Ukazuje se, že maloobchod má našlápnuto a spotřebitelé jsou ochotní utrácet výrazně více, než před rokem. Tyto výsledky jsou ruku v ruce s tím, jak vypadá struktura růstu ekonomiky - ta se nyní opírá právě o spotřebu domácností. Spotřebitelům hraje do karet nízká inflace, tedy zboží nijak výrazně nezdražuje. A přidává se k tomu růst mezd. Psychologicky lidé vnímají situaci lépe a jsou ochotnější vydat o něco více ze svých peněženek.
Maloobchod rostl o 6,3 %, pokud bychom započetli i prodeje aut, byl by růst dokonce 7,2 %. Pozitivní ale je, že začaly dlouhodobě růst tržby za potraviny. Zatímco v loňském roce šlo spíše o trápení, letos je vidět už znatelný růst. V únoru se tržby za jídlo zvedly o více jak tři procenta. To je nadprůměrný růst. V maloobchodě s jídlem se postupně otáčí trend, kdy spotřebitelé byli extrémně orientovaní na cenu. S vyššími příjmy jsou ochotnější se více dívat na kvalitu zboží. Ta mnohdy ale znamená také vyšší cenu. Přesto je největším motorem maloobchodu nepotravinářské zboží. To rostlo o 7,9 % meziročně.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz