Jiří Kuchynka: Komunisté v Ústeckém kraji se snaží rozbít odbory

17.02.2017 9:07

Ústecký kraj zaslal autobusovým dopravcům dodatky ke smlouvám, které jsou podle našeho názoru zcela nemorální, neboť zakazují dopravcům uzavřít kolektivní smlouvy se svými zaměstnanci. Z dodatku zároveň vyplývá, že kraj je ochotný se podílet na mzdách řidičů pouze do výše 16 400 korun měsíčně brutto, což není ani mzda jiných méně kvalifikovaných profesí. Postup kraje vedeném komunisty je ve vyhrocené situaci skandální!

Jiří Kuchynka: Komunisté v Ústeckém kraji se snaží rozbít odbory
Foto: mhdvmb.wz.cz
Popisek: Autobusová doprava - ilustrační foto

Na území Ústeckého kraje jsme na středu 8. 3. 2017 vyhlásili 24 hodinovou výstražnou stávku, po kterou bude zcela zastavena autobusová doprava na území Ústeckého kraje. Na tento náš krok reagoval náměstek hejtmana Ústeckého kraje pro dopravu a silniční hospodářství dopisem adresovaným všem řidičkám a řidičům z Ústeckého kraje, aby se do stávky nezapojovali, protože nám prý bylo nesprávně naslibováno „raketové“ zvýšení mezd, které je v praxi nereálné. S tímto ale důrazně nesouhlasíme a domníváme se, že pan premiér a potažmo celá vláda ČR, svým nařízením vlády ohledně navýšení mezd řidičům autobusů, zcela jasně a opodstatněně reagovali na tristní situaci v autobusové dopravě.

Důrazně trváme na tom, aby bylo nařízení vlády naplněno. Apelujeme na Ústecký kraj, aby našim zaměstnavatelům poskytl finance na slibovaný nárůst mezd řidičů autobusů o 5 až 7 tisíc korun, protože realita je zatím taková, že první vyplacené mzdy v Ústeckém kraji jsou s nárůstem o 500 - 800 Kč, což ve skutečnosti vůbec neřeší problémy řidičů. Kraj se evidentně zdráhá naplnit smysl a účel nařízení vlády, které mělo povolání řidiče zatraktivnit a zajistit adekvátní finanční ohodnocení řidičů za jejich náročnou a odpovědnou práci. Máme strach, že cílem kraje je spíše destrukce autobusové dopravy a odrazení všech zbývajících řidičů od jejich profese. Kraj se obscesivně drží výkladu MPSV o započítávání prémií do základu z roku 2016, kterým úředníci MPSV trestuhodně zničili záměr vlády, navýšit mzdu řidičům. Tuto metodiku mimochodem ministryně Marksová popřela v přímém rozhovoru v médiích.

Zcela v souladu se zákoníkem práce jsme si vyžádali od našich zaměstnavatelů návrh dodatku Ústeckého kraje, kterým má v úmyslu nějaké minimální prostředky dopravcům přidat. Nechápeme, proč dodatek vznikl až v polovině února 2017, když nařízení vlády vyšlo ve sbírce zákonů už v říjnu 2016. To jen potvrzuje očividnou nechuť řešit efektivně a rychle problémy veřejné dopravy.

Dodatek v žádném případě nesplňuje naše požadavky:

  1. Dodatek neznamená okamžité ukončení smluv, které neumožňují navýšení mezd v plné výši tak, jak bylo stanoveno vládou, a tím způsobem, aby pro nás prémie zůstaly prémiemi a navýšení bylo citelné.

  2. Dodatek nepřináší adekvátní navýšení prostředků na mzdy včetně prémií tak, aby vzrostly o slíbených 5 až 7 tisíc korun. Dodatek naopak směřuje k tomu, že na prémie žádné prostředky kraj nedá. Nevíme proč. Prémie jsou pravidelnou součástí mezd. Jde o odměnu za nadstandardní práci, plnění náročných úkolů, často povinností, které si vymyslel sám kraj.

  3. Dodatek zcela nepochopitelně zakazuje dopravcům uzavírat kolektivní smlouvy a tím zcela likviduje odborovou práci! S něčím takovým jsme se ještě nesetkali. Jde o přímý útok kraje na odbory. Toto je skandální!

  4. Dodatek neřeší, co bude dál, jaká bude perspektiva dopravy v kraji a vytváří tím nestabilní prostředí pro výkon práce řidiče. Nevíme, proč si kraj vybral přidat maximálně 5,7 milionu korun. Nevíme, co bude po vyčerpání této částky. Pokud má kraj záměr znovu soutěžit na cenu, zase přijdou na hůl jen řidiči a jejich platy. To je pro nás absolutně nepřijatelné.

  5. Dodatek v neposlední řadě vůbec neřeší problémy, které řidiče trápí v přímém výkonu jejich práce, a to jsou špatně sestavené jízdní řády krajskými úředníky, šikanózní kontroly a následné pokutování řidičů mnohdy za věci, které ani sami nemohou ovlivnit.

Znění dodatku, jak ho kraj navrhuje, je pro nás jednoznačným a dalším důvodem jít do stávky. Pokud Ústecký kraj bude chtít sebrat řidičům prémie, zakázat jim kolektivní smlouvy a sebrat jim perspektivu jistého zaměstnání za slušný plat, pak jedině způsobí, že v kraji nezbyde ani jeden člověk u profese řidiče. V době vyhlášené stávky očekáváme jiný způsob jednání a ne jen tak ledabylou odpověď od dalšího nekompetentního úředníka.

Vaše arogantní jednání  a nekompetentnost, nás velmi mrzí, a proto dnes projednáme s ostatními odborovými svazy možnost rozšířit a prodloužit stávku na dobu neurčitou.

Josef Linhart

předseda ZO OO DP Teplice

Jiří Kuchynka

předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou

Karel Mudra

předseda ZO OSD Ústí nad Labem

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

15:57 Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

Denní glosa Filipa Šebesty