jiných, kteří se k výroku vyjádřili, jasně dokazuje, že tvrzení pana Duky není zcela košér, není úplné a tedy také ne zcela pravdivé. Tak např. jeden z nesouhlasných příspěvků s názorem kardinála Duky argumentuje tím, že „Katolická církev by se měla omluvit za ustašovské Chorvatsko, klerofašistické Slovensko, za poválečnou pomoc s přesídlením nacistů do Jižní Ameriky a také, pokud skutečně žehnal papež hitlerovským vojskům při útoku na SSSR, tak i za toto požehnání atd.“! Jak víme, zatím k něčemu takovému nedošlo. Že by snad proto, že by to nebyla pravda? A co potom např. mj.  tyto dokumenty:

O spojení mezi katolickou církví a nacismem nebylo v případě Hitlerova loutkového slovenského státu nikdy pochyby. Podle zprávy Newyorských Times z Bratislavy dne 28. srpna 1940 prohlásil ministerský předseda Vojtěch Ťuka veřejně, že "slovenský vládní systém bude v budoucnosti kombinací německého nacismu a římského katolicismu". Monsignore Tiso sám pak řekl, že "katolicismus a nacismus mají mnoho společného a pracují ruku v ruce, aby reformovaly zemi". Bezohledný antisemitismus byl jednou z prvních reforem. V interviewu s redaktorem německého týdeníku Neue Ordnung dne 22. prosince 1941 prohlásil Tiso, že slovenský antisemitismus je zdůvodněn "láskou k našemu vlastnímu lidu" a je v zájmu nacismu. "Vše, co podnikáme proti Židům" pravil, "činíme z lásky k našemu vlastnímu lidu. Láska k bližnímu a láska k vlasti se vyvinuly v plodný boj proti nepřátelům nacismu" Už v roce 1941 se mohlo Tisovo Slovensko chlubiti, že je první zemí na světe, která je prosta Židů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Jiří Baťa

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

EU

Napsal jste to přesně, že se EU snaží být v ochraně životního prostředí lepší než zbytek světa. Já se ale ptám, k čemu to je? Hlavně když jak taky sám tvrdíte, je to na úkor nás všech, kdy na tu její politiku tvrdě doplácíme?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Jak si lidé pletou pojmy s dojmy

11:24 Jiří Paroubek: Jak si lidé pletou pojmy s dojmy

Denně pročítám denní tisk i informace a články v dalších médiích.