Karel Hvížďala: O vánočních dnech jako o rituálu světla

29.12.2013 10:16

Rituály slouží k tomu, aby připravily lidskou psychiku na nadsmyslnou dimenzi, a umožnily ji přiblížit se božstvu. Letošní slunovrat, který byl odjaktěživa důvodem k rituálům, připadl na 21. prosince, na 18 hodinu a 11 minutu a neznamená nic jiného, než návrat slunce. V rámci Mithrova kultu bylo v Římské říši Slunce uctíváno jako bůh. Křesťané, kterým tento kult vadil, použili symboliku pro sebe a Kristus se stal jejím sluncem.

Karel Hvížďala: O vánočních dnech jako o rituálu světla
Foto: Hans Štembera
Popisek: Spisovatel a publicista Karel Hvížďala

Je tomu tak právě proto, že vánoční dny se slaví v čase blízkém slunovratu stejně jako římské saturnálie nebo jiné helénské svátky či židovská Chanuka. Světlo je ve všech náboženstvích i folozofiích symbolem dobra a naopak tma je symbolem zla a hříchu. Adventní dny plné svíček jako zdroje světla tento rituální mystický přesah připomínají: I my můžeme být v tyto dny na chvíli pro někoho malým světlem a zároveň víme, že ze tmy jsme vyšli a do tmy jednou odejdeme.

Proč slavíme Ježíšovo narození 25. prosince a v jakém roce se narodil však nikdo neví. Pokud má Matouš pravdu a narodil se za vlády judského krále Heródesa, který zemřel ve čtvrtém roce před naším letopočtem, to znamená, že by se musel Ježíš narodit krátce před tímto datem. A kdyby měl zase pravdu Lukáš, v jehož evangeliu čteme, že ke sčítání obyvatel došlo za císaře Augusta, tak to bylo až v šestém roce křesťanského kalendáře. Ježíš by se pak dle něj měl narodit nejméně deset let po tom, co se měl narodit dle Matouše.

A podobně to je i s Ježíšovou legendou o jeho ukřižování v předvečer velikonočních svátků. Vezmeme-li za směrodatné Lukášovo tvrzení o Ježíšově narození, pak by neměl být Ježíš ukřižován o Velikonocích 36. roku, hned po křtu a tedy před smrtí Jana Křitele, musel by být ukřižován až o Velikonocích roku 37., kdy však zase Pilát, který ho nechal ukřižovat, již nebyl v úřadu. Evangelia si protiřečí: Buď Ježíš zemřel o Velikonocích v 37. roce, ale nikoliv za Piláta, anebo se to stalo za Piláta, avšak nikoliv už o Velikonocích, kdy Pilát nebyl v úřadu. Tím je zpochybněno nejen datum našich oslav, ale dokonce i křesťanský kalendář, který počítáme od Ježíšova narození.

Ale jde jen o symbolický rituál: Bůh je přítomen v Ježíšovi a je tajenkou světa. Jenže protože jsme se měli na Štědrý den políbit pod kouzelným jmelím, tím se hlásíme k ještě starším rituálům, které sahají až ke Keltům do 5. století před naším letopočtem. Ti jmelí přisuzovali kouzelnou moc, která se zajišťovala dobou sběru právě v den slunovratu. Zlatozelené větve se musely sestřelit šípem v době, kdy Slunce stojí ve znamení Střelce a Měsíc ubývá, tři nebo čtyři dny před novoluním, a zachytit je levou rukou. I políbit jsme se tedy pod ním měli už 21. prosince po setmění. To je jediné datum v našich vánočních riuálech, o kterém můžeme říci, že je přesné. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Výkupné

Kolik by se mělo platit za jednoho nepřijatého migranta a komu? Kdo bude rozhodovat a kontrolovat komu a na co byly peníze přiděleny? A není tak trochu jak obchodovat s býlím masem?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Keller: Jak to ten Fiala vlastně myslel?

10:14 Jan Keller: Jak to ten Fiala vlastně myslel?

Český premiér v jednom ze svých posledních rozhovorů zaujal výrokem: „Jsme předurčeni k tomu dovládn…