Michael Rada: Mobilní Vánoce

08.12.2016 8:35

Tak to vypadá, že se ve mně probudila skutečnost, že jsem se narodil 24.12. a jak říkala dětem ve školce má maminka, jsem jediný dáreček, co jí každý rok roste. Nikdy jsem tento aspekt nebral jako nosný, ale nyní, podívám-li se zpět na své příspěvky, je možná všechno jinak.

Michael Rada: Mobilní Vánoce
Foto: Archiv Michaela Rady
Popisek: Michael Rada

Dnešní díl ale nebude o mobilech.

Nebude ani o osobní mobilitě.

I když možná bude.

Ale jinak

Na internetu na mne totiž vyskočil, a to téměř na všech serverech, článek o tom, že tuzemský e-shop MALL.CZ, otestoval jako první v Čechách donášku zboží za pomoci DRONU, nebo-li malého elektrického vrtulníku, který dokázal zboží dopravit ze skladu k zákazníkovi za pouhé 3 minuty.

S ohledem na mou téměř celoživotní profesní praxi v oblasti logistiky a specializaci na efektivitu a inovace v logistice, mne myšlenka použití dronů pro dopravu zboží zajímá již pátým, či šestým rokem. Se zlepšováním technologií, jsem věděl, že doba využití přijde spíše dříve, než později a proto jsem se ptal, při každé příležitosti a to ať již při konferencích, setkání s výrobci, logistickými firmami i zákazníky, zda-li zohlednili i otázku toho, kde bude dron přistávat.

A jak se ukazuje, i český test začíná v době, kdy si s přistáním nikdo hlavu nedělá, jen s letem, a to je základní chyba konceptu. Zatímco letu samotnému se věnuje deset úřadů, nedílné části logistického řetězce, tedy přistání a předání, se nevěnuje nikdo, jen diskutující.

U těch posledně zmiňovaných je totiž vidět, že donášku dronem považují za vynikající nápad, jenž jim ušetří nutnost chodit si pro poštu do přízemí.

Ale POZOR. Tak to není.

Drony nemají kde přistát, a jejich souřadnice připomínají pšeničnou placku před tím, než ji dáte na oheň a ona se začne nafukovat.

Článek obsahuje ještě jednu zajímavost.

Test byl realizován na vzdálenost 1,7 km, dron ji realizoval za 3 minuty.

Podobně dlouho vzdálenost ujedu, díky E-MOTION za podobně dlouhou dobu, nepotřebuji k tomu dozor civilního letectví, policie, ani speciální trasy. Nepotřebuji ani startovací a přistávací dráhu a hmotnostní omezení, se pohybuje kolem 20 kg.

Kdyby se započítala i příprava ke startu, přeprava by trvala 5 minut, tedy dronu, ne mně.

Fascinuje mne, jak tento oslavný článek nad úspěchem českého člověka, opomíjí další maličkosti, mezi něž patří skutečnost, že v některých zemích a to včetně některých oblastí Německa, je to servis, který již probíhá. Fakt, že byla vybrána trasa, mimo reálnou zástavbu, tedy z průmyslové zóny jedné vesnice na okraj vesnice druhé, či skutečnost, že se nikde nemluví o zmiňovaném přistání.

Tak to vidíte, za pět let možná budeme, a nebo taky ne, slyšet o tom, že v česku přišli na to, že je třeba vytvořit koridory pro létající doručovatele, budou lemovány mýtnými dráhami které bude provozovat společnost KAPSCH a sám ministr Ťok, poťoká kladívkem na vznášejícím se křesle a promluví o tom, že nebýt jeho a odborníků firem SKANSKA a KAPSCH, neměli bychom celosvětové prvenství ve zpeněžení vzdušných cest.

A do té doby, budou všude jezdit rozvážková auta se spalovacími motory, a chodit pošťáci se spálenými plícemi, jen aby se nepřišlo na to, že už dávno existují prostředky, které by byly nejen levnější, ale i stejně účinné a namísto sebrání práce další skupině lidí, by jim s touto pomohli.

Ale to je moc daleko.

Nyní ruce d sebe a TLESKAT PROSÍM.

P.S. jediný koncepčně funkční systémy zohledňující skutečně celý logistický řetězec dopravy zásilek za pomoci dronů, byl představen v Německu a ve Švýcarsku, ale obě země jsou moc daleko na to, abychom si nechali poradit. Další země to zkouší po svém a jak doručují v PIZZU již dva roky v Rusku můžete vidět na videu níže (všimněte si označené přistávací plochy)

Podstatně profesionálněji to již dva roky dělají v Indické metropoli MUMBAI

P.P.S. jsem zvědav,  kdy video z letu nakládky a přistání zveřejní společnost MALL, třeba to bude zase po letech na schůzku s jejich managementem, kdo ví.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Neutíkáte od problému?

Na vyřešení důchodové reformy jste měli dost času, když jste byli ve vládě, a to i ještě před covidem. Nepřišli jste s ničím a teď o ní nechcete ani s koalicí jednat, ale jak chcete i do budoucna prosadit nějakou zásadní reformu, když už teď se zdají jednání ve slepé uličce? Já mám obavu, že se jako...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

15:22 Petr Hampl: O bezpečnostních aktivech

Denní glosy Petra Hampla.