S přehledem v téhle kategorii, podle dostupných informací, vede ruské konsorcium zvané MIR: jeho 14 beden s dokumentací o 80 tisících stranách prý vážilo skoro jednu tunu. To takový americký Westinghouse sice dopravil do budovy ČEZu také 14 krabic, ale v nich bylo jen 12 tisíc stran, a ty to dotáhly všeho všudy na chabých 250 kilo. Jak v téhle soutěži dopadla francouzská Areva, ČTK neuvedla.
Zato ale citovala šéfa Arevy pro ČR Thomase Eprona s těžkotonážním výrokem, že během výstavby dvou bloků v Temelíně očekává vznik více než 10 tisíc pracovních míst.
Bohužel nedodal, kde. Lze to snad jen vytušit z jeho dalšího výroku, že až 70 procent prací dostanou prý tuzemské firmy. Což ovšem deklarují i ostatní dva uchazeči. Třeba ruský MIR se chce o zakázku ČEZu za 200 až 300 miliard korun podělit hned s 350 českými podniky, což prý přinese do zdejší státní pokladny 38 miliard korun. Kam půjde zisk oněch tuzemských firem, je ovšem otázka. Tak například jeden ze tří členů ruského konsorcia, Škoda Jaderné strojírenství, sice vystupuje jako česká firma, ale je od roku 2004 v rukou ruské skupiny OMZ Group. Kontrolu nad tímto seskupením má Gazprom, a tím nepřímo ruská federace. Je to výsledek privatizace tzv. „českou cestou“, kdy po volbách v roce 1992 spadly předjednané smlouvy s francouzským Framatomem pod stůl a přednost dostal český manažér Soudek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz