Jiří Baťa: Je-li řečeno A je na místě říci i B, pane kardinále Duko

22.06.2014 20:03 | Zprávy
autor: Jiří Baťa

Předpokládám, že i na tento můj příspěvek zareaguje „po svém“ strážce čistoty katolické církve a zastupující obhájce církevních restitucí pan Josef Nerušil z Arcibiskupství pražského. Ale k věci.

Jiří Baťa: Je-li řečeno A je na místě říci i B, pane kardinále Duko
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kardinál Dominik Duka

Nijak není překvapující, že názor poslance Igora Jakubčíka (ČSSD) „zvedl“ ze židle představitele církve, jmenovitě kardinála Dominika Duku. Je přece neslýchané, že si někdo dovolí takto osočovat a pomlouvat katolickou církev! Pan Duka  se ohradil proti výroku poslance Jakubčíka, podle kterého katolická církev kolaborovala s nacisty a upřesnil, že naopak za druhé světové války církev jako celek trpěla a vzdorovala nacistické totalitě.

Dovolil bych si upozornit na jisté fabulace, které pan Duka mistrně ovládá když např. říká za A), že katolická církev za druhé světové války jako celek trpěla a vzdorovala nacistickému režimu. Tím chtěl jakoby vyvrátit zcela nepodložené tvrzení pana poslance Jakubčíka, že by se církev jakkoliv exponovala v nacistické totalitě. Očekával bych, že bude následovat za B) nějaké to „ ale“, ono však žádné „ale“ nebylo. Přesto, že nejen výrok poslance Jakubčíka, ale i názory jiných, kteří se k výroku vyjádřili, jasně dokazuje, že tvrzení pana Duky není zcela košér, není úplné a tedy také ne zcela pravdivé. Tak např. jeden z nesouhlasných příspěvků s názorem kardinála Duky argumentuje tím, že „Katolická církev by se měla omluvit za ustašovské Chorvatsko, klerofašistické Slovensko, za poválečnou pomoc s přesídlením nacistů do Jižní Ameriky a také, pokud skutečně žehnal papež hitlerovským vojskům při útoku na SSSR, tak i za toto požehnání atd.“! Jak víme, zatím k něčemu takovému nedošlo. Že by snad proto, že by to nebyla pravda? A co potom např. mj.  tyto dokumenty:

O spojení mezi katolickou církví a nacismem nebylo v případě Hitlerova loutkového slovenského státu nikdy pochyby. Podle zprávy Newyorských Times z Bratislavy dne 28. srpna 1940 prohlásil ministerský předseda Vojtěch Ťuka veřejně, že "slovenský vládní systém bude v budoucnosti kombinací německého nacismu a římského katolicismu". Monsignore Tiso sám pak řekl, že "katolicismus a nacismus mají mnoho společného a pracují ruku v ruce, aby reformovaly zemi". Bezohledný antisemitismus byl jednou z prvních reforem. V interviewu s redaktorem německého týdeníku Neue Ordnung dne 22. prosince 1941 prohlásil Tiso, že slovenský antisemitismus je zdůvodněn "láskou k našemu vlastnímu lidu" a je v zájmu nacismu. "Vše, co podnikáme proti Židům" pravil, "činíme z lásky k našemu vlastnímu lidu. Láska k bližnímu a láska k vlasti se vyvinuly v plodný boj proti nepřátelům nacismu" Už v roce 1941 se mohlo Tisovo Slovensko chlubiti, že je první zemí na světe, která je prosta Židů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Poradce

Dobrý den, nemyslíte, že je zvláštní, že je váš poradce prošetřován policí až poté, co vám skončil mandát premiéra? Na mě to teda působí dost nedůvěryhodně a vzbuzuje to ve mně pochybnosti o nezávislosti policie. Nebo máte nějaké vysvětlení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Jemelík: Jsem bloger a kdo je víc?

14:33 Zdeněk Jemelík: Jsem bloger a kdo je víc?

Nadpis článku je parafrází hesla „jsem horník a kdo je víc?“, které se kdysi ucházelo o mou pozornos…