Před sedmi lety Evropský soud ve Štrasburku na základě žaloby několika absolventů „zvláštních“ škol rozhodl, že Česko skutečně romské děti diskriminuje tím, že je nadměrně posílá do „zvláštních“ škol. Ani po tomto verdiktu se ale nepodařilo problém „zvláštních“ či v současné terminologii „praktických“ základních škol vyřešit.
Chodí do nich stále naprosto nepoměrné množství romských dětí – přibližně 30%, přestože jsou tyto školy zjednodušeně řečeno určeny pro děti s lehkou mozkovou poruchou, vyjádřenou hodnotou IQ pod 70. V běžné populaci trpí takovou lehkou mozkovou poruchou 2-3% dětí. V Česku je ale problém „praktických“ škol především problémem politickým, problémem, který odráží neřešenou krizi v soužití majority a romské menšiny a života v sociálně vyloučených oblastech, či tvrději řečeno ghettech. Podrobněji jsme se problému věnovali například ZDE.
Diskriminace romských dětí upoutala znovu pozornost Evropské komise v době, kdy poslanci projednávají novelu školského zákona. Společnost EDUin a další odborníci na školství přitom opakovaně upozorňují na to, že přes obecné proklamace o inkluzi, obahuje návrh novely i paragraf, který znovu umožňuje posílat na „zvláštní“ školy i děti, které nejsou mentálně hendikepované.
Ve včerejší tiskové zprávě EDUin opět připomíná, že formulace některých pasáží paragrafu 16 „vzbuzuje obavy. Mezi podpůrná opatření patří i umisťování dětí do praktických škol, což v souvislosti s vágní definicí o posuzování mentálního postižení může vést k tomu, že v praktických školách skončí i děti, které mentálně postižené nejsou.“
Je bohužel pravděpodobné, že zatímco si bude stát vyměňovat s Evropskou komisí informace o situaci romských dětí v českých školách, poslanci novelu školského zákona bez problémů schválí. Minulý týden ji poslali do druhého čtení.
Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.