Prosincové maloobchodní tržby prokazují, že maloobchodní prodejci měli během adventu po několika letech poznamenaných krizí a recesí „žně“. Meziroční růst bez sezónního očištění sice činil „jen“ necelých šest procent, což v kontextu poměrně vysokých jednotlivých měsíčních růstů v loňském roce není nijak vybočující výsledek, avšak je třeba uvážit, že porovnáváme se zvýšenou základnou roku 2013. Ta se předloni v posledních dvou měsících zvýšila v důsledku intervence České národní banky za oslabení koruny, jež způsobila, že lidé v obavě z možného zdražování zejména dováženého zboží uspíšili své spotřební výdaje. Dalším pozitivem čísel za maloobchod z prosince 2014 je zřetelně vyšší příspěvek samotného maloobchodu k růstu tržeb (4,3 procentního bodu) v porovnání s příspěvkem motoristického segmentu (1,6 procentního bodu). V předchozích měsících byly přitom obvyklé spíše vyšší příspěvky právě motoristického segmentu. Přílišná závislost spotřebitelských tržeb na tomto jednom druhu výdajů, byť zásadním, představuje z dlouhodobější perspektivy určité riziko.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz