Celková důvěra v ekonomiku jen těsně zaostala za svým letošním maximem. Vládní politici si poslední měsíc před volbami nemohou nic lepšího přát. Spotřebitelská důvěra se vyhoupla nejvýše od letošního ledna a opět se přiblížila svým historickým maximům. Důvěra spotřebitelů se přitom měří od roku 1998. Optimismus spotřebitelů pramení z nejrychlejšího růstu mezd za posledních deset let, který česká ekonomika vykázala ve druhém čtvrtletí a který víceméně pokračuje v kvartále třetím. V předvolební době navíc politici slibují další mzdová a platová navýšení, což spotřebitelům náladu dále zvedá. Růst inflační dynamiky spotřebitelských cen, který byl patrný v první polovině roku, se zastavil, takže mzdový růst je velice svižný nejen nominálně, nýbrž také reálně. V září se zlepšila také nálada podnikatelů, byť ti mají k historicky rekordně pozitivnímu sentimentu, zaznamenaném před vypuknutím světové finanční krize v letech 2006 a 2007, ještě poměrně daleko. Na podnikatele stále neblaze doléhá zejména situace ve stavebnictví, které poměrně výrazně zaostává za svým výkonem právě z doby před finanční krizí. I tak však v září podnikatelská důvěra „dorovnala“ své letošní – lednové – maximum. Vzhledem k vývoji jak v podnikatelském, tak spotřebitelském segmentu lze očekávat v nadcházejících měsících další mírné zlepšování obou příslušných ukazatelů důvěry.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
ekonom
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV