Karel Feix: ŘSD s Kapschem dohodlo pokrytí provozu mýtných jednotek navíc

21.08.2013 8:50

Po mnohaměsíčních jednáních se státu podařilo vyřešit otázku, co udělat s tisíci přespočetných palubních jednotek, tzv. OBU (On-Board-Unit), které jsou v mýtném systému registrovány proti původně zasmluvněnému počtu 530 tisíc kusů. Palubní jednotka neboli OBU je zařízení zajišťující komunikaci mezi nákladním vozem a mýtnou bránou.

Karel Feix: ŘSD s Kapschem dohodlo pokrytí provozu mýtných jednotek navíc
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

„V mýtném máme už přes 660 tisíc OBU a jejich počet zatím neklesá,“ potvrzuje Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která pro stát mýtné smluvně provozuje. Podle ředitele mýtného úseku na ŘSD Václava Nestrašila nakonec obě strany přistoupily ke snižování počtu OBU v mýtném systému. Soudní znalec stanovil cenu 237 Kč za palubní jednotku a rok provozování nadpočetných jednotek. Toto řešení bude platné do doby, než zafungují nová opatření.

Dohodnutá částka za provoz přespočetné OBU je výrazně nižší, než ta původně vysoutěžená v mýtném tendru z roku 2006. To umožnil fakt, že jde o palubní jednotky sporadicky používané nebo vůbec nepoužívané. Kapsch a mýtný systém s nimi přesto musí provozně pracovat a každá OBU musí být stále funkční a připravena k plnění mýtné povinnosti. S tím, jak roste počet OBU v mýtném systému totiž zároveň roste i diference mezi často a minimálně jezdícími dopravci. „Jde například o jednotky, které si zahraniční dopravci před lety vyzvedli a po zpoplatněných komunikacích v ČR jedou jen výjimečně, nebo se k nám už nevrátí,“ vysvětluje Karel Feix.

Za nekončícím nárůstem počtu palubních jednotek v mýtném systému je to, že na řidiče kamionů proti očekávání příliš neúčinkuje kauce 1.550 Kč za každou vydanou OBU, která je měla motivovat k jejich vracení, pokud ji delší dobu nevyužívají. Otázkou bylo, jak změnit parametry tak, aby začal počet palubních jednotek v mýtném systému klesat a také, jak ekonomicky dočasně pokrýt provozování přespočetných OBU do doby, než se reálně projeví přijatá opatření, což řeší právě zmíněná dohoda. K poklesu OBU by postupně mohla vést již od září účinná legislativní změna, která zkracuje doby k propadnutí kauce za OBU ze současných tří na jediný rok. Druhým nástrojem bude ve sněmovně ležící novela, která omezí rovněž platnost kreditu, jež si dopravci nabíjí na palubní jednotku, z časově neomezné doby na jeden rok. Pak bude následovat vyřazování takových OBU z provozu, což za stávající legislativní situace nebylo možné.

Český stát do současnosti na mýtném od kamionů vybral takřka 46 miliard korun s účinností přes 99,5 procenta. Za provozování mýta dosud stát zaplatil provozovatelskému konsorciu pod vedením Kapsch 9,9 mld. korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí necelých 22 %. Vedle toho stát investoval na začátku do vybudování mýtného systému, který zůstává průběžně modernizovaný v majetku státu, celkem 3,4 mld. Kč bez DPH.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

11:34 Jiří Paroubek: Lhali nám před lety, nebo nám lžou dnes?

Ti, kteří ovládají náš svět, a tím i naše životy, spoléhají na krátkost a nedokonalost naší paměti. …