Kapitán ledoborce: Globální oteplování neexistuje

22.01.2015 12:08

Valentin Davydjanc patří mezi nejzkušenější arktické kapitány a na palubě jaderných ledoborců pracuje přes 40 let. V roce 1971 absolvoval Murmanský námořní institut a nastoupil na ledoborec Lenin, na němž pracoval osm let. Později vystřídal jaderné ledoborce Sibir a Rossija a od roku 2005 byl kapitánem největšího ledoborce světa, 50 let pobědy. V letošním roce předal velení Dimitriji Lobusovovi a přešel na vysloužilý ledoborec Lenin, který je dnes zakotven v Murmansku jako muzeum.

Kapitán ledoborce: Globální oteplování neexistuje
Foto: wikipedia
Popisek: Ledoborec Lenin.

Proč jste se rozhodl přejít z největšího jaderného ledoborce na ledoborec Lenin?

Letos jsem oslavil 68. narozeniny, mám rodinu a chci se věnovat dětem a vnoučatům. Své rodině jsem již dávno slíbil, že se vrátím na souš, kde zůstanu, ale neustále jsem to odkládal. Nejdříve jsem měl zůstat u rodiny v padesáti, pak jsem slíbil, že v pětapadesáti a postupně jsem se propracoval k sedmdesátce.

Okolnosti způsobily, že to nakonec nebylo v těch sedmdesáti, ale o dva roky dříve. Ovšem z lékařského hlediska jsem ve velmi dobrém stavu a jsem schopen kdykoliv začít pracovat na konvenčním ledoborci, který není na moři tak dlouho v kuse, jako jaderné ledoborce.

Kolik je generací kapitánů jaderných ledoborců? Jeden z kapitánů říkal, že je více kosmonautů než kapitánů jaderných ledoborců.

Poměrně jednoduše můžete spočítat, že to nebylo příliš mnoho lidí. Každý ledoborec má dvě posádky, které se střídají, a v provozu bylo 9 ledoborců plus jedna kontejnerová loď. Dnes máme 55. výročí flotily a například já zde pracuji 40 let.

Jak probíhá přenos zkušeností mezi generacemi kapitánů?

Každý kapitán má několik žáků, například já jsem měl za dobu svého působení dva žáky, jeden z nich se stal kapitánem ledoborce Tajmyr a druhý ledoborce 50 let pobědy.

Jakou nejkritičtější situaci jste zažil na jaderném ledoborci?

Z technického hlediska jsme na jaderných ledoborcích neměli žádné problémy. Jaderné ledoborce vyrobené v Rusku možná nejsou nejkrásnější na pohled, ale jsou vyrobeny kvalitně, což dokazují během provozu. (Pozn. autora: Jaderné ledoborce Tajmyr a Vajgač byly vyrobeny ve Finsku a vybaveny přístroji v Rusku, zbývající jaderné ledoborce vyrobily ruské loděnice v Petrohradu.) Kdybyste navštívili jiné lodě, např. nákladní lodě, tankery či zaoceánské jachty, všimli byste si, že na můstku mají lepší přístroje a vybavení. Většina našich ledoborců je poměrně stará, což se odráží i na použitých přístrojích, ale naše nejnovější ledoborce mají nejmodernější přístroje a i posádce poskytují velmi dobré životní podmínky.

Liší se nějak vybavení ledoborců, které jezdí s turisty na severní pól?

V současnosti jezdí s turisty jen ledoborec 50 let pobědy, protože ostatní jaderné ledoborce jsou vytíženy svými hlavními činnostmi – údržbou splavnosti kanálů v ledu a doprovázením nákladních lodí. Tento ledoborec není jen největší, ale také nejnovější, takže i turistům poskytuje nejlepší komfort. Turisté, kteří s námi vyrazí na severní pól, většinou nejsou chudí lidé, protože cena 12denní cesty je 25 až 30 tisíc dolarů, a očekávají jistou úroveň ubytování. Na ruské poměry jsou to poměrně velké částky, ale i tak ruští občané jezdí a užívají si to. Tento rok jsem na severní pól jel s turisty pětkrát a všechna místa pro turisty byla zaplněna.

Jaký je podíl mezi ruskými a zahraničními turisty?

Zahraničních turistů bývá více, ale během poslední tří let se začal poměr vyrovnávat. Často jezdí například Japonci, kteří letos naplnili kapacitu kajut během jedné cesty. Podobně jsme jednou jeli jen s čínskými turisty.

Jaká je podle Vás budoucnost jaderných ledoborců v nadcházejících dvaceti letech?

V současnosti výrazně rostou rozměry nákladních lodí, které se plaví po Severní mořské cestě, a často jsou větší než naše jaderné ledoborce. Například největší jaderný ledoborec je dlouhý 160 metrů, ale nákladní lodě, které za ním plují v karavaně, dosahují na délku až 340 metrů. Stejná situace platí i pro šířku lodí, které bývají širší než ledoborec. V případě výtlaku je situace ještě horší, protože ledoborec 50 let pobědy má výtlak 25 až 27 tisíc tun, kdežto nákladní lodě až 100 000 tun.

To je také důvod, proč vyvíjíme novou třídu jaderných ledoborců. Stavba prvního plavidla začala před rokem v Petrohradě a má být dokončena v prosinci 2017.

Tento typ má zajišťovat přepravu po celé délce Severní mořské cesty včetně mělkých zálivů a řek.

Pro budoucí rozvoj nákladní přepravy po Severní mořské cestě je také důležité, že po její trase neleží příliš mnoho přístavů. Z toho důvodu po ledoborcích požadujeme velkou míru nezávislosti na zásobování v přístavech. Používání dieselových ledoborců by bylo za prvé neekologické, za druhé by musely často doplňovat palivo a za třetí mráz způsobuje problémy s jejich palivem. Například standardní ruský dieselový ledoborec s výkonem 22 000 koňských sil spotřebuje denně při plavbě zamrzlým mořem přes 120 tun paliva, kdežto do reaktorů jaderného ledoborce 50 let pobědy bylo palivo zavezeno v roce 2007 a zatím nebylo měněno. Výhodami jaderných ledoborců, které je předurčují pro provoz na Severní mořské cestě, je tedy velký výkon, značná nezávislost na zásobování v přístavech a vlastní zásobování vodou. Kupříkladu odsolovací stanice na 50 let pobědy jsou schopny vyrábět denně 120 tun vody.

Způsobily sankce nějaké potíže při stavbě nového ledoborce?

Nová třída ledoborců bude stavěna kompletně v Rusku, takže se na jejím průběhu sankce podepíší minimálně. V historii byly postaveny v zahraničí jen dva jaderné ledoborce – Tajmyr a Vajgač, které vznikly ve finských loděnicích. První jaderný ledoborec Lenin byl postaven v petrohradských loděnicích Admiraltějskije věrfi a všech šest ledoborců třídy Arktika vyrobily petrohradské loděnice Baltického závodu. Z Ruska pochází také všechna nejdůležitější zařízení včetně reaktorů s výjimkou několika zařízení od německého Siemensu, například turbogenerátorů na ledoborcích Vajgač a Tajmyr a automatizačních systémů. Pokud by s těmito zařízeními byly nějaké problémy, byli bychom je schopni nahradit jinými.

Jaký je život na jaderném ledoborci? Nudíte se občas, nebo máte pořád nějakou práci?

Když jsme začínali na ledoborci Lenin, jedním z mála způsobů zábavy bylo kino, kde jsme sledovali filmy. Avšak dnes jsou možnosti zábavy velmi rozmanité. Kromě televize a internetu má posádka k dispozici saunu, tělocvičnu, bazén a mnoho dalších druhů zábavy. Druhou věcí je to, že během mých prvních let na ledoborci Lenin, jsme občas pracovali celý rok bez dovolené a někdy i déle. Dnes posádky pracují čtyři měsíce na lodi a další čtyři měsíce mají dovolenou.

Často jezdíte polárními oblastmi. Jak se díváte na globální oteplování?

Podle mého názoru je globální oteplování velice dobré PR. Myslím si, že globální oteplování není. Něco se mění, například síla větru, který ovlivňuje driftování ledu, v minulých letech poměrně výrazně vzrostla.

Přes deset let jsem pracoval na švédském ledoborci Oden a na něm jsem procestoval takřka celou polární oblast. Během výzkumných expedic jsme zkoumali Mendělejův hřeben, Lomonosův hřeben a další podmořská pohoří v Arktidě. Na jednu z expedic vyrazila v roce 2004 tři plavidla: norský ledoborec Vidar Viking se speciálním vrtacím zařízením, švédský ledoborec Oden a ruský jaderný ledoborec Sovětskij sojuz. Poslední dva jmenované ledoborce lámaly cestu ledem a chránily ledoborec Vidar Viking během vrtání průzkumného vrtu před driftujícími krami. Po této expedici proběhla řada konferencí, na nichž vědci z těchto tří ledoborců prezentovali nové názory na globálním oteplování.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

15:49 Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

Dubnové výsledky konjukturálních průzkumu ukazují na pokračující oživení tuzemské ekonomiky. Souhrnn…