Michal Komárek: Diskriminace Romů v českých školách jako evropský problém

29.09.2014 12:48 | Zprávy

Evropská komise požádala Česko o informace o údajné diskriminaci Romů ve vzdělávacím systému. ČR musí do dvou měsíců odpovědět, kauza může skončit až u soudního dvora EU. Diskriminace romských žáků se tak opět stává problémem, který se řeší na evropské úrovni.

Michal Komárek: Diskriminace Romů v českých školách jako evropský problém
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Romské děti na kolotoči

Před sedmi lety Evropský soud ve Štrasburku na základě žaloby několika absolventů „zvláštních“ škol rozhodl, že Česko skutečně romské děti diskriminuje tím, že je nadměrně posílá do „zvláštních“ škol. Ani po tomto verdiktu se ale nepodařilo problém „zvláštních“ či v současné terminologii „praktických“ základních škol vyřešit.

Chodí do nich stále naprosto nepoměrné množství romských dětí – přibližně 30%, přestože jsou tyto školy zjednodušeně řečeno určeny pro děti s lehkou mozkovou poruchou, vyjádřenou hodnotou IQ pod 70. V běžné populaci trpí takovou lehkou mozkovou poruchou 2-3% dětí. V Česku je ale problém „praktických“ škol především problémem politickým, problémem, který odráží neřešenou krizi v soužití majority a romské menšiny a života v sociálně vyloučených oblastech, či tvrději řečeno ghettech. Podrobněji jsme se problému věnovali například ZDE.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: literarky.parlamentnilisty.cz

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jan Campbell: Vzdělání vůdců

15:57 Jan Campbell: Vzdělání vůdců

Na Západě a na Východě se výchovné a vzdělávací filozofie, praktiky a obsahy výrazně liší.