Jiří Paroubek: Je potřeba podpořit svého prezidenta…

16.09.2020 21:04

…pokud nesouhlasí se snížením sazby daně z příjmu fyzických osob.

Jiří Paroubek: Je potřeba podpořit svého prezidenta…
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Paroubek

Je dobře, že premiér nepochodil v u prezidenta, pokud jde o snížení sazby daně z příjmu fyzických osob (FO) na 15%. Premiér chce vlastně realizovat dávnou myšlenku stratégů ODS na 15% (rovnou) daň z příjmu. Mlčel jsem k tomu z  loajality k ČSSD a k vládní koalici, neboť jsem se domníval,  že celá záležitost dozná změn. Ale od začátku mi bylo jasné, že to není krok správným směrem. A. Babiš zřejmě začal cílit v souvislosti s krajskými a senátními volbami na voliče z vyšších příjmových vrstev, kteří většinou volí ODS a další pravicové strany. Prostě A. Babiš jim chce na podnose dát něco, co ODS nikdy nedokázala prosadit, alespoň v té podobě, jak si to představovala.

Když se podíváme na jakýkoliv nový propočet zdanění lidí s nízkými, středními a vysokými příjmy, okamžitě uvidíme, že lidé s vyššími příjmy na tom budou s 15 % sazbou daně samozřejmě mnohem lépe, nežli lidé s nízkými a středními příjmy.

Bylo by paradoxem, kdyby takováto změna ve struktuře daní přišla se souhlasem levicových stran. Tedy, s podporou ČSSD a KSČM, které podporují současnou vládní koalici.

Pokud A. Babiš přišel s tímto ekonomicky smělým návrhem, který připraví v běžném roce státní rozpočet až o 80 mld. Kč příjmů, měl by přijít také s návrhy, jakým způsobem se tyto ztracené příjmy státního rozpočtu nahradí. Fantazie toho typu, že se oživí poptávka občanů a že vlastně celých těch 80 mld. Kč půjde do spotřeby, jsou pohádkou o Jeníčkovi a Mařence.

Očekával bych, že ministerstvo financí v této souvislosti přijde s návrhy na progresivní zdanění u daňových příjmů, např. u poplatníků s příjmem nad 80 tisíc korun měsíčně. Dále pak, že přijde s návrhy na uplatnění sektorové daně, která zdaní vyšším procentem podniky „nadrozměrné“, podniky oligopolního charakteru, velké banky apod. Samozřejmě sem spadá také digitální daň. A velký výnos pro státní rozpočet může mít uplatnění zvláštní daně uvalené na vývoz dividend do zahraničí např. ve výši 15 či 20% zvláštní daňové sazby. Domnívám se, že tato zvláštní sazba může být uplatněna po jednání s Evropskou komisí. Jde o to, to alespoň zkusit.

Argumenty pro změny daní jsou, zejména pokud jde o zavedení zvláštní daně z dividend, zcela jasné. Z republiky jsou odváděny obrovské sumy v dividendách z českých firem na účty jejich mateřských firem do zahraničí. V loňském roce to bylo cca 300 mld. Kč dividend. Odhaduje se, že dalších cca 150 mld. Kč je vysáváno z českých filiálek zahraničních firem formou nevýhodného nastavení vnitropodnikových cen v rámci multinacionálního  koncernu ve vztahu k českým firmám. Také různými „službami“, které si mateřské zahraniční společnosti účtují na vrub českých firem.

O problematice snížení daně na 15 % jsem psal už vícekrát, ale velmi jemně ve vztahu k vládě. Přiznám se, že potřebu se k tomu vyjádřit zvýšil včerejší rozhovor se sociologem D. Prokopem z výzkumné společnosti PAQ Research na E15 pod názvem „ČSSD jde proti svému elektorátu a doplatí na to“. Myslím, že není potřeba celou věc více komentovat.

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

15:22 Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

Na 1. května 2024 připadá 20. výročí našeho vstupu do Evropské unie. Náš veřejný a mediální prostor …